|
|
|
|---|---|
|
hej! jag e ny men lycklig BMW ägare till en 335 E93 med DKG låda. jag undrar om någon vet lr har en vettig förklaring varför "+" ligger ner och "-" ligger upp på samtliga BMW bilar medans andra biltillverkare har det tvärt om??? har lite svårt att vänja mig då jag kör en annan bil till vardags med DSG låda... tacksam för svar | |
|
Det är BMW som har rätt och de övriga som har fel. Tittar man på motorsport är alltid + nedåt. Detta för att det är onaturligt att trycka spaken framåt vid acceleration och bakåt vid broms. ------- //Lövet |
|
|
Kan tilläggas att BMW hade det "fel" På tidiga E39, men rättade till detta vid facelift 2001-framåt. Mvh Jonas B. PS går säkert att skifta kablarna så du får som du vill, vi andra skiftade från fel till rätt på de gamla. Känns mer rätt nu. |
|
| Precis! Det är alltid BMW som har rätt och de övriga fel! | |
|
Jag förstår vad du menar men i det här fallet är det så. ------- //Lövet |
|
|
Jag tycker instinktivt att det känns rätt att kugg upp i växlarna genom att dra den mot mig och ned genom att skjuta ifrån. Att det sedan är så på racing påverkar inte direkt mig eftersom jag inte är aktiv där, men visst känns de logiskt att även de har samma synsätt och som Lövet påverkar är det enklare genom kraftig acceleration att nyttja krafterna istället för att motarbeta dem. Sen vet jag inte om BMW är direkt ensamma om detta? Hur är det på andra bilar byggda för att köras? Hur gör Porsche osv? Vilka är "alla andra" tillverkare som du jämför med? På bilar med ett fokus på en sak, transport som fiat och toyota kan det såklart vara annorlunda men på en körgladare bil skule jag totalt tappa företroende om riktning är satt så som TS föredrar. |
|
|
Snabb googling så verkar Porsche jobba på samma sätt som sina VAG kollegor dvs tvärt om mot BMW och riktiga sekventiella lådor. |
|
|
Audi, MB och Jaguar med.... |
|
|
"+" e upp för mig och från mig "-" e ner för mig och till mig d där snacket om racing....? men hallå, våra bilar e ej RACING trotts allt hoppades på en teknisk förklaring alt historisk.... |
|
|
Tror inte det finns någon annan förklaring än den du redan fått. "Riktiga" sekventiella lådor har samma mönster som BMW´s nyare. Sen får man tycka vad man vill om det är bra eller dåligt, har själv haft båda varianterna men föredrar nog den senare varianten med upp bakåt och ned framåt. Ändringen kom med MY02 om jag inte missminner mig. Under mektips finns ett tips kallat "Steptronicfix" hur man vänder på ordningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.