|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har starka funderingar på att köpa en 335i Coupé. Självklart ska den vara utrustad med M-sport. Jag behöver dock råd från andra med erfarenhet av att äga en sådan. Om vi bortser från försäkring, då alla har olika avgifter, vad kostar det att äga den? Tänker på saker som service och liknande, då jag inte har erfarenhet av att äga en "sportbil". Vad behöver man göra regelbundet med bilen för att den inte ska krångla? Vad ska man akta sig för när man köper en? Tack på förhand. | |
|
Det är en underbar bil, servicekostnaderna är normala, bränsleförbrukningen drar däremot iväg rätt lätt. Kör man som jag 4k mil om året och har tung högerfot så blir det en del tankande.... Men det som varit dyrast är uppgraderingsjäveln.... Har haft ett par BMW innan men detta är den första som har känt en stor vilja att uppgradera på olika sätt. Bland annat har jag ny mjukvara, downpipes, IC, Öhlins coilovers m.m. Det har dragit iväg rätt mycket i pengar men det är otroligt roligt. Vanliga fel på bilen är WG-rattle (turbos), spridare, bränslepump och tändspolar. Allt detta avser n54, senare årsmodeller med n55 har möjligen andra bekymmer. /DJ |
|
|
Det hade lika gärna kunnat vara jag som skrev det BMW-DJ skrev. Håller med till 100%. Sjukt trevlig bil, sjukt bra gensvar på uppgraderingar och sjukt otrevliga bensinräkningar när man börjar stå på (vilket man gör, speciellt efter att du har trimmat den för 25k)... :) |
|
| Ska du köra mkt så köp dieseln. Bra klipp, råstark och du kommer längre per tank :) Har du vatt o kikat på några? Vad är din budget? Hur kommer du att bruka bilen? | |
|
Tack för alla svar. Angående service, hur ofta gör ni det och vad går det på? När görs den stora servicen, då man byter kamrem? Jag älskar ljudet från Eisenmann och vill därför ha det på bilen. Vilka av delarna är "viktigast" att prioritera för att få ett bra ljud? Hur påverkar det effekten på motorn? Jag vill helst hamna på runt 200 000, men känns svårt med tanke på sommarpriserna... |
|
|
Efter att ha letat länge och köpt en 335i e90 nyligen så kan jag säga att markanden är EXTREMT trög. Priserna ligger 20-40k över vad säljarna får och objekten rör sig väldigt långsamt. Finns prutmån på dessa. Är för övrigt fortfarande helt lyrisk över min 3 veckor efter köp |
|
| Finns ingen kamrem att oroa sig för iaf :) | |
|
Bilen har kamkedja så inget rembyte där. Jag servar min lite oftare än normalt med tanke på att jag tar ut högre effekt m.m. normalt kör man drygt 2000mil mellan oljebyte och ca 6000 mil för innan man byter tändstift. Jag byter olja runt 1000-1500 mil och stift runt 2000 mil. Automatlådan skall egentligen inte behöva servas men jag har gjort en service på den också, bör kanske göras rnt 10K mil om man kör hårt och trimmar. Oljebyte brukar ligga runt 1850:- Tändstift 1550:- Jag har ett K&N Luftfilter så det byts inte utan jag gör rent det, en sats kostar 200 spänn och räcker till flera rengöringar. men vanliga luftfilter är inte dyra heller. Lite bromsvätska och sånt går ju åt också, mer för mig som kör bana förstås. Eisenman lär inte påverka effekten nämnvärt. Vill du ha mer effekt så skall du börja med mjukvara (Cobb kanske) sen IC och Downpipes. Då har du omkring 100 hästar extra. Downpipes ger också lite roligare ljud, finns även ett gratisknep som kallas golf tee mod för att få ut mer ljud ur orignalssystemet. Kan vara bärt att lyssna innan du lägger pengar på att byta. /DJ |
|
|
Jag går i god för allt som BMW-DJ skriver. Kan tillägga att priset på oljebyte för lådan ligger på 10.000 om du skulle få för dig att göra det. Själv kör jag med JB4 och DCI med lite E85 än så länge (vilket ska ge ca 100hk) Och det är precis som DJ skriver att man vill uppgradera bilen mer och mer :) |
|
|
Glömde skriva förut men servicepriserna jag nämnde är förstås både material och arbete. Dock har jag fått lite rabatt :-) MikkeNoOne: 10000 låter lite saftigt i mina öron. Jag minns inte exakt men tror jag betalade runt 6500-7000:- för att byta olja i växellådan. Då ingick jobbet, olja att spola med, oljan i lådan, nytt oljetråg (som även innehåller oljefilter tror jag). Schmiedmann gjorde allt åt mig, vet inte vad exempelvis Bilia tar för samma. Kan ju vara värt att fråga runt lite men jag tog Schmiedmann för att jag litar på meken där. /DJ |
|
|
Har bytt tråg/olja två gånger på Novation i Uppsala och där kostar det 5600kr. |
|
|
Kan tillägga att jag har ägt min 335 sedan 2008 och jag tycker ingenting har kostat mer än "normalt" att fixa på den förutom allt godis man väljer att köpa till ;) |
|
|
Hej vufanculo! Kolla om VATTENPUMPEN är bytt och isåfall när! Annars är det ett riktigt krutpaket med väldigt stora möjligheter! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.