|
|
|
|---|---|
|
Hallo! Är nybliven bmw-ägare, närmare beskrivet en E30 318i -90. Har ett stort intresse för bilar och meckande, och vill alltid ha något att pyssla med... Karossen och allt är jättefint på bilen, då den bara rullat 13 000 mil. Har lite frågor och funderingar angående denna bil som jag hoppas att få svar på här :) 1. Har fått höra att min motor (M40B18) är en liten misslyckad konstruktion. Kamremsbyte skall enligt denna källa ske var 4000:e mil? Ventilknackningar skall även vara väldigt vanligt enligt denna källa, samt att kamaxeln/ventilmekanismen brukar ge upp mellan 15-25 tusen mil? Kan man förlita sig på detta och bör dessa rekommendationer följas? 2. Skulle eventuellt vilja få ut lite mer effekt ur den, men ändå kunna besiktiga utan problem... så inge turbokonv. eller liknande. Tanken jag har är isåfall att byta motor. Antingen till en 318IS motor, då den borde kunnas besiktigas utan att det märks att motorn är bytt, eller att regga om den till 320/325 där frågan kommer: Vad mer måste bytas för att kunna regga om den? 3. Passar t.ex. en 318IS motor från en e36 med fästen, växellåda, m.m.? Har som sagt väldigt mycket fritid som jag vill spendera på bilen, så mata gärna info och tips :) Tacksam för svar :) Johannes | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är karossen och övrig mekanik på bilen fin så ska du definitivt satsa vidare på den. Ja, M40B18 kommer väl inte gå til historien som den mest slitstarka motorn - men den är inte heller ett fullständigt hopplöst fall. Att trimma den är dock ett hopplöst fall och skall inte göras. Det finns dock en anledning varför BMW sänkte bytesintervallen i flera omgångar och hamnade till slut på 4000 mil. Motorn är även lite extra känslig med olja, har föregående ägarna slarvat med oljebyte så slits ventilstyrningsmekanismen ganska snabbt. Det är alltså en motor som trivs bäst med täta oljebyten och då kan den hålla sig ett bra tag. Nej, du kan inte stenhårt gå på att kamremmen rasar efter 4000 mil och att kamaxeln klappar ihop vid det 25001:e milen. Allt beror på hur motorn sköts de 25000 milen innan dess. Men om vi pratar sannolikhet istället så är dock sannolikheten hög att vid 25000-30000 mil kan ventilstyrningsmekanismen behöva en översyn. Men din bil har ju bara gått 13000 mil och inte helt omöjligt att den sköts bra med täta oljebyten. Om du fortsätter i den stilen så bör motorn hålla i många tiotusentals mil till. Det finns många som kört längre bytesintervall än 4000 mil på kamremmen, men jag vet inte om jag hade vågat chansa på en fint fungerande motor. Byte till M42B18-motorn (som jag vill minnas var den som satt i E30 318iS) är annars inget dumt alternativ. Här finns det faktiskt möjlighet att få igenom bytet lagligt, något som höjer värdet på bilen. Om bilen är tagen i bruk före 1:e Jan 1993 så ska du kunna byta motor i bilen och endast behöva göra en ny registreringsbesiktning. Enligt reglementet ska du även ta växellådan från den nya motorn då det är en del av avgascertifikatet, men lådarna vill jag minnas ser likadana ut (ska vara Getrag 240/5 till båda motorer) - är bara olika utväxlingar på lådorna. Vet inte hur noga de är på detta vid registreringsbesiktning om de verkligen går in och mäter utväxlingen för varje växel - för att göra det måste de ju även ha den gamla lådan att jämföra med så det låter riktigt långsökt. Ja, angående att få igenom bilen lagligt. Eftersom den garanterat togs i bruk innan 1:e Jan 1993 så får du byta motor till en annan. Generellt sett gäller att man för öka 20% effekt och 10% vrid. Din motor ligger precis på gränsen och det ska alltså gå att få igenom detta. M40B18 till M42B18 blir 113=>136 hk och 162=>172 Nm om jag snokat upp rätt siffror. Är precis på gränsen när det gäller effekten men det ska gå. Kontakta SFRO för mer information om hur du går vidare med detta om du är seriös kring detta byte. Hur ser din budget ut för detta projekt? Tiden verkar finnas där - det är bra för den brukar ibland annars vara något som det är problem med (finns många projekt som slutat med "säljes pga ändrade familjeförhållanden"). |
|
Hej! Tack för svaren! Tiden finns och vad jag vet har jag inte gjort någon på smällen, så än så länge ser det ut att kunna bli något schysst av detta :P Det jag är ute efter är en stabilare motor samt att få lite, lite mer effekt... Karossen och allt är fint, men när det gäller motorn är jag tveksam. Någonting gör att vattnet försvinner och det kan lika gärna vara läckage som topplockspackningen. (Detta är inte hela anledningen till att jag planerar motorbyte) Jag resonerar såhär: Ifall det beror på topplockspackningen kan jag lika gärna köpa en lite vassare motor som jag fixar till lite och sedan stoppar i, då jag även får en säkrare motor med mer stabilitet, samt effektökning - på köpet. Då är ju mina nästa frågor: Ska man satsa på en 318is-motor från en e30 eller e36? Har för mig att jag läst att e30ins är remdriven och e36ans är kedjedriven, eller är jag ute och cyklar? Passar båda motorerna i bilens fästen? Något annat som måste bytas/justeras i samband med motorbytet, eller kan jag helt enkelt bara ersätta den befintliga motorn med den nya? Tack på förhand :) /Johannes |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Av någon anledning verkade min senaste postning inte "fastna" så försöker skriva om det. M42 satt ju i både E30 318iS och E36 318iS. Och den är kedjedriven. Sen har du M43B18 som satt i E36 318i men även i de senare årsmodellerna av E34 518i. Även denna har kamkedja. Finns ju även M43B19 som satt i vissa E46-modeller och även E36 316i 1.9 Compact (99-00 vill jag minnas). Angående motorfäste, växellådor och dylikt vet jag mindre om vad som passar och vad som behöver modifieras. Men styrbox och komplett kabelpiska ska du försöka få från den nya motorn för jag är ganska säker på att det är andra styrsystem på M42/M43 än din nuvarande M40. |
|
Okej! Tack för svaren :) |
|
|
Du bör även ha koll på att det inte är EWS (startspärr) på motorn du ska använda. Osäker på vilket bultmönster M40 har på växellådan, men M42 och senare har iaf samma som M20, M50 etc. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.