AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.309

Läcker ifrån bakre packbox på växellåda e30 325!

Jl
90
Jlmmy
Äkta Bmw e30 325i M-Tech ll
Tjena!

Hade ur motor och lådan på min e30 325 i vinter, och bytte då den bakre packboxen på växellådan. Allså där kardan sitter.

Men fortfarande så läcker det ifrån den? Läcker även när bilen står stilla och inte är igång..
Någon som vet vad man skall kolla?

Går ju knappast att sätta i den fel,

Mvh
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Du har inte skadat packboxen vid monteringen då ?
Jl
90
Jlmmy
Nej inte vad jag vet, var väldigt försiktig och tog en hylsa..
Men verkar mer som att det läcker ifrån axeln.. Allså i mitten ifrån packboxen och inte runt om? Hur det nu kan gå till.

Får väll helt enkelt kolla upp det igen och byta den.. För blir liksom en lite. Pöl under lådan när bilen står.. Så inte lite det läcker

Mvh
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Tråkigt värre när du lagt ner tid och bytt grejor , hoppas det fixar sig smidigt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med, tråkigt när man lagt ned tid och pengar och verkligen vill göra det bra (man tycker man borde få en mindre andel av strulfaktorer när man lägger ner massa jobb - men så verkar det inte fungera i verkligheten).

Har själv gjort samma manöver på min Getrag 260/6 låda - i princip samma låda som trådskaparens Getrag 260/5 låda.

Som nämnts innan, något måste gått snett vid monteringen.

Är du alldeles 100% säker att läckaget kommer från packboxen? Inte så att det läcker en bit ovanför? Antagligen inte, men bara dubbelkolla för säkerhets skull.

Smorjde du in läppen som tätar mot axeln med olja vid monteringen? Monteras den torr och man startar upp så finns risk att man bränner sönder tätningen.

Har du övertryck i växellådan? Dvs kontrollera att luftventilen längst upp fungera - annars kan övertryck byggas upp och kan då trycka ut olja lite varstans.
Jl
90
Jlmmy
Det ser ut dom att det kommer i mitten av packboxen. Allså där axeln är..
Var dock osäker minns jag när jag montera den, för jag visste inte hur långt in man skulle Slå in den, så jag satte den kant i kant med lådan? Kanske var detta för långt ut?:S

För slog man mer så ramlade ju packboxen in i lådan om jag inte minns fel?
Måste ersäna att jag smörjde inte denna paxkbox klantigt nog..

Men kan det vara så att jag inte tryckte den tillräckligt långt in? Hur långt in skall du en isåfall? För det var liksom inget stopp? :)

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det låter som du monterat den i rätt höjd, packboxen ska ligga i princip flush med kanten. Är inte så noga att det blir exakt på millimetern. Kan ibland vara en fördel om den inte hamnar på samma ställe som förut då det ibland kan finnas ett spår i axeln där föregående packbox legat emot (är detta tillräckligt djup så får packboxen svårt att täta - men det handlar det garanterat inte om i ditt fall).

Problemet är trolitvis att du inte smorjde packboxen utan körde igång den helt torr. Då körs den torr och tätningen bränns upp så att säga.

Ska se om jag har en bild på hur packboxen såg ut när jag monterade min.
Jl
90
Jlmmy
Okej tack! Ja en bild vore toppen :)
Läste även att man skall kleta lite röd loctite på gängan så tätar det också? Stämmer detta?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, bra att du påminde mig om det där. Som sagt, rekommenderat att man använder låsvätska på gängorna - den både låser muttern och även tätar.

Finns inget som heter röd Loctite. Färgen har en viss betydelse, fast det finns många produkter ur Loctite's sortiment som har samma färg så färgen säger ingenting.

En färg anger ju inte om det är en tätning eller låsvätska som man uppmanas att använda - en jäkla skillnad i många fall.

