AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.921

Motorlampa tänds igen efter reset. Bild på olja.

Bm
22
Bmwgson
320i Touring -02
Hej. Igår skrev jag en diskussion om att min motorlampa tändes. Jag nollställde, enligt att hålla inne 5 sekunder, släppa, hålla in igen osv osv. Startade sedan bilen, och då hade motorlampan släckts.
Igår körde jag cirka 3 mil efter det, ställde sedan bilen, körde till jobbet i morses som vanligt, 80/100väg, höll hastigheten, inga idiotvarv eller något.
3 mil till jobbet cirka. Sen idag när jag skulle hem, hade jag kommit 2.5mil ungefär, DÅ tändes lampan igen. Bilen går precis som innan, ingen konstig tomgång, inget ryck inget sånt.

Kollade oljan, hade rätt mängd olja i. Dock på pappret ser oljan lite bajsbrun ut. Har bild:
Länk
På följande länk.

Ser detta konstigt ut? kör med sådan olja som är rekommenderad, o-30w eller vad den heter, castrol.

Ska in och låna en kompis felkoddata nu och kolla igenom den vad som kan tänkas tända motorlampan.
I instruktionsboken står det att den uppmätt något felvärde på avgaserna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur gammal är oljan, dvs. när byttes den senast?

Hur länge kör du mellan oljebytena?

Hur långt har bilen gått?

När byttes stiften senast?

Skulle misstänka att du hittar minst en felkod mht. motorlampan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
li
134
linusp12
Bmw 330xdAT -08 (Såld)
Nuv:
f31 318d X-drive
e90 320d 2010
e91 325d 2008
Hej.

Av bilden att döma så ser det ut som att en nedbrytningsprocess har börjat. Luktar oljan beskt/fränt? (Helt enkelt äckligt?)

3 saker som kan ha orsakat nedbrytningsprocessen:
-Vatten i oljan
-gammal olja
-inte rätt olja avsett för din motor.

En enkel sak du kan göra är att ta olja på tummen och pekfingret och gnugga mot varandra, försvinner oljan från fingrarna så är det bra, men absolut inte ett idiotsäkert sett.. Det säkraste är att som jag nämnde ovan att lukta.

Edit: vet ju dock inte vilken färg din olja du använder är.
Jag tycker det ser helt normalt ut, hade du tex haft vatten i oljan så hade den sett ut som mjölk eller varit grå.

Vad är det du trycker på för att släcka vilken lampa?
Trodde inte man kunde släcka motorlampan genom att trycka eller hålla in någonting.
Om motorlampan lyser så får du kolla felkoden består felet så kommer den självklart komma tillbaka om man raderar felkoden och lampan släcks.
li
134
linusp12
Bmw 330xdAT -08 (Såld)
Nuv:
f31 318d X-drive
e90 320d 2010
e91 325d 2008
Delorian: rätt, men mjölkfärgens styrka beror på hur mycket fukt det är i oljan, ju mer fukt ju mjölkigare färg osv.

Vadå, går det att släcka servicelampa själv?
Klart det är så, men det på bilden ovan visar inga tecken på vatten i oljan.

Servicelampan kan man släcka på vissa bilar från panelen men inte motorlampan.
Hur det är på den här modellen vet jag inte.
li
134
linusp12
Bmw 330xdAT -08 (Såld)
Nuv:
f31 318d X-drive
e90 320d 2010
e91 325d 2008
Är väl jag som är blind, du har rätt. Tänkte bara ge han mina 5cent:)

Okej skall ta reda på hur det är på e91, tänkte byta olja o filter imorgon,. Min lokala OKQ8 mack har olja och filter till min 330d:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.