AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
25.159

Någon med erfarenheter av 7-sitsig SUV med 3 barn?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Men det är ju inte bara antalet säten liksom - en bil som är byggd för 7 sätesplatser är ju (förhoppningsvis) dimensionerad därefter, vilket kommer brukaren tillgodo utrymmesmässigt....utom de som har efterkonstruktioner, som XC90 då :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Lite jobbigt med två bilar på långsemestern och man vill ha med sig en barnvakt, eller ska köra svärmor till flyget för att bli av med henne för gott och hela familjen vill vinka av henne. Kanske få tillfällen, men det krävs oftast inte speciellt rationella anledningar till att vilja ha en viss typ av bilmodell ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sani, men suvar med sju säten, som X5, Q7, XC90 tappar väl alla mycket av sina bagageutrymmen om tredje-sätesraden används?

En familjebuss är ju på ett annat sätt mer volymös redan från början. Men hur kul är det att köra en familjebuss? En X5, Q7 med 7-sätesrad är väl ingen volymlastare?

Skulle väl vara Mercedes GL som är den SUV som har en storlek som matchar 7-platser på ett lite annorlunda vis.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
M-B R med 7 säten och luftfjädring kan vara något. Nu svor jag visst i kyrkan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lus, båda dina exempel är ju ganska udda, hur många har en heltidsbarnvakt hela semestern? Den kan man ju dessutom flyga in om man är på den nivån att man har inhyrd personal i den omfattningen. Och att lämna svärmor på flygplatsen kan ju enkelt lösas med att någon stannar hemma, eller att två bilar då tas...

Men jag förstår vad du menar. Det finns inte direkt rationella skäl, men man vill ha det ändå. Eller att man dimensionerar bilbehovet efter den absoluta toppen som är 0,5% av körningarna. Så det är som vanligt när man väljer bil. =)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Exakt så :) Dessutom kan ju barnvakten vara tex systerson/dotter som i mina fall. Det finns faktiskt en hel del vardagssituationer som kanske hade varit enklare med sjusits (eller iaf sexsits) då & då. Dock inte tillräckligt många för min del att det var värt att ha kvar en sådan bil.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Grelle; det är klart de tappar mycket bagageutrymme när tredje raden fälls upp - extra mycket där den raden dessutom är gjord komfortabel, som i fallet Q7. Men det återstår ett hyfsat utrymme fortfarande, där man ex kan få in en barnvagn. Och om man är riktigt kreativ, kan man säkert låta den tredje raden vara, få in tre bilbarnstolar ändå, och ha ett massivt bagageutymmer för alla vagnar mm!

GL och R-klassen var också bra förslag jag ej tänkt på, om de nu har 7 säten då...
Verdi
Om jag hade 3 barn skulle det lätt bli en R-klass Länk eller GL Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vit med ljus tygklädsel på R:en. Det var... speciellt!
Verdi
Ser iofs ut som nån slags mocka men... jag skulle aldrig köpa en vit bil öht. Bara ett exempel. :-)

Ps. Grattis till nytillskottet Kristoffer!
Liten update - igår var jag och kollade på bilar :-)

Först, VW Sharan. Tänkte bort all EQ och intalade mig att detta är "bilen" och den ultimata familjefraktaren. Men jag blev väldigt besviken på stolarna, körställningen och komforten. Den kändes tyvärr som en stor Touran och att sitta i baksätet var en pina dessvärre. Touaregen är exempelvis avsevärt bekvämare men finns bara som 5-sits.

Kikade sedan på A6 Avant, 5-serie samt E-klass och blev riktigt sugen på en fin 2013 220CDI AMG-pkt, denna hade klart bäst baksäte där kardantunneln inte stjäl så mycket plats som den gör i ex 5-serien och A6 och som gör mittenplatsen dålig att sitta i.

Sist åkte jag till Förenade Bil där en slug säljare gav mig nycklarna till deras demo X5 F15 30d som jag blev såld på. Sophistogrå med oysterläder, Navi och sportpaket och del annat godis. Här uppstod känslor kan man säga :-) Denna vill jag ha men ligger lite utanför budgeten.

Summering - fördelen med en SUV är att baksätet är användbart i mitten då kardantunneln är gömd i golvet. 7-sits är att föredra trots bara 5 i familjen då man kan sprida ut familjen lättare och dels ha med kompisar till barnen.
Hej Kristoffer, grattis till tillökningen!

F15 skulle du bli väldigt nöjd med. X5-an är väldigt bra i baksätet när man har någon som åker där konstant. Sen är F15 mycket bättre körmässigt på i princip alla punkter än E70 som snabbare än vad jag trodde känns antidaterad nu. Har min X5-a inlämnad över natten för polering mm och fick låna en F11 530d X-drive och F15 är nu minst lika komfortabel och tyst som F11, vilket inte alls var fallet med E70. Även om F11 är en mycket kompetent bil på de flesta punkter så längtar man snabbt tillbaka till F15.

Du har ju dessutom sannolikt ett synnerligen bra andrahandsvärde på en F15, så köp! :-)

/Anders
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Är det Porschen som ryker, Kristoffer?
Gustavigilante: den frågan låter sig inte ställas :-)
Har Sharan som folkfraktare på firmn idag. Den har rullat sina 17.000 mil och börjar bli mogen för utbyte.

Utbudet av sexsitsiga bilar där även bakre raden är ok för vuxna är inte stort. Q7:or mm är av flera skäl (inte minst pris- och imagemässigt) inte ett alternativ utan fokus ligger på mer modesta bilar.

Är i vanliga fall ingen fan av SUV, men en bil vi tittat på som räckte nästan ända fram är Hyundai Grand Santa Fe. En förlängd och välutrustad SF där bakre raden iaf räcker till för personer upp till 170cm.

197hk diesel, aut, i övrigt välutrutad och 5års nybilsgaranti utan milbegränsning

Räknat över tre år blir månadskostnaden obetydligt högre än Sharan.

Hur den är att köra? Vet ej.

Kanske något att kika på?

/N
För att förtydliga - tanken är att ha kvar Porschen men att denna bil skall vara familjefraktaren. Leasingen på A4 går ut först om ett år så den får hänga med tills dess...

Därför känns en F15 som lite overkill även om den egentligen är det optimala valet. I så fall får sportbilen ryka och hur fin F15 än är så kommer jag sakna 911:an...

Men om någon vill njuta av våren samt sommaren i en av världens läckraste cabbar för humana priser så är de välkommen att lägga ett bud innan intresset för F15 svalnar ;-)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Anders: Locka inte på det viset, har bara testat X5 med vinterdäck och den krängde rätt bra.
Men sugen blir man när man inser att en X5 inte är många kronor än en F11.
Vidare finns det många lagerbilar som har rätt utrustning, ex:Länk
Stort grattis till att antalet i familjen ökat momentant nyligen ! :)

Är dåligt uppdaterad, men MB GL och Rklass kanske funkar?`Dock är modellerna kanske aningen ålderstigna?

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
GL i nuvarande version kom ut på marknaden 2012 så särskilt gammal är den väl inte.
Verdi
2012? Måste vara en facelift väl? För visst har väl GL funnits längre än så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.