AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.504

Hur viktigt med skaksäkert batteri i e36 cabrio?

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
BMW rekommenderar skaksäkert batteri till E36 cabrio med batteriet i skuffen men är detta onödigt försiktigt eller ska man följa denna rekommendation?

Och moderna gelbatterier -är de att betrakta som skaksäkra?
Är skaksäker samma som att de inte läcker syra - då är ju kapslade batterier också OK eller?

Det är dax för nytt batteri i cabben och funderar på om det ska vara BMW orginal för dyra pengar eller mer modest dyra från fristående tillbehörsfirma?

Idag sitter det 70Ah i bilen - hur mycket kan man gå upp i kapacitet - är det risk att generator inte laddar ordentlgit om man väljer för kraftfullt batteri?

Sen ska ju batteriet passa rent fysiskt men givet att det passar i lådan - kan man gå upp lite i amperetimmar eller blir något knas då?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Inga problem att går upp i Ah. Kör själv med 90 Ah och vet vissa som har 100.

Kör med Biltemas för 999:- och 4 års garanti. Anser varför betala mer eller mindre det dubbla för ett annat namn. Upp till var och en.

Enligt test ska Biltemas vara något sämre vid kyla, men inget som jag haft problem med.

Kanske inte använder din bil under vinter halvåret ändå.
Det är väl "Ruttelfest" (skak-säkra) batterier till "alla" BMW...Du kan med fördel stoppa i ett batteri med högre kapacitet, så länge det passar fysiskt (yttermått samt hur polerna sitter, ser ut). I länken ser du passande batterier (har jag för mig!), det billigaste inkl frakt kostar som Biltema typ Länk
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Då har vi ju en kandidat på 90 Ah här
Länk
Det passar ju med en hel deciemter tillgodo i längd.

Det står ju slag och stöt-tåligt och ska klara 45 graders lutning - lutar bilen mer än så är det ju illa - men lite konstigt att inte ett TÄTT batteri som detta klarar att monteras i vilken vinkel som helst - men kanske det blir torrt på någon del av polerna om man monterar det annorlunda. '

Men i bilen står det ju upprätt så det borde väl inte vara några problem?

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
BMW vill ha 1600 kr för 70Ah batteri.
Har iofs cabben påställd även vintertid med hardtop på, så jag vill ju att den startar även då - men den bor mest i garage nattetid.
Får se vilket det blir.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.