|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag är total Bmw okunnigt och Volvo ägare nu ska jag byta upp mig till en diesel , ska byta in Volvo och har fastnad på en F11 2011 525DA vad är det för skillnad mellan 525D och 525 DA visst 252d 2011har en 6 cylinder diselmotor jämför med 2012 som har 4 cylinder?? Vad finns det för mer skillnaden mellan modellåren 2011-jämförd med 2012 förbrukningen mellan520D och 525DA , ägarkostnad skillnad är mycket eller ?? vad kostar 12mil servisen exempel ? kom gärna med förslag och tips och köpråd Taksamt!!! | |
Verdi |
A = Automat |
|
Jaså så lätt visste inte att bara det kan stå i beteckningen ! tack |
|
| Servicen är väl individuell, dvs. anpassad efter hur du kör. | |
|
Jaha, har varit och kollat på en 525f idag det var otroligt fint med Rätt utrustning , nackdelen är den gått 11k mil , har BMW inget typ Långlife service som Audi har vid 3000mil?! Då vet jag att audis 12000mil Servicen kostar också 12000kr Förbruknings skillnad mellan 520d och 525d på landsväg?? Är det mycket skillnad där eller. |
|
Verdi |
Länk är en bra sida med verkliga förbrukningsuppgifter. 525d med 4 cyl (218hk): Anzahl Kraftstoff min Ø max 32 Diesel 5,44 7,68 9,92 525d med 6 cyl (204hk): Anzahl Kraftstoff min Ø max 18 Diesel 6,39 7,49 8,99 520d (184hk): Anzahl Kraftstoff min Ø max 99 Diesel 5,41 6,86 9,20 Jag hade valt 525d med 6 cyl. Bilen blir ingen racer med 218 hk heller och de drar lika mycket i verkligheten, även om 525d med 4 cyl säkert är mycket snålare på papperet. Stora vinsten är just 6 cylindrar. Mindre vibrationer och trevligare ljud och känsla. Servicarna på BMW är inte fasta utan bilen avgör själv när det är dags beroende på körstil osv. Det står i displayen hur långt det är kvar till nästa service. (uppskattat) |
|
Hej! Jag har varit och provkörd en 520 2012 med manuel låda som hade gått 3800mil, växelspaken skakade och vibrerade ganska mycket vid acceleration är detta vanligt eller vad kan det bero på?? sedan undrar vad Efficient Dynamic Edition betyder för nåt är bra eller ej ? och Bmw fri service hur länge är det 2 år och 4000mil eller ?? tacksamt för svar |
|
Verdi |
4 cyl diesel = vibrationer. Det är därför jag rekommenderar 525d med 6-cyl. EDE = BMW:s märkning av extra snåla versioner. Fri service är väl 3 år eller 8000 mil har jag för mig. |
|
Fri service är 3 år 8000 mil, men det betyder inte att allt är gratis för det... Vibrationerna är kopplade till att det är en diesel. Efficient dynamic innebär nog att den är lite mer bränsloptimerad än en vanlig 520d. Kanske lite annorlunda utväxling. Sök på nätet så kan du nog enkelt hitta skillnaderna. |
|
|
BMW har också "long-life" service på sina bilar. Även om servicen till viss del är variabel beroende på körsätt så kan man räkna med att komma ca 3 000 mil mellan varje servicetillfälle. |
|
| Ok tackar för eran inlägg | |
|
Skillnaden i upplevelse mellan en 4-cyl manuell 520d och en automat 6-cyl 525d är mycket stor. Förfining, ljud, gångkultur är betydligt bättre. ------- //Lövet |
|
|
Aa, visst självklart, provkörde en 520da 2011 hos bilia Den hade bra pris otroligt top utrusning , fullt , fast den Hade gått 11000mil och vart firma ägd innan så det så bra Ut i bild, men tyvärr misskött, hål i skinnsätten, många repor och Stenskott, dörruppslag, spricka i både din och strålkastaren, trasigt Grill, mm så jag nästan var förbannat på att man kan göra så mot en så Fint bil, jag körde en sväng bilen kändes rätt sliten , trög servo kändes Att den gått 30k istället , den var Svensksåld och hade 5 ägare sen sa Försäljaren att de ännu inte fått service protokoll än från förra ägaren så jag Tackade och gick därifrån . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.