AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.876

Feltankning - bensin i en 1.9tdi (Passat -03), Måste få starthjälp men går sen fint.

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Hej,

Farsan klantade sig och tankade bensin i sin passat 1.9 tdi. Han körde någon mil, bilen stannade. Bogserade hem bilen och tömde tanken på bensin och tömde filtret på bensin (bytte inte filter), tankade diesel och startade den med startgas, bilen smällde igång och gick 10 mil typ. Nu startar den inte själv utan man måste köra med startgas. Men när den går så går den hur fint som helst, som vanligt med andra ord. Men den startar inte själv.

Vad är det som kan ha hänt? Glödstift är det närmaste jag kan tänka mig. Men varför just när han tankade fel. Vad mer kan ställa till det vid starttillfället men sedan gå som en klocka när den väl har startat?

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Fick du ur all bensin ?
Du har kanske några liter kvar som är utspädd med diesel.
Kompisen gjorde tvärt om han tankade diesel i en bensinare och det fungerade inget vidare det heller
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Hej,

Bilen går fint när den går, INGA problem alls. Hur det än är så inte dieseln i tanken problemet nu utan det är något vid starttillfället. Den måste starta med startgas men när motorn väl har startat så går den fint. Farsan har kört minst 10 mil efter detta och bilen går klockrent när den väl är igång.

Det är ingen bensin kvar i systemet.

Med tanke på att så många gör detta fel borde någon mekaniker som åtgärdar såna här fel ha ett ganska rakt svar på vad som felat.

Det är alltså inget fel på gången eller orken i bilen när den väl går.
Det enda felet är att den inte vill starta själv.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det högtryckspump på den motorn?

I såfall kan den ha tagit stryk av utebliven/för dålig smörjning av bensinen, det är mycket små toleranser och höga tryck i dessa moderna högtryckspumpar!
Det är inte säkert att du ser hela omfattningen av skadan direkt då slitaget i pumpen kan accelerera när det väl börjat...

Om bilen täcks av någon form av försäkring - kontakta försäkringsbolaget så fort som möjligt då det kan bli en kostsam slutnota när man tankar bensin i en modern dieselbil!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Köra 10 mil med en dieselbil efter feltankning känns som att be om motorras. Borde ha bärgats till verkstad så fort feltankningen konstaterats. Gör det nu och hoppas att det inte är för sent, är mitt råd.

Wilhelm Svenselius
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Funkar fint igen nu efter att han byt bränslefiltret. Det verkar vara olika bud hur allvarligt det kan bli när man tankar bensin i en dieselbil.

På verkstaden sa dom att det inte ska vara någon större fara men när det kommer till försäkringsfrågor så byts det ledningar, spridare och alla möjliga saker bara för att vara på den säkra sidan. Det finns fall där det har gått riktigt dåligt men många gånger går såna här berättelser i led och folk skrämmer upp varandra i onödan också.

Vi får väl se om det blir några följdfel men det trodde inte verkstadskillen.

Själv vet jag inte vad jag ska tro, jag är inte tillräckligt insatt för att kunna bedöma en sån sak.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog ändå kontaktat försäkringsbolaget om det finns försäkring kvar på bilen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det finns inget bolag som har gällande maskinskadeförsäkring när bilen är 11-12 år gammal. Den brukar dessutom inte feltankningar. Skulle vara någon form av drulleförsäkring isf...

Passat 1,9 TDI -03 borde ha en 130-hästare med pumpdirektinsprutare? Denna konstruktion är inte lika känslig som de äldre dieslarna med högtryckspump, de är känsliga för dålig smörjning.

Normalt förfarande när man tankat bensin i en diesel är att tömma tanken, byta bränslefilter och hoppas på att inget hänt. Feltankningar är inte speciellt ovanligt...

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.