AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
13.837

Bmw e46 320i, kompressor eller turbo?!

Az
5
Aziniti
E46 320i - 01
Det är så att jag har en BMW E46 sedan 320i, 01:a, 170 hästar, rak 6:a.
Bilen går fint, och åker som den borde, men, jag skulle vilja ha lite mer kraft ändå!
Mång har sagt att jag istället borde byta motor till en 330 och så vidare, men jag vill helst inte det.
Därför undrar jag, är det kompressor eller turbo som skulle passa mest till min bil?
Och, finns det någon sorts företag som säljer turbo eller kompressor här i göteborg, eller i någon närliggande stad?

Uppskattar alla sorts åsikter och svar!

there is no sound, as the sound of a bmw engine
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Jag hade en 320i E46 och gick i lite liknande tankar som du.
Dock fick jag ett ganska entydigt svar genom att söka här på forumet att M54 2,2 inte är speciellt lämpad att trimma.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Köp en värre bil från början , det kommer att kosta dig en förmögenhet att trimma bilen.
Spara denna bilen och åk med på vintern / eller när du inte kan,vill åka trimmat.
Bättre att ha en lekbil vid sidan av och ha denna original då du inte vill leka.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Tyvärr har Micro rätt. Den bästa trimningen är att byta motor till en 330. Tänk på att få med vxllåda och slutväxel också.

Med lite tur kan du kanske lura besiktningsmannen också eftersom motorerna okulärt är exakt de samma. En kännare märker det sannolikt direkt.

E
Az
5
Aziniti
E46 320i - 01
Men varför är inte min motor lämpad för trimmning?
Jag menar, turbo är något man kan sätta i varje bil.
Varför skulle inte min motor passa med det?

Jag har tyvärr inte så mycket pengar att kunna ha 2 bilar :/ å andra sidan så vill jag helst bara ha en bil, jag har inget emot att köra den på vintern, har gjort det ända hittills också.
Men ja kan förstå att det är en bra lösning för många!

Jo alltså ja förstår det, men då är det lika bra att jag säljer denna och köper en 330 bmw istället, men jag kommer inte få det sköna ljudet från en 330 som ja får från en kompresso eller turbo.
Jag sökte även på youtube, och där är det många 320i bmw:s som har lagt kompressor eller turbo, och ljudet och effekten, pratar för sig själv.

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
I mina trakter finns det åtminstonde 1st Bmw kunnig besiktningsman.
Flickan har fått honom 2år i rad på bilbesiktningen.
Nu senast frågade han vad som var gjort med motorn då den verkade så pigg.
Flickan berättade att jag renoverat motorn och genast blev dom 3st och rotade i motorutrymmet.
Han frågade vad som renoverats och flickan förklarade att det bara var kolvringar,lager mm och att det var orginalmotorn som satt i.
Besiktningen gick dock som den skulle (blankt papper) och han sa åt henne att köra lugnt så hon fick behålla körkortet..
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det är nog inte godkänt med effektökning av en turbo vad jag kan förstå.
Jag äger 2st turbo bilar utöver Bmw:n och det går inte att jämföra en stressfläkt med ett rejält vridmoment utan turbo (det skulle vara en diesel turbo då ) .
Den lilla aha upplevelsen man får då turbon kickar i är inte lika upphetsande som att känna att bilen lägger iväg som ett skållat troll utan turbo.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
ESS Tuning har ju ett paket för dig, och de finns i bland annat Aremark i Norge, vilket om jag minns rätt är väldigt nära Göteborg.
Länk

Så 45000 papp för hårdvaran. 4000 papp för tull/frakt, dock inte omöjligt att detta är gratis om du kör upp till ESS Tuning och hämtar ut delarna där direkt.

Sen ska det monteras. Är du någorlunda kunnig, har en bra uppsättning verktyg och ett lämpligt ställe att vara på så kan du göra det själv. Fast känner du att det är lite utanför din comfort zone, så bör du lämna bort det (lite trist att smälla både ditt nya 50-papp paket och den fungerande motorn pga felinstallation).
Så budgetera 10 000 för installation.

Så låt oss säga 60 000 jämnt.

Har du 60 000 som du utan ansträngning kan spendera så är ju detta ett alternativ att fundera på. Tänk på att ordinarie driftskostnader av en bil inte försvinner, det är dyrt att ha en bil i drift. Det kommer att dyka upp issues till och från på en bil som närmar sig 15 års ålder - därför bör man inte bränna allt på en trimning och sedan inse att man inte har ekonomiska medel kvar att underhålla bilen.

Sen bör du ha problematiken med besiktningen också i åtanke. Även om kompressorninstallationen ser clean ut så lär en besiktningsman se det - det är ganska ovanligt med fabriksmonterade skruvar i BMW's (är väl Mini som är det närmaste).
En bil som underkänts pga detta sjunker ju som en sten både i personligt och faktiskt värde. Du själv kan inte använda den och en bil som upptäckts och inte godkänts på besiktningen pga detta problem, samt att den är ju helt klart värd mindre på marknaden (köparen vet ju att han inte kan använda den förräns han fått igenom den en besiktning).
Och en bil som tidigare underkänts pga ovanstående lär ju inte gå igenom sådär på chans - de lär ju kolla under huven om tidigare rapporterade problem finns kvar.
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Hej du. Funderar själv på ett kompressorkit till min 530i.
Men är du totalt novis på att skruva bör du ta dig en tankeställare. Problem kan uppkomma, kompressorn måste plockas av inför varje besiktning osv.

Men även jag råder dig till att skaffa en 330. Bättre grund att uppgradera på sen om du nu känner för det :)
Az
5
Aziniti
E46 320i - 01
Vill tacka alla för deras svar! Uppskattar det jättemycket!
Det ser ut som att mitt beslut får bli att byta till en 330.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låter som ett bra beslut.

Den här "moppetrimmarmentaliteten" gör att många vill modifiera sin bil hellre än att byta, men i 9 fall av 10 är det bättre att byta bilen om starkare alternativ redan finns i programmet och bilen saknar överladdning i originalutförande.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag monterade ett kompressorkit i min gamla 328 e36 för en del år sen! Visst de var roligt, men ångrade mig som ¤an! Om du har en bruksbil är de ju lugnt, men skulle aldrig göra de igen men min bil som används dagligen! Nu ska du lyssna på dig själv, men personligen skulle jag aldrig i hela världen överladda en 320, du får ju inte ens bilen att gå som en m3 e36 med de trimmet! När du är klar med installationen så har du 30hk mer än en 330 e46! Då är de lättare och ungefär 10 gånger billigare att byta till en 330 motor, plus att den går mest troligt att besikta oxå! De är omöjligt med ett kompressorkit(om inte besiktningsmannen/kvinnan är blind och döv). Sorry för tråkiga svar, säger bara hur jag själv tycker:)
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

320 2.2 L 170 hk är tyvärr en av BMW s mindre lyckade motorer.
Provkör en 330 :) den går "nästan" som en e36 3.0 m3 enligt många :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.