|
|
|
|---|---|
|
330 xdrive -09, 7000 mil. Tänkte bara dela med mig av min amatör-fix. Har länge tyckt att växlingar inte alltid känts så premium. Första åtgärderna var byta växellådsolja, lufta koppling och ta bort CDV-ventilen. Blev bättre men inte perfekt. Om jag gasade lite mer men ändå växlade vid relativt låga varv så smällde det till i lådan ibland, usch. Gick att provocera fram genom att i tex 3:an gasa fullt och vid dryga 2000 rpm släppa upp gasen och koppla ur snabbt. Motorn stänger bränsletillförseln väldigt snabbt precis när kopplingen trycks in men INNAN kopplingen faktiskt hade kopplat ur rent fysiskt. Smäll kom alltså när 3:an fortfarande är i så inget problem med lådan i sig. Efter lite "justering" av givaren till kopplingen så försvann detta fenomen. Denna kännare sitter vid pedalen och känner magnetiskt av när kolven trycks ihop. Tog loss och tejpade dit den lite längre in på cylindern och vips så är kopplingen helt ur när motorn lite väl abrupt för en sekund stänger bränsletillförseln. Kul med gratis-fix! Lite pill innan rätt läge hittades då givaren måste känna att kopplingen är nere för att startknappen ska starta motorn. Annars kunde man nog tagit bort denna givare med risk att starta bilen med växel i plus att säkert en massa i motorstyrning, farthållare, antisladdis etc har med denna parameter. Kan tillägga att vid normal lugn och fin körning så var det inget problem men jag är rätt petig :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.