|
|
|
|---|---|
|
är att jag nog byter in den efter 400 mil till en 12:a M5 eller en 640d GC. Orsakerna i en icke rankad ordning; 1. Tanken är för lite när bilen drar typ 0,9 blandad körning med lite dynamik adderat..55liter innebär att tanka 2ggr i veckan, tröttsamt.. 2. Den där @£$%& bältesbetjänten som hackar mig i ryggen hela tiden... 3. Chassit må vara bättre än dom gamla, men det är mindre och rent av struttigt mot ett 5-serie chassi. 4. Om man bara har två dörrar vore det ju önskvärt att kunna öppna bakluckan med en knapp inifrån som på 5-serierna, man är ju där och rotar hela tiden.. 5. Bältet igen, slisarna i B-stolpen verkar ju helt @£$%& felkonstruerade för någon som är mer än två backar öl hög, det viker sig och fastnar varenda @£$%& gång... 6. Stenskott och rutan sprack efter 500 meter.......... 7. Någon @£$¤%& vänlig själ i Kista beslöt att han (eller ska man skriva "hen"??) behövde M-sportmärkena på flyglarna bättre än jag, så med ett bastant knivblad avlägsnades dessa resolut ifrån framflyglarna och lämnade bara några djupa repor och en liten buckla.. nya kostade bara 350:- styck..flyglarna flera tusen att fixa.. 8. Märkligt att få en 50mm lång @£$¤%& gipsskruv mitt i bakdäcket också parkerad i Kista.. Allt detta på 2 månader... jag orkar inte, dessutom med inser jag att detta inte är någon bra året-runt bil, trots att jag hade den visionen, så skulle den behållas måste jag ju åka något annat på vintern, undrar om jag verkligen behöver utöka vagnparken.. nix! Dock kommer jag sakna den överlägset visuellt snyggaste bilen.. | |
| Ang 4: nu har jag bara kört f3x, men finns inte knapp för bagage längst ner till vänster på fyran? Nästan där man öppnar motorhuven | |
|
Om du byter till en M5 så kommer du inte förbättra: 1, 6, 7, 8... Byte till en 640d kommer iaf lösa 1, men inte 6,7,8... Sen att chassit är mindre? Vad menar du med det? Klart det inte är en fem-serie med standardchassi, men det vill man väl inte ha i en coupe? Det där med bältesbetjänten låter irriterande för i ärlighetens namn känns det som det är den enda anledningen att du byter bil. De andra är ju saker som inte bilen direkt rår för (tanken iofs, men att byta till en M5 kommer ju inte bättra saken), eftersom chassit borde ha uppmärksammats innan köp. Men är du missnöjd så byt! |
|
|
Bältesbetjänten är väl en liten följetong sedan E92 och även längre tillbaka. Den fungerar ibland och är ibland lite störande, men inget jag skulle byta bil för. 435-an är ju en sjukt läcker bil och omnämnd bränsleförbrukning är väl en no brainer på en sån modell anser iaf jag. M5-an får du betydligt högre förbrukning på med "tung gasfot". Sen är ju den även helt annan bil och ojuste att jämföra mot en 435-a. Du tappar då där med stor sannolikhet fabriksgarantin, så viktigt du kollar objekten noggrant. GC är en synnerligen vacker bil, men även den mycket annorlunda än 435-an så spontant är väl om du egentligen vet vad det är för bil du vill ha? /Anders |
|
|
Börja med att parkera någon annanstans, annars kommer du att ha samma problem med andra fina bilar. Wilhelm Svenselius |
|
|
1. 640iGC var du inte intresserad av däremot 640d. Är det bara förbrukningen. 640iGC har 70 l tank, samma förbrukning som din 435i, så jag kör alltid 65 mil mellan tankningarna. Längre med Statoil Miles 95 där det finns. 2. Ingen bältesassistent att irritera mig på 3. EDC gör bilen lite mjukare om jag vill, hjulbasen på 2,97 m förbättrar färden lite grann. 4. Pop-the-trunk knapp vid vänsterknät, okay jag får sträcka mig lite. 5. Inget problem, bältets övre fäste är i stolsryggen. 6. Tur att det bara var rutan, kommande byte kostar nästan inget om du måste byta inom ett år. 7. Inga M-sportmärken nödvändiga på 640 GC. 8. Det verkar enbart taskigt tycker jag. Troligen ingen förbättring med 640 GC. Kör min 640i GC sommar som vinter utan några problem, endast plogade vägar dock. |
|
| Problemen verkar mest korrelera med Kista. Flytta! | |
|
Tänk om man kunde bränna 100lax för att bältesbetjänten knackade en i ryggen. Vad trevligt det vore... ------- //Lövet |
|
|
Eller så har man kvar sin 4a och ber någon koda av bältesbetjänten? Sabotage, slitage och yttre påverkan finns alltid där som okontrollerbara variabler. Man kan försöka undvika vissa genom att inte parkera överallt, köra bilen vintertid och eller tja. Sluta köra/äga en (dyrare, sportigare och mer sabotage-attraherande) premiumbil. Om det är någon tröst så råkade en bekant ut för spik och skruv buset också. På en Volvo V70 D5 som var silvrig med tonade rutor. Kanske trodde någon att det va en civilpolisbil och gick in för hämnd :-) Ta din bil på en lång körning eller semestern. Då kommer du nog få ro igen och uppskatta den för vad den är och varför du köpte den! |
|
|
Haha, det här tog skruv, jag var nog mest irriterad, men som en del i processen att utmana 435:an så skulle jag provköra M5:an idag, försäljaren var med och körde först för att för att "förklara lite" körde ut ifrån Solna norrut på E4:an, vid Sollentuna gjorde han en kick down, det gick åt pipan hela instrumentpanelen började blinka och hela drivlinan var satt i reducerad effekt.... Vi vände och åkte tillbaka till Solna.. Med andra ord är M5:an ute ur ekvationen och visst har ni rätt i att den inte löser tankningsledan... Självklart borde man valt 435d, men det är sent nu! Provar en 640d CG på Lördag, det är säkert så att jag uppskattar det större tyngre i en femma eller sexa, eller också vänjer jag mig vid 435:an Och visst kan man öppna bakluckan med fjärrkontrollen, men poängen med Keyless GO är ju att man inte rotar fram nyckeln.. Och fö. Bor jag inte i Kista... Men jobbar där.. |
|
|
Det vore ju intressant att veta vilken M5 som du nämner i ditt inlägg ovan? /Anders |
|
|
Med känsla +1 The sound from a big M :) |
|
|
Det var Magnus Ugglas snikutrustade Monte Carloblåa, egentligen inte den som var på tapeten utan en svart med mycket mera utrustning, enligt säljaren hans mgr. Pratade med säljaren idag, tydligen en mjukvaruuppdatering, men tror iaf jag släpper M5. |
|
|
Jag åkte också på en montageskruv i ena bakdäcket efter 300 mil. Tror inte att det alltid är illasinnade typer utan gipsskruvar, montageskruvar etc hamnar på gatorna eftersom det dräller av Big Bag och liknande byggsäckar överallt på gatorna och det är ofta ordentligt skräpigt när säckarna väl är hämtade, men bolaget som hämtar säckarna verkar inte sopa gatan efteråt. Sen finns det såklart illasinnade också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.