Men det är Loctite 242 som rekommenderas - detta är en anaerobisk låsvätska som är resistent mot oljor och tätar även. Behöver inte vara just Loctite, en annan likartad låsvätska fungerar lika bra - fast se till att den är resistant mot oljor. Just Loctite 242 är av medium styrka - kan ju vara bra att ha låsvätska på denna mutter då den sitter dold bakom kardanaxeln när allt är monterat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kollade på lite bilder och beskrivning nu, var ju inte exakt så som jag gjorde.

Vid monteringen av packboxen tog jag ett väldigt tunt lager av tätningsmedel (Curil-T) på utsidan. Troligtvis är det inte nödvändigt, men jag ville inte chansa då.

Insåg ju nu att låsvätska inte behövs, då det ju sitter en låsring kring muttern. Så därför använde jag vanligt tätningsmedel, i detta fall Curil-T.

Jag applicerade ett mycket tunt lager på kragmutterns sida som ligger an mot den trearmade flänsens yta. Även tunt lager på gängorna applicerades.

Det har inte läckt något därifrån sen dess (detta gjordes 2007).

Har en bild på hur originalpackboxen satt - lägger upp den strax.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är bild på originalpackboxen, som du ser så sitter den helt flush med kantytan.
Länk
Jl
90
Jlmmy
Okej tack för det! :D
Vet du vad man köper det curil-t?

Får ge mig på detta i helgen, ner med kardan och avgasröret.. Går ju hyfsat smidigt, kommer man åt med mutterdragaren när lådan är på plats? :)

Köpte min packbox på schmidemann men jag tyckte att den gick i rätt lätt i sitt spår om jag inte minns fel.

Men somsagt jag smörjde inte eller drog på något Curil-t så jag har ju mig själv att skylla hehe

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är lite info om Curil T
Länk

Köpte det för längsedan från en dansk MC-butik. Och AutoExperten har haft det innan. Idag vet jag inte vem som säljer det i Sverige (finns dock på eBay).

Fast det behöver inte vara just Curil T, jag köpte det då det är ett jäkligt bra tätningsmedel. Går lika bra med ett tätningsmedel med samma egenskaper (non-hardening sealing compound, ideal for sealing plane and finely finished and rigid surfaces, resistant to mineral oils (also with additives) and synthetic oils and greases, osv).

Mekonomen hade tidigare andra lämpliga produkter från Loctite och Permatex men hittar inget av dessa produkter längre på Mekonomens hemsida.

Jo, det ska gå att få plats med en mutterknackare med lådan på plats. Har inte provar själv men när jag tittar på bilder från min E34 535i (se nedan) så bör det inte vara några problem - även om det är en E30 vi pratar om här så ser det ganska likt ut här runt växellådan.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vid ännu närmare eftertanke så kan du använda i princip vilket tätnings- eller låsvätska som helst.

Finns inga direkta krav ställda på vätskan, förutom att den ska vara resistent mot olja (både mineral och syntetisk).
Vi har inga rörliga fogar, inga stora spalter att fylla, inga icke-metalliska ytor, inga höga temperaturer, inget högt tryck, inga udda kemikalier, inga smutsiga eller oljiga ytor vid applicering, inga krav på viskositet eller torktid osv osv osv.

Du kan använda vanlig låsvätska tex Loctite 243 (den är bättre än tex Loctite 222 då den är mer resistant mot oljor och härdar även på passiva ytor som rostfritt stål fast det problemet bör vi inte ha här). I diverse reparationsmanualer rekommenderas nämns som sagt Loctite 242 och Loctite 243 är en ersättare för Loctite 242. Du kanske redan har detta liggandes i garaget, annars har AutoExperten bra utbud på Loctite.
Skulle gissa att även Biltemas gänglåsning (art.nr 3630) skulle fungera fint, fast hittar ingen beskrivning att den är oljeresistant.

Så rota runt lite i garaget och se vad du har, antagligen behöver du inte köpa nytt bara för detta. Loctite 243 är annars bra att ha liggandes i garaget då det brukar användas lite till och från på olika ställen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.