AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.831

Har ni några bra tips på en bra småbil?

da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Hej, nu är det så att tjejen behöver/vill ha ny bil då hennes ford fiesta -02 börjar bli ganska så rostig.

Hon kan tänka sig att köpa bil för ca 40-50 000:-
Krav är ac och inte allt för högt miltal.
Bilen kommer i princip bara användas för stadskörning.
Vi har kollat på bl.a. VW Polo (-06 -07) som hon fastnat för mest.
Någon som har några erfarenheter kring denna bil?

Alla tips på möjliga bilar och erfarenheter av alla dess slag vill jag att ni delar med er!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Skall man ha en mindre bil i den prisklassen än nog Polo det bästa man får för pengarna, inga speciella typfel. Som alltid vid begagnatköp, kolla dokumentation, bromsar/hjulupphängning, Climatic etc.
Bensinmotorn på 1,4-liter har ingen bytesintervall på kamremmen. Brukar rekommendera ca. 12000 mil eller 6-7 år, kolla att den är bytt tillsammans med alla tillbehör, spännrulle, kylvätskepump, spårkilrem och spännare dito.

MVH Christofer
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Polo är helt klart ett vettigt val fördom pengarna, som hon nu dessutom har fastnat för.
Annars är nog Peugeot 206 den roligaste småbilen jag haft. Riktigt rolig bil som ger förvånansvärt mycket körglädje.
Kvalitén överlag når den väl inte riktigt upp till polon kanske..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Min dotter köpte en Ford KA-2010 collection 2200 mil för 55.000kr. typ halva nypriset
Den är både tystare och bekvämare i framsätet än gummans fina lågmilade -00-polo dessutom mycket utrustad av det man behöver bluetooth handsfree, värme frontruta AC USB mmmm. Forden imponerar för att vara en småbil körde den t.o.r arlanda häromsistens . Liten snål 1,2 liters motor på 69 hkr. Skattebefriad tills 2015 därefter 400 kr och billig försäkring för min dotter som bor i innerstad 5000 helförsäkrad utan bonus.
VW polo brukar vara ganska högt prissatta men håller värdet rätt bra och är ett bra alternativ är rymligare bak och har 4 dörrar vilket också är en fördel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Hade en Aygo mellan -09 och -13 som jag körde 10000 mil med utan att någonting värre än glödlampsbyte skedde. Grymt enkel och charmig bil som du lätt kan hitta för er budget. Sålde min för 35 ish.
Skulle undvika både Polo och framförallt Peugot 206. Vi har haft båda inom familjen och haft strul med båda. Skulle istället rekomendera Yaris om man vill ha en problemfri småbil - har fin styrning och växellåda.
Golf 1.9 Bluemtion förbrukar typ 0.4km/l. Kostar dock runt 80tkr. :)
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Om ni skulle fastna för Aygo kan jag rekommendera att titta efter "music edition", den har en skaplig stereo. Det enda jag saknade med min Aygo.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tittar själv på en bil enligt TS spec åt en kollega. Har kollat en del på Polo 06-08 och tycker det verkar vara en kalasvagn, har tyvärr missat de objekt som varit intressanta då de går fort.

Frågade VW om kamremmen och de sa att kontroll ska utföras vid 9000 mil och att verkstaden då gör en bedömning. Finns en hel del fina lågmilare runt 50-60. Har haft Yaris i planen, men är inte den motorn lite för liten?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Citroën C2 kanske? Fräckt utseende och skoj att köra, ger inte samma tråkiga hyrbilskänsla som Polo.

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.