|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Nya MB V-Klass är ett hett alternativ när familjen växer. | |
J.Lindström |
Kristoffer_L: Hej och grattis till tillökningen först och främst. Sen vad det gäller bilar håller jag med dig, minibussar är tråkiga, stötiga och dålig komfort jämfört med en SUV, även om minibussarna har bättre plats går dom bort helt enkelt. I min värld är valmöjligheterna för dig dessa tre: Mercedes GL, Audi Q7 eller Volvo XC90... Mercan är nog rymligast, men jag tycker att för att vara Merca är stolarna ovanligt dåliga, på den jag testade iaf..å andra sidan var den tyst och behaglig på vägen hög kvalite men också dyrast av dessa tre att äga. Audin tycker jag har bättre stolar än GL:n men inte fullt lika rymlig. Dock bra med sittutrymme för både fram och bak och ok i tredje raden, även bra stolar där. Dock lågt i tak, men sista raden är mest för barn. Ok i ekonomi och 2007 och 2008 går att få till ett vettigt pris, hög skatt på dieslarna dock. Volvo XC90 är och känns äldst av dessa både till utseende och interiört. Men i min mening bäst stolar fram iaf (speciellt med executive utrustning) och klart bäst ekonomisk av dessa. Minst i sittutrymme i baksätet, där sitter dock oftast barn men precis som audin ok i tredje raden men har bättre huvudutrymme pga XC90 är mer fyrkantig men tredje radens stolar är inte riktigt lika bekväm som Mercans eller Audins. Volvons lastutrymme är dock väldigt stort, kanske inte som Mercans men större än Audins. Pga ekonomi skulle dock jag välja bort Mercan, men valet mellan Q7 och XC90 tycker jag är svårt, lite mer smaksak. Ekonomi och lastutrymme Volvon, men sittplatsutrymme och modernare bil till Audin. Komfort är jämnt mellan dessa då Volvon har skönare framstolar men Audin bättre gång på väg. Vad valde jag??? Jag gick emot vad jag själv hade tänkt och köpte en Chevrolet Suburban, men då hade vi också två stora hundar att tänka på och vi ville rymma dessa med alla sätesrader uppe. Och vilken gigantisk bil med jävligt sköna stolar :) |
|
Tack för inlägget och input! Var och testade Q7 och trots åldern är den inte dum alls även om jag skulle klassa nya X5 som bättre. Skall kika lite på GL också och försöka testa en och se hur den känns. Ang Suburban gillar jag den extremt mycket. Kanske för att jag sett mycket på serier som 24 och Blacklist? Men jag hade förmånen att få åka i en sådan för några månader sedan från New Jersey till NYC...fantastisk komfort och mysigt muller från V8:an! Hade helt klart köpt en sådan om jag bott på andra sidan pölen :-) |
|
J.Lindström |
Kristoffer_L: Eller serier som Bones (där en av huvudrollinnehavarna kör en Subba som jag har fast svart), Criminal Minds och CSI-serierna :) Men många har fel med ekonomin, att äga en Subba är inte så dyrt som jag trott innan, jo jag är seriös nu, ska visa det med lite uträkningar mot tidigare V8 bilar jag ägt. Nu har jag en Subba vars motor är byggd för E85, och går minst sagt bra på det :) BMW 540 ial touring 2001: Skatt: C:a 2700 Försäkring: C:a 7500 Förbrukning snitt: 1,23 bl. =14,5 x 1,23 =17,83kr/mil Volvo XC90 V8 2005: Skatt: C:a 4200 Försäkring: C:a 5500 Förbrukning snitt: 1,3 bl. =14,5 x 1,3 =18,85kr/mil BMW X5 4,8is 2004: Skatt: C:a 4700 försäkring: C:a 9000 Förbrukning snitt: 1,38 bl. =14,5 x 1,38 =20,01Kr/mil Chevrolet Suburban 5,3 flexfuel 2002: Skatt: C:a 3200 Försäkring: C:a 3000 Förbrukning snitt: 1,87 bl. =9,2 x 1,87 =17,2kr/mil Nu har jag aldrig ägt en Audi Q7, men kollat upp en 3,0 diesel 2007: Skatt: C:a 9200 Försäkring: C:a 9000 Förbrukning snitt(enligt tillverkare, mest troligt lite högre i verklighet): 10,5 bl. =10,5 x 14,2 =14,91kr/mil Bland bensinarna vinner Subban i ekonomi, lägg där till att reservdelar är svinbilligt när det behövs och värdet står sig bättre, jag lär inte förlora så mkt på min efter dom tre-fyra år jag räknar att ha den. Mot Audi dieseln förlorar den i bränslekonto men skillnad i skatt, försäkring, värdeminskning, reservdelar så vinner den nog i längden beträffande ekonomi..lägg där till dom utrymmen som behövs :) |
|
Hur går det med SUVletandet....? |
|
|
Tiden går och tjänsteresor har gjort att tid för bilköp blivit obefintligt...däremot ser det ut att stå mellan XC90 eller Q7 från 2011 och framåt..de verkar vara de bilar som har bäst flexibilitet och utrymmen. F15 - trevlig men utanför budgeten så den får stå kvar på önskelistan i något år till. Vill gärna behålla 911:an. Någon som har koll på skillnaden mellan Q7 clean diesel och vanlig Q7? Märkligt nog verkar den vanliga Q7 ha lägre skatt och förbrukning....borde det inte vara två tvärtom? |
|
J.Lindström |
Kristoffer_L:Jo, clean dieseln ska vara lägre skatt....den släpper ju ut mindre avgaser :) |
|
Lindström, vad drar din Suburban (E85 i tanken) vid långkörningar? Stor skillnad mot förbrukningen på bensin? |
|
J.Lindström |
weeeman: Nej, det är inte så stor skillnad, det lönar sig helt klart att tanka E85.....På bensin har jag legat mellan 1,23-1,3 och på E85 mellan 1,55-1,6 långkörning. |
J.Lindström |
weeeman: När jag drar min Solifer 670 bakon Subban har jag legat på 2,0-2,1 på E85, bensin har jag aldrig kollat med husvagnen. |
J.Lindström |
Kristoffer_L, hur gick det?? Blev det nån SUV :) ??? |
|
Ja, oj hör är min gamla tråd...tack för påminnelsen :-) Jodå, jag slog till förra sommaren på en lätt begagnad XC90 med i princip alla options som gick att få. Väldigt nöjd och en perfekt bil för 3-barnsfamiljen. Saker som uppskattas är Volvo on-call med smartphonestyrd motorvärmare, integrerade barnstolar, enormt lastutrymme samt en känsla av trygghet och fin-fin långfärdskomfort. Chassiet och drivlinan kommer ifrån en annat sekel men femman morrar fint och helheten funkar utmärkt till vardags. Imponerad över hur snål den trots gamla doningar - snittar runt litern och då går den enbart kortare sträckor i stadskörning. Försäkring och service är två andra positiva överraskningar, men skatten är ganska hög (6500kr). Betalade lika mycket för min -13 som vad en tre år äldre Q7 med 10,000mil hade betingat och då kan man leva med att Volvon inte är lika förfinad. Jag kommer lägga ut den till försäljning senare i höst eftersom både jag och min fru kommer byta tjänstebil då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.