|
|
|
|---|---|
| Upptäckte när jag tvättade min nyiköpta -99 e36 touring 8000mil(svensksåld) bubblig lack med rost under i bakkant och på insidan av förardörren! Det verkar börjat i det valsade "vecket"! Bilen är mycket välvårdad, inga stenskott! Vad göra? Hur funkar lackgarantin? Det börjar även "bubbla" på insidan på dörren på pass.sidan! Jag är mycket ARG och BESVIKEN! Någon som har erfarenheter av dylika problem? | |
|
Grattis och välkommen i BMW till BMWtouringåkare:) Åk till din närmaste BMWhandlare och visa upp det. Med största säkerhet får du ny baklucka och dörrar på garantin(6år)är min gissning. Vet du hur förra ägaren skött bilen, med tvätt och sånt? Jag har sett 2 år gamla tjänstebilar som inte stavat till en tvätt, då kommer bubblorna snabbt... Men det kan ju vara ett produktionsfel också. Det hela löser sig smidigt ska du se. Mvh Asken |
|
|
Ta det lugnt. Åk till BMW och visa bilen. Är den servad ordentligt (speciellt på märkesverkstad) är det troligtvis inga problem alls, utan de kommer att ta lite kort på rostfläckarna, och sen efter ett tag får de godkänt från BMW sverige att de kan fixa det på rostskyddsgarantin. Dock är det ju värdelöst att våra bilar rostar... /Micke |
|
|
Garantin gäller genomrostning. Är det inte så att någon har smällt upp dörrarna så färgen lossnat och rosten fått fäste? |
|
|
Hur förra ägarna(Japp, fler än 1st) skött bilen är ju svårt att säga, men den är VÄLDIGT fin! På bakluckan finns det inga tendenser, men jag ska dubbelchecka NOGA! Bubblorna någon cm över listen och mest på insidan av dörren, mot valsen(eller heter det falsen???) På pass.sidan är det bara på insidan av dörren. Stämplarna är: NR1Bilcentralen i Stockholm AB, NR2XXX-center för BMW Group(kan inte läsa de tre första tecknen), NR3Novation AB. Det verkar väl OK! Insp.2 är snart på gång, om ca 50-100mil! |
|
|
Jag fick bytt backluckan på min importerade -99 på goodwill och det var ingen genomrostning. Fråga bara om BMW tycker tre år är en rimlig hållbarhet på rostskyddet i deras bilar... Oskar |
|
|
Fjasmannen. Hur gick det till slut? Fick det fixat på BMW? Det ska ju inte ske så tidigt. Pappa köpte en 523 97:a för drygt 1 år sedan. Han fick 1 års full garanti på Paulsson i Helsingborg. BMW är generösa och verkar måna om att hålla de nöjda ägarna nöjda. Vilket annat bilmärke erbjuder 1 års garanti på en 5-6 år gammal bil? //Johan |
|
|
Jag har också fått likadana rostbubblor i lacken på insidan/nederdelen av båda framdörrarna och i framkanten/insidan av motorhuven. Något fel i galvningen!? Alla dessa detaljer skall bytas på goodwill/garanti. Hoppas bara att det inte blir färgskiftningar eftersom jag har metalliclack. BMW löser säkert dina problem om du bara visar upp rostbubblorna på en BMW-verkstad. Min verkstad kollade på fenomenet och några dagar senare hade de fått klartecken att byta delarna av BMW-Sverige. Mvh |
|
|
6 år? Byter dom bagagelucka på en importerad 96:a pga rost? MrMonzen |
|
|
Det viktiga i sammanhanget är att serviceboken är korrekt ifylld med karossinspektioner och när första regdatum för bilen är, därifrån räknas 6 år. Åk förbi en BMWverkstad och visa upp bilen, man kan inte få mer än ett nej. Mvh asken |
|
|
monzen: Import vet jag inget om, men på en svensksåld bil uttagen tidigare än 6 år borde det inte vara några problem med. Rostskyddsgarantin är 6 år. De knotade inte alls om att fixa min 96:a i oktober förra året, och det var inte tal om genomrostning, utan bubblor. /Micke |
|
|
Fick min baklucka bytt på min sedan i oktober förra året, -96 18´ mil import...inget snack. Visade den på plåt och lack i bollmora. //Calle |
|
BBrahme |
Läst inläggen och blir förundrad över att många nämner att serviceboken måste vara korrekt ifylld för att BMW skall göra något åt rosten. Uppenbarligen är det så att fast man gjort service på BMW så har de inte kollat att det fanns rost för då skulle man ju inte själv ha upptäckt rosten utan det skulle BMW:s verkstad ha gjort så jag ger väldigt lite för BMW:s verkstäder, finns säkert undantag. |
| Känns skönt att veta att man äger en kvalitetsbil... | |
|
Kan för övrigt nämna att jag fick tillbaka min bil i går! Ny huv och nya framdörrar (rostgaranti). BMW var inte nöjda efter första lackningen eftersom det blev en liten färgskiftning (metalliclack!) i en viss vinkel och i ett visst ljus. De lackade om de nya delarna och la på en del klarlack på andra partier på bilen. Resultatet blev mycket bra! Inga skiftningar i färgen och inga rinningar, skarvmärken eller annat osnyggt så långt ögat kan se! Och då är jag pedantisk! Jag var lite orolig pga dålig erfarenhen från en annan lackverkstad som lackade om stora delar på min förra bil efter att den hade blivit pepprad av golfbollsstora stenar när jag stod vid Roslagsbanan när de fyllde på nya stenar mellan rälsen. SL bedyrade givetvis sin oskuld och sa att någon kunde ha kastat stenarna på bilen, (och grannarnas bilar också...)! Det blev till att betala självrisken själv! Hur som helst: Den bilen fick verkstaden lacka TRE gånger pga de lyckades med att få klarlacken att rinna och en del annat obra! Lackeraren var nästan gråtfärdig sista gången - det var nog inte mycket vinst på den lacken! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.