AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.324

Diskrepans mellan bil och dokumentation. Vanligt?

Hej,

Min bil är tillverkad 09/98, d v s strax efter det årets ansiktslyftning.

När jag nyss från BMW beställde en detalj, noga framletad på ETK m h a chassinumret, blev det fel del. Eller kanske snarare, rätt del, men bilen var fel. På den har man nämligen installerat ett system av det äldre utförandet, det som alltså bara skulle gälla t o m 08/98.

Så då undrar jag naturligtvis, om sådana övergångsmissar ibland förekommer, eller om jag skall börja undra över bilens historia. Eller kanske jag inte alls skall se månadsskiftet augusti-september som en skarp gräns?

Någon som har erfarenhet?

/Lennart
Det finns inga skarpa gränser, allt flyter. Till exempel började 1995års 518i M43 byggas till kund 29 april 1994 (då kom 95årsmodell på E34) Men det första exemplaret byggdes i november 1993.

Dessutom ska du inte lita på ETK den är inte specifiserade just på ditt exemplar. Exempel på fel är om man vill ha stötfångarlister till en E34 med M-sportpaket eller en M5 av 95 eller 96årsmodell, då måste man beställa lister som passar 94 och äldre annars får man fel. Har man EDC III på sin 540i måste man beställa stötdämpardetaljer från M5. Oavsett måste man ha mer kunskap än vad etk eller reservdelspersonalen har eller acceptera att få fel delar.

Mvh Stephan
Så har jag på min bil det är mer regel än undantag.
min 528 är tillverkad 9806 och det är flera delar avsedda för 9809.
tex absmodulen, givarna den har de blå och inte gråa.
Ventilkåpspackningen, krockkudden m.m.

Man får helt enkelt kolla upp hur delen ser ut som sitter på bilen innan man beställer.
Hej och tack för era svar!

Lite oväntad info, men slipper jag åtminstone undra mer. :)

/Lennart
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror iofs också att det kan vara så att någon under årens lopp monterat ditt fel delar för att göra en uppsminkning inför en försäljning eller liknande. Det är ju rätt vanligt på lite exklusivare modeller där det finns pengar att tjäna på att bilen "ser så himla välvårdad ut".
Inte troligt i mitt fall
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.