|
|
|
|---|---|
|
Bilen i fråga är en 523 (F10) manuell, tillverkad 201005 - 5000mil. Problemet är att den rycker/hackar lite smått när man håller jämn fart runt 1800 varv. Känns mest i växlarna 2,3 & 4. Tomgången är jämn och fin. Har haft bilen inne hos BMW(Förenade Bil) i Malmö. Vanliga felsökningen visade inga felkoder. Då kopplade dom upp sig centralt för att läsa av "skuggminnet" (vad det nu är?) och kom då fram till att tändspole över cylinder 4 behövde bytas. Tändspolen och tändstiftet blev bytta och ny programering av motorn(bilen) gjordes. Tyvärr så löste detta ingrepp inte problemet. Jag påpekade detta och då sa dom att det enda som återstår är att dom tar in bilen för en löpande genomgång.. vilket kan bli dyrt, påpekade dom eftersom man inte vet hur lång tid det kan ta att lokalisera problemet och om dom ens hittar nåt fel. Är det någon annan som har haft liknande problem på en F10/F11? Eller kanske har nåt tips om vad det kan vara? Tacksam för alla svar och tips. | |
| Det borde väl täckas av maskinskadeförsäkringen? | |
| Enl Förenade Bil så täcks inte felsökningskostnaden av försäkringsbolaget. Jag har inte kollat själv med försäkringsbolaget än. Förenade Bil tar 600kr/h för felsökningen och den kan enligt dom pågå i några dagar. | |
|
känns spontant som en spridare. brukar lägga felkod på tändmiss. har du dessa problem när bilen är kall oftast? skuggminnet är "felminne" som verkstäderna inte kan se, ungefär som felkoder som inte har registrerats som felkoder ännu. bara BMW som kan se dessa. dom borde ju ha kört felsökning på spridarna men kanske bytte tändspole och tändstift då det inte är ovanligt. |
|
|
Det känns lika mycket vid både kall och varm motor. Frågade Förenade bil om dom kontrollerat spridarna och fick följande svar: När vi gör en jämngångsreglering och undersöker närmre så konstaterar vi att en tändspole inte reglerar som den ska. Vi får inte fram samma symtom som tidigare efter vi provkört bilen. Felminnes avläsningen vid detta tillfället visar inte att det finns andra fel. Vet inte hur dom eller om dom verklilgen provkörde bilen eftersom jag behövde ca 100m för att känna att problemt var kvar. |
|
| De bytte alla stiften hoppas jag? | |
| Nej, bara ett stift byttes. | |
|
Ok, om en spridare är kass så är stiftet dränkt i soppa. vad hade du för felkoder? fick du med de pappret? |
|
| Tror inte det har funnits några felkoder men jag kan be dom skicka papper på vad dom fick fram. Får återkomma. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.