|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en E46 320i Touring -01 Har inte haft detta problem tidigare, den har låtit bra och allt enda sen jag köpte den. Men igår när jag startade bilen och skulle till jobbet så lät den mycket mer än tidigare. När jag senare kom hem och skulle kolla om det vart ett hål någonstans så såg jag att läckan kom ifrån kopplingen på rören mellan främe ljuddämpare och grenröret. Har ju två rör så att säga i mitt system. Här är lite bilder: Länk Länk Länk Länk Som ni ser så är fästerna där skruvarna är helt sönderostade, även skruvarna har typ inga gängor kvar så de går inte att använda. Muttrana var inte ens kvar när jag kröp under bilen så allt har bara lossnat. Där är min fråga, har någon en smart ide på att fixa detta? Hade en tankte på att skruva bort grenrören men är så jävla trångt och känns omöjligt att göra det, eller om det är enkelt men jag fattar bara inte hur? Mycket tacksam för tips! MVH Mattias | |
| Kan det gå att köpa nya fästen flr anslutningen mellan röret ner å avgassystemet? För det är väl bara fästet som är söndrigt? | |
|
Jo precis, vet dock inte vad dessa fästen heter eller man vart man får tag på dem. Problemet är dock att jag vet inte hur de skruvarna på bilden sitter fast, om det bara är vanliga skruvar man ska kunna plocka bort eller om det är skruvar som är fastgjutna / svetsade. I vilket fall som så är skruvarna så jävla sönderrostade så verkar omöjliga att få bort. Blir svårt att kapa och svetsa dit nya fästen på grenröret när den sitter fast i motorn, är så lite utrymmer och omöjligt att svetsa runt hela röret så det inte läcker utan att plocka bort grenröret. Att kapa bort fästet på resten av avgassystemet och svetsa dit nya är ju inga problem, det är grenröret som är boven här om jag inte får bort skruvarna. |
|
|
Om du plockar bort grenrören så går det att slå ur bultarna. Fick göra det på min E39 men grenrören var ändå borttagna pga.renovering av motor. Ska du plocka ur grenrören så är enklaste sättet att lyfta ur motorn , det fanns inte en chans i helvete att lossa grenrören på plats. Dumma som vi var så lyfte vi bort toppen med grenrören på plats och även monterade så. Det är ryggskottsvarning på en sådan operation.. |
|
| Okej, tror inte jag har möjlighet att lyfta motorn dock :/ Vete fan hur jag ska lösa detta. | |
|
Jag kan trösta dig med att det går (teoretiskt) med rätt verktyg och en jäkla tur att lossa grenröret på plats i alla fall på E39:an. Vi lyckades inte med det då det är trångt som f-n. Muttrarna är M7 gjorda i koppar om jag inte missminner mig. Köp ett gäng på Bmw innan du lossar grenrören oavsett hur du nu gör. Skulle du inte lyckas slå loss bultarna på en bänk så går det ju alltid att borra bort dom , jag har satt vanliga rätt igenom. |
|
|
Ja jag tror jag låter Grenröret vara kvar, har kapat de gamla skruvarna och ska in och köpa lite borr osv så jag kan borra nya hål i flänskopplingen. Jag antar att det heter flänskoppling? Hela mitt system är helsvetsat och det är endast där det sitter en koppling mellan grenröret och resten av avgassystemet. Det är flänskopplingen som sitter på avgassystemet bakåt som är helt fucked, hade varit bäst om man kapat av den och svetsat dit en ny. Någon som vet vart man kan hitta sånna? Tyckte jag såg sånna på biltema men vet inte om de har sånna som jag behöver |
|
|
Tror faktiskt att flänskopplingen går att köpa som lös del hos BMW (den delen som sitter på själva avgassystemet - det helsvetsade) för rätt små pengar - kolla med dem. Glöm inte att du behöver en ny packning också. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Detta har jag bytt nyligen på min 525:a 3 av de 4 bultarna var helt sönderrostade precis som dina är, däremot var en fjärde skruv som ny. Bulten ska vara fastsvetsad på den sidan som går upp mot grenröret. Bulten är en specialbult som är platt med spår i som ska i hålet. kontaktar bmw för att ta reda på vad bultarna kostar.... fick chocken när dom sa att bultarna kostar 150:-/st och packningarna kostade 120:-/st Tyckte detta var svindyrt enligt mig så kollade därför upp på lite forum och hittade en tråd om just detta fenomen på bimmerforum, där en kille hade satt dit rostfria bultar istället. Jag tyckte att denna lösningen var bättre och framförallt billigare så jag köpte alla bultarna med muttrar och brickor, allt rostfritt, för runt 150:- hos min lokala tools-affär. Packningarna köpte jag hos en vanlig reservdelsaffär för 40:-/st Avgasröret som går ner får du givetvis trycka undan innan du börjar Skruvarna som sitter i godset är ett h*lv*te att få bort. jag spenderade en hel dag på att försöka borra ut allt, men gav upp med det efter jag förbrukat 2 uppsättningar borr i coboltstål från biltema, så jag gav upp den idén. Tog en vinkelslip och kapade upp ett litet spår i sidan på godset som gick hela vägen in till bulten. därefter så kapade jag ca 2-3 mm in på baksidan av bulten för att få väck svetsfogen(om det nu fanns någon?) Tog därefter en rejäl tång och tog tag i den sönderrostade bulten och bände på den tills godset öppnat sig lite grann bara, därefter så gick det bara att dra ut bulten. Tog då mina nya fina rostfria bultar och spände ihop allt med. godset på avgasröret var ganska dåligt som det är på dina bilder också, men jag satte dit det ändå. 2 mån senare och avgasröret håller fortfarande tätt och fungerar hur fint som helst. |
|
|
Ska kolla med dem Johan :) Får hoppas dem har en om jag inte får på den med en egen lösning. Tack för svar :) Mharcus, stor hjälp där! Har äntligen fått av alla fyra bultar med mycket strul, dock hade jag redan köpt borr innan jag såg ditt inlägg men det gör inget, kommer till nytta till något annat. Fick också kapa och slipa så gott jag kunde bakom bultarna eller så för att få bort det som var svetsat, sen kapade litegran i ödlorna så att säga sen bankade ut dem. Skönt att ha det klart! Hoppas det andra går bra nu, hur många packningar är det? bara 1 eller, för kändes på något sätt att det var en som var lite mjukare och en i metall typ. Dem va i så dåligt skick så gick inte att bedöma riktigt. Ska hitta något ställe som kan ha dessa me (förutom BMW då) |
|
|
det sitter en packning per avgasrör. åk till närmaste mekonomen, autoexperten, meca eller vad du har i närheten och be dom plocka fram en. jag betalade 40:-/st för dom rekommenderar dig att sätta genomgående bultar som jag sa. tror det är nog m10x40 men vågar inte svära på det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.