AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
5.173

Blanksvarta eller matta exteriörlister, E39?

da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Hej.
Köpte mig en silverfärgad 530i E39 förra året.
På bilen sitter det idag lister som är lackerade i bilens färg. Är inte något större fan av det pga att listerna fyller en rätt viktig funktion genom att bryta av.
Tänkte ta tag i detta nu. Känner dock att det är onödigt att skaffa nya lister då de som sitter på bilen idag är hela och fina. Så tanken är att lackera dem svarta.
Vad tror ni om att lacka dem blanksvarta? Kommer det se dumt ut kanske. Normalt sett är ju lister lite matta, plastiga. Vilken svart kan vara lämplig om man ska köra dem blanka? Tänkte isåfall köra med riktig billack på spray och 2 komponents klarlack så det håller.

Mvh Danne
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Högglans shadowline fanns som tillval till e39 dvs blanksvarta lister.
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Åhh fan...då kommer jag iaf testa på en dörr :) kommer nog bli schysst ihop med blanksvarta AC-SCHNITZER Type 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror ni pratar om olika lister... Lackade i bilens färg är väl listerna som går längs dörrarna, front och bakdel medan högglans shadowline handlar om listerna runt om fönsterna.

Tveksam till att blanksvarta lister runt om bilen blir bra... däremot är högglans shadow line att föredra framför vanlig shadow line...

___
//Ulf
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Hmm ok.
såhär ser bilen ut idag Länk
Är så mycket silver så man får skörbjugg. Frågan är ju om man ska prova lacka dörrlister samt listerna på fram och bakstötfångare eller om man ska skaffa nya. Dörrlisterna kan man köpa för en tusenlapp på ebay.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Här är min fd 530 (visserligen en Touring) med svarata lister och shadow line...
Länk
Länk

___
//Ulf
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Det vae en riktigt tjusig bil programmer!

Testar att lacka listerna, men får bli mattsvart. Kommer även beställa hem högblank svart vinyl och wrappa alla fönsterlister i eftrrsom jag läst att krom kan vara tjurigt att lacka. Kommer nog bli riktigt fint :)
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag menade självklart fönsterlisterna som blir jättefina i högglanssvart. Mina är också folierade i svart folie och det ser skitsnyggt ut. Dörrlisterna och listerna på stötfångarna hade jag lackat i matt svart så blir det kanon!
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Är det svårt att foliera själv?
Funderar på att plocka ner alla fönsterlister och slipa dem. Sedan grunda med etsande grund och därefter lacka dem blanksvarta.
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Problemet med att ta bort dem är att de ofta sitter ordentligt och då lätt böjs och blir lite skeva vid återmonteringen. Detta gäller speciellt listerna under fönstren. Att foliera på plats är pilligt men har man tålamod och tar lite i taget så blir det jättebra.
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Länk

Mitt resultat jämfört med hur det var innan på en likadan e39:a. Blanksvarta orginallister blir lätt missfärgade och oxiderar lätt så där är fördelar med att foliera kromlisterna.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Jag har också en supersilvrig bil och efter snart 8 år med den har jag förmodligen redan skörbjugg :). Är det inte så att de svarta dörr- och kofångarlisterna är av gummi, alltså ej lackerad plast. Personligen skulle jag köpa sådana lister vid en styling för att behålla orginalkänslan så mycket som möjligt. Dessutom betydligt mer praktiskt med en riktig gummilist.
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Tack för alla svar!
Beställde höglans svart vinyl till fönsterlisterna idag.
Blir till att köpa svarta originallister till dörrarna. Så om någon är intresserad av mina lister lackerade i titansilver så hojta till :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.