|
|
|
|---|---|
|
Ska montera barnstol fram på min bmw e39 2002. Vet att jag måste byta bältet. Men kan man köpa några motstånd och sätta dit istället för airbagen eller måste jag in till bmw och koppla upp med datorn så dom kopplar bort dom. Kanske finns någon runt Eskilstuna som skulle kunna göra det åt mig (med dator) | |
|
Är det tvunget att ha barnstol fram ? Finns det ej möjlighet att ha stolen i baksätet ? Tror jag börjar bli gammal och nojig men jag skulle nog inte vilja ha ett barn fram med en sprängladdning sittandes innanför panelen. Som tur är ägde jag ej någon bil med airbag när mina barn var små. Tyvärr hjälpte detta inte dig så jag ber om ursäkt ..var bara lite nyfiken |
|
| Jag har redan en barnstol bak och vill kunna sitta två passagerare utöver barnstolen där istället för bara en passagerare fram. Självklart fast bmw kopplar bort den så kommer sprängladdningen att plockas bort i både dörr och panel. | |
|
Ok då förstår jag..på frugans lilla franska skönhet vrider man bara om ett (tändningslås) så av aktiverar man airbagen. Den dagen jag blir morfar kommer inte en barnstol in i denna bil då man inte kan lita på franska elsystem.. Lycka till o hoppas du får hjälp snarast. |
|
|
Vad tar BMW för att "koda av" airbagen på passagerarsidan? Jag har för mig att man kan göra det med BMW-scanner 1.4.0.9 Jag kan prova att göra det på min bil, det går ju rätt fort att testa. Annars om barnet inte är så gammalt så finns ju bra stolar att sätta i mitten bak bakåtvänd mellan framstolarna. Britax Highway sitter som en smäck i e39 i mitten. Barn upp till 4 år ca och 25kg. Min bil: Länk |
|
| Ena barnet som sitter bak har redan en britax stol (han är 3 år). Den andra ungen har inte kommit än. Så denna vill jag ha fram för att kunna ha två sittplatser bak då hela baksätet tas upp av två stolar annars. Skulle vara snällt om du kan testa med bmw scanner. Bor du i närheten av Eskilstuna | |
|
Bor i Sollentuna, så det är ju inte jättenära. Inte heller jättelångt. Jag ska testa, kan vara intressant att veta om det funkar med BMW scanner. Min "konfiguration" med två barn var en i mitten bak och en vid sidan bak. Detta gjorde att jag alltid hade framsätet ledigt och en plats ledig bak. Tyckte det var kanon. Min bil: Länk |
|
|
Jag blev irriterade på BMW som inte ville avlägsna laddningarna åt mig på min E39. Så jag tog saken i egna händer istället. Åkte till V.A.G. Och köpte en i urkopplings sats för airbag. Väl hemma gjorde jag bilen strömlös o vänta tio minuter. Sen av med panelen lossa kontakten till airbagen i med kortslutnings pluggen. Och sen på med motståndskontakten på kabeln. Därefter skruva jag ut hela kudden med laddningen. Återställ och på med batterikabeln igen och sen är det bara att tuta o köra igen. Bältessträckaren och sidokudden utgör inte nån större fara då dessa är små o platta. Sträckaren drar ändå bara ca 10cm. Dessutom så är det ingen som stänger av sidokudde eller bältessträckare i baksätet trots att man placerar barnstolar alldeles intill. Men frontkudden är stor och kommer flytta barnstolen till bakluckan i blixtfart. /F1 |
|
| SÅ det finns riktiga officiella sådana "urkopplingssatser" någon som har en bild? | |
|
Jag har nu provat med BMW scanner och det tog typ 4 minuter att fixa. Jag gjorde så att jag kopplade ur passagerar airbagen, kopplade i batteriet igen och fick då lysande airbaglampa. Kodade bort att bilen inte hade passagerarairbag (båda stegen) och nollade felkoderna som uppkommit. Klart! Går lika lätt att koda av vilken airbag som helst i bilen. Går även att stänga av bältesspännaren. Så här ser den bilden ut i BMW scanner 1.4.0.9. Länk Seidl, om du vill köpa en BMW-scanner så har jag att sälja. Jag kan posta omgående så har du den inom en dag. 390 kr inkl senaste programvaran 1.4.0.9. Det som krävs är en dator med 32 bitars operativ. Min bil: Länk |
|
|
2st 3 Ohms motstånd och lite lödning så kirrar man det själv, gjort detta på min förra e53:a och nuvarande e39:a! Mvh |
|
| Jag är intresserad av att köpa BMW scanner. Vad är det som ingår. | |
|
Seidl, interface inkl kabel med USB anslutning samt en skiva med mjukvara. Självklart supporterar jag vid frågor. Du kan läsa mer här: Länk Min bil: Länk |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Att koppla bort passagerarens airbag med bmw scanner är en mycket snyggare lösning än att löda resistorer. Dessutom kan man använda scannern till att läsa/radera felkoder samt göra en hel del inställningar som tex att bilen låser alla dörrar då man kommer upp i en viss fart och mycket mer. |
|
Gjorde lödningslösningen innan jag köpte bmw-scanner :) men funkar lika bra och syns ej! Mvh oo=00=oo |
|
|
Jag var inne på BMW idag och frågade vad de tog för att koppla ur airbagen på passagerarsidan på e39...Först skulle de beställa någon kod(?) och sen lite arbete på det ca 3500 kr. Ville man ha ett annat längre bälte för att det ska räcka runt stolen tillkom 1000 kr... Stänga av airbagen och koppla ur bältessträckaren gör lätt med BMW Scanner 1.4.0.9 för under 500 kr. Då har man dessutom ett mycket användbart diagnosverktyg att använda i framtiden! Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.