AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.840

E39 525i - 2001 Klapprande fram vid tvära kanter och gupp. Vad?

Xm
16
Xmberra
525iA Touring -02
Hej bilen står lite illa till för att hissa upp just nu men en dum fråga kanske kan räta ut frågetecknet. Kan (läs hoppas) det vara kränghämmarstagen? de ser ju ut att vara lätta att byta och inte så dyra heller, bilen går heltyst vid mjuka gupp!

Hoppas ngn varit med om detta!

Diesel och bensin luktar inte som förr!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Kan vara stagen, hade själv små klapper på min och vid fjäder byte fram märkte jag att fjäderbenslagringen inte var kry och bytte dom och bilen blev tyst igen. Kör en del grusväg så man vill gärna det skall vara tyst i framvagnen.
Stagen är ju inte så blodigt dyra så man kan börja kika hur statusen är om de är slappa och glappiga samt att det är lätt att byta ut dessa.

Mvh
Xm
16
Xmberra
525iA Touring -02
Ska ha lite "skakhjälp" imorgon, det är ju lite svårt att göra både och så då hoppas jag att det visar sig :-)

Xm
16
Xmberra
525iA Touring -02
Nu är det skakat, klämt och känt!! Men allt verkar vara i nyskick, stumt och fint. Jag har hållit runt allt som kan röra sig medan brorsan guppat, gungat, lyft och tryckt. Våran huvudmisstänkte klapperbov är stötdämparna, dom fungerar utan mankemang men har kanske ett glapp inombords som visar sig när hjulet faller ner i en grop. Andre typ på brottslistan är ju övre lagringen på stötdämparen men jag har inte full koll på hur det är konstruerat, om det skulle kunna bli ett klapperglapp där! Hjälp!

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
En variant är att någon tittar på lederna under bilen när någon annan gör korta vridningar på ratten fram och tillbaka, brukar vara effektivt.

FAF
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kolla även i toppen av stötdämparna under svarta plastkåpan.
Har varit med om ( även om det är sällsynt) att brickan under
toppmuttern i fjäderbenet spruckit och far iväg. Då blir det ett
2mm utrymme som slår. Även topplaget i sig kan vara slitet......
Bara som förslag.

Mvh Jonas B.
Xm
16
Xmberra
525iA Touring -02
Ska kolla tipsen men inte ikväll för nu SNÖAR det för fullt!!! Inte mycke' vårkänsla just nu!

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
50 spänn på att det är dina krägningshämar stag som klaprar.
Det är lite klurigt att upptäcka glappet då det ofta är spänningar som låser kullederna.
Lossa stagen eller tryck med en extra domkraft på krängningshämmaren när du har bilens framände helt uppe så släpper spänningarna.
Det räcker med en mm glapp för att det ska klapra vid ett gupp eller kantsten.

/F1
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag fick bort klapperljud genom att ta bort bromsskivorna och blåsa rent överallt med tryckluft. Det var smått otroliga mängder gruskorn som flög ut!
Andningsskydd och hålla till utomhus är heta tips om du tänker utföra den manövern...

___

Min bil: Länk
Xm
16
Xmberra
525iA Touring -02
F1 power Ajaj du blev fattig nu för dom är nya :-)
Men en mek jag pratade med surrade om att bromsoken tydligen kan väsnas/slamra/klappra!

Vridhjälp på ratten blir nu nästa attack :)

Xm
16
Xmberra
525iA Touring -02
F1 power Ajaj du blev fattig nu för dom är nya :-)
Men en mek jag pratade med surrade om att bromsoken tydligen kan väsnas/slamra/klappra!

Vridhjälp på ratten blir nu nästa attack :)

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
När man letar glapp i framvagnen så är det bra om hjulen får lite mark kontakt/avlastning när bilen är upphissad, det var en bilmek som tipsade mig om det för några årsen.

Mvh
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Aj aj aj.
Fan där rök kvällens öl ;)

/F1

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.