AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.734

Bara DSC tänds (effekt går ner) och sen slocknar? (E46)

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

Har ni erfarenhet av detta fel och vad det kan vara?
Min fru skulle lämna ett paket på posten. Gul "triangel och rund pil" tänds mitt i panelen under färd och hon har ingen vidare kraft i motorn (limp home). Sen försvinner lampan och bilen går okej. Åker hem.
Ingen EML-lampa/motorlampa.

Jag ska väl ta o läsa av felminnet men om ni varit med om liknande kan ni väl hojta vad det var för fel ni uptäckte är ni snälla.

(02' 330i E46, 25k mil)

/Anders

Antagligen ditt gasspjällshus som är på bommen. På min började det lite sällan och sedan med tätare mellanrum tills det inte gick mer.

Skulle det visa sig vara det, så har jag ett gasspjällshus till 330 som suttit i en 2004 och rullat c:a 8500 mil innan den krockades.

Kan få det till vettig peng om intresse finns för det. Bara hojta till så fall.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ok, det kan inte vara ABS-sensorer eller nåt sånt?
Fick ingen motorlampa, så.. vet du om dåligt gasspjällshus ger en felkod?

/A.

Kan inte svara dig 100% där ang felkod. På min syntes inget ang det.
Var bara att EML lampan tändes och bilen gick ej att varva över 2500 varv.
Stängde av den och startade om och gick som vanligt.
Tog en veckas tid och samma visa. Sen blev det bara tätare och tätare mellanrum tills den mer eller mindre vägrade slockna. Sammanlagt c:a 2-3 veckors tid. Bytte gas hus och inga problem sen dess.

Om ditt börjat gå trögt eller fått in fukta i kontakten kan jag ej svara på.

Antar ditt kan vara känsligare ang fukta och kanske du kan få felkod också eftersom du har elektriskt gasspjäll. Jag har ju vajer på min.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Okej. Ja, iof kanske jag ska vara extra tydlig: Hon fick alltså ingen EML-lampa, utan det är bara DSC som tänds. Och släcktes lite senare.

/A.
Okej. Tolkade dig lite som att EML hade tänts också eftersom du skrev att den inte lös på vägen hem.

Jag vet inte riktigt.
Har varit med om det själv att den tänts, men inget att motorn kändes trött. Matade på precis som vanligt.
Jag blåste rent med tryckluft runt kugghjulet på drivaxeln där givaren ska känna av och inte haft några problem med den lampan sedan dess.

Se vad som visar sig vid felkodsläsning. Skulle det vara gasspjällshuset som är kass, så har jag ett så du vet. bara hojta till.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Som vanligt, ett stort tack så långt Clintan. :-)
Håller naturligtvis ditt erbjudande i åtanke.

Jag läser av ikväll och återkommer med vad jag hittar.

Är den ABS-kransen åtkomlig med domkraft? Eller måste jag till en GDS för att lyfta bilen?

Jag bytte ABS-givare på min förra Audi S6 och då satt det kransar ute i naven vid hjulen vad jag minns, och givare instuckna i oken. Kanske inte likadant på BMW.

/A.
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Bara lyfta lös fälgen så kommer du åt abs-givaren. Dock inte helt ovanligt att de rostat fast och kommer att förstöras när du tar ut den. Hjälpte på polarens tjejs 316 e46 och de var inte alls roliga att få ut. En var vi tvungen att borra lös.

Här finns en bra tråd. Du kan prova rengöra dem om de inte sitter fast så mycket att de går paj vid demontering

Länk
Som ovan nämner är de värdelösa att få av hela.

Själv tog jag av fälgen också blåste på fullt järn med tryckluft på givaren, kuggkransen och snurrade på drivaxeln.
Det hjälpte på min.
Nu var det väldigt slabbigt väder aktuell dag, så jag kan fått massa regn och skit just då.

Den tandade kuggkransen sitter strax innan nummer 4 på bild.
Länk
Den axelbiten går genom hjullagret och kransen är kvar så att säga på insidan av hjullagret. (Kransen syns ej på bilden). Du ser den på din bil vid bromsskydds kåpan.

Skulle du behöva ny sådan givare, så har jag splitter ny liggandes till båda sidor bak till min. Sådana fall får jag kolla på realoem först om det är samma till 330.
Enligt realoem är det samma till din och min.
Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack Max_k! Riktigt bra tråd.
Bak behöver jag lyfta o ta bort hjulen, men fram är nog ok att vrida ratten ordentligt.
Hm.. undrar om det stämmer att sensorerna ändrades vid facelift. Att de sitter jobbigare pre-facelift.

Jag vet ärligt talat inte vad jag har *skäms*
Den är tillverkad Okt-Nov 2001...
Bild: Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej igen,
Har kört med bilen en hel del idag. Har inte uppvisat varningslampa igen. Läste av felkod ikväll. Har ni koll på vad denna är: Länk

Jag fattar inte riktigt vad den är.

Sen en lustig grej, på DME-sidan uppvisar han ett fel både som aktuellt (rött) och samtidigt som skuggfel (gult): 12/74 Exhaust camshaft sensor, no signal.
Jag har bytt båda kampositionsgivarna för blott en månad sen?! Och kollat kontakterna nu och de sitter som de ska. Bilen går bra (dvs inte alls som när en av dem var paj). Och jag nollade förra gången efter bytet av dem.

/a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.