|
|
|
|---|---|
|
Min 5'a har däcktrycksensorer i alla hjul. Kanske ser dom ut så här: Länk ? Ser dom ut som på bilden så verkar dom inte vara i vägen när man byter däck, eller är dom? Det vill säja; kan man köpa vilka däck man vill fastän man har en ny 5'a med däcktrycksensor? | |
|
Med till visshet gränsande sannolikhet: köp vilka (slanglösa) däck du vill. Det du bör överväga är RTF däck eller inte RTF. Däckmontören bör tillämpa viss försiktighet vid demontering och montering av däcket på fälg så sensorn inte skadas. |
|
|
Då jag jobbat inom däckbranschen och även hanterat sådana sensorer så kan jag nog ge dig lite insikt.... de kallas TPMS-sensorer och kommer att bli standard på alla nya bilar inom de närmaste åren. Det är inga som helst problem att byta däcken, men däremot ska du nog tänka på vem som monterar/avmonterar däcken. dessa sensorer är väldigt känsliga och går lätt sönder om man inte vet vad man sysslar med eller inte haft erfarenhet av detta innan. då dessa sensorer inte är billiga(kan kosta upp mot 1000:-/st, om inte mer) så ska du se till att de som byter dina däck är medvetna om att sensorerna fungerar innan du rullar in din bil, för att sedan kontrollera att alla sensorer fungerar efter däckbytet är gjort. Skulle du inte göra detta så kan däckkillen hävda att sensorerna inte fungerade innan bilen rullade in, vilket kan bli ett jobbigt problem. När däckkillen ska ta av däcken så får denna absolut inte klämma av däcket rakt ovan för denna sensor, då det är stor risk att han trycker till sensorn och skadar den. Sensorerna skall däremot klara av att hantera det nya däcket och nya däcktrycket utan att strula, men kan behövas initieras med ett TPMS-verktyg |
|
| Innan man demonterar däcket så skruvar man av mutter och puttar in sensorn i däcket så behöver man aldrig vara orolig för att skada den. | |
|
det brukar bara räcka med att du klämmer av däcket runtom förutom rakt ovanför sensor, då det är risk att luftkolven pressar in och trycker på sensorn. att du ska lossa på den ser jag inte vad du ska ha nytta av, då hela sensorn ändå ligger slät mot fälgen |
|
| Det var svar det:) Det är ju just från sånna som jobbat med det aktuella temat som man vill ha svar i från; tackar! Men sensorerna kanske måste initieras? Har en välutrustad däckfirma vanligen sådana verktyg, eller måste man in till bmw-verkstan och lägga upp en extra 1000-lapp varje gång man bytt däck? Och en annan fråga på samma gång. Ser för mej att en sensor blir förstörd om man vid en punktering måste använda skum. Enig? | |
|
Lät montera nytt sommardäck tidigare i år eftersom jag fick punka på det hjulet i höstas. Körde ca en mil på RFT däcken. Hemmavid bytte jag till vinterdäcken och avvaktade våren för åtgärd av trasiga däcket. Behövde inte göra något speciellt med det reparerade hjulet. Något extra kostade det inte, bara för att man har denna övervakning av tryck och temperatur i fälgen, då däckkillen monterade nya däcket. Körde hem med hjulet i skuffen. Monterade sedan sommardäcken. Luftade och intitierade övervakningen. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Waterlily: säker på att du har denna typen av däcktryckssensor i dina fälgar? kan inte minnas att detta finns i 5-serien från 2011. |
|
|
Mharcus: Jag är inte säker på någonting. Mina fälgar och bil är från 2011 (augusti). Om BMW har ändrat något m.a.p. på däcksövervakningen sedan jag fick min bil har jag tyvärr ingen aning om. Sorry. I rather go ponding |
|
|
Dom har ingen sensor inuti fälgen. däcktrycksövervakningen är egentligen en rullomkretsövervakning. därför måste man initiera när man byter från sommar till vinterdäck om man har minsta lilla skillnad på dom=) tex mönsterdjup, dimension osv. Mvh |
|
|
Jag har speciella sensorer i alla mina 8 fälgar som skickar över trycket och temperatur. Men jag minns inte vad de kallas för. Hos mig är det _inte_ fråga om att mäta rullomkrets. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| TPMS heter RDC på BMW språk och har alltid varit ett tillval tidigare. Från och med 2014 så måste alla nya bilmodeller ha det som standard, det är beslutat av EU. Är väldigt säker på att det gick att köpa till på en femma redan 2011. Den enklare övervakningen med hjälp av ABS-sensorerna har varit standard sedan länge, men det är inte samma sak och där räcker det med en initiering precis som maengs skriver. | |
| Mer info om TPMS finns exempelvis här Länk | |
|
Ja, det är tillvalet RDC jag har på min bil. I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.