|
|
|
|---|---|
|
Hej igen! Hade problem med att motorlampan tändes igår och idag, släcks dock vid senare skede om man stänger av bilen och startar den ett par gånger vid olika tillfällen, alltså efter ett antal starter så släcks den. Kollade idag felkoderna i motorn och fick upp följande: 47 torque limitation, safety concept level 1 228 fuel trim bank 2, permissible range exceeded 227 fuel trim bank 1, permissible range exceeded. Någon som vet hur man åtgärdar och kan detta ha orsakat att motorlampan börjat lysa? Tack för svar. | |
| Skumma koder, jag hade nog låtit BMW kika på dom | |
|
228,228 dom har du fått för att lamdaregleringen har hamnat utanför sitt reglerområde antingen går den för fett eller för snålt. 47 är säkert relaterat till det. radera och se vilka som återkommer. |
|
|
Vad hände med editfunktionen? 228,227 ska det förståss vara. |
|
| Okej, hur ställer man in det? Eller kan det vara en av dom som gått sönder? | |
|
Om du syftar på lamdaregleringen så är det inget man ställer in utan något som bilen reglerar själv den mäter mängde syre i förbränningsavgaserna, och ökar eller minskar bränslemängden baserat på värde. Det vanligaste är att man har en luftläcka den försöker då kompensera med mer bensin för att försöka hålla den ultimata blandningen 14.7:1 när den inte kan kompensera mer så hamnar det utanför sitt reglerområde och lägger felkoderkoderna För att DME (databoxen) ska kunna lägga dessa felkoder så krävs det att sonderna fungerar. Så det är mycket möjligt att du har en vaccumläcka någonstans, en indikation på att bilen drar lite mer bensin och förbrukningen aldrig sjunker är också en indikation på detta. |
|
|
Okej, kan man som hemmafixare kolla efter vacumläcka på något enkelt sätt? eller på något sätt? Eller ska jag byta de två sonderna direkt och kolla om det ger sig? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla upp gummibälgarna mellan LMM och trottelspjäll de brukar spricka och då tar det in tjuvluft och då kan inte elektroniken reglera rätt och sätter den typen av felkoder. hade in en 320 e46 för 14 dagar sedan med liknande koder och fick byta bälgar. Du kan testa spraya med startgas ökar tomgången så tar det in tjuvluft. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Skall testas! Tack så hemskt mycket för snabba och utförliga svar. Guld värt! | |
| Byt inga sonder till att börja med, de måste fungera för att dessa koder ska kunna läggas. | |
|
Den nänder lampan eftersom den lagt koderna. Vad läste du av koderna med? |
|
|
Du hittar bara stora hål med startgas. Små hål ändrar inte tomgången eftersom lambdasensorerna kompenserar innan du märker nåt. Däremot syns det om du samtidigt är uppkopplad mot bilen och tittar på short term fuel trim. De reagerar kraftigt inom några sekunder om motorn sugit i sig startgas, även att du inte hört det på varvtalet. |
|
|
Oftast så räcker det med att bara titta på värdena jag gjorde det med min och det var uppenbart det gick upp ned upp ned. Jag har haft otroligt nytta av instrumentet trots att det bara läser av motorlampan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.