AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.691

Slirar automatlådan eller ska det vara så? 6HP19Z

ZF
9
ZF6hp19
BMW 320xda Touring -11
Hej,

Har en 320 XDA -11 med ZF lådan GA6HP-19Z.

Upplever att den ”slirar” på 2an i vissa situationer. Även 1ans växel kan ibland upplevas som slirande. Slirar kanske är fel ord, den driver dåligt som kan beskrivas så här. D eller M2 spelar ingen roll, dock minskar problemet med DS.
Den växlar i övrigt fint och mjukt oavsett läge. Problemet uppkommer vid acceleration innan lockup gått i på 1an och 2 ans växel.

Om jag kör i 15-20km/h och att växelläget är D2 eller M2 och ger något mer än halvgas ökar varvtalet till 2800+ rpm utan att den driver motsvarande, den slirar alltså. Värst blir det om jag kör pjäxan i pannrummet utan kick-down, då varar den snabbt upp till 3200 rpm och stannar där tills bilen hinner ifall. Detta har jag tolkat som konverterns ”Stall speed” vilket bör vara högt för en diesel? Läst andra trådar där stall speed ligger på 2200rpm för bensin och för en diesel bör stall speed vara lägre, i vart fall inte högre? Testar jag stall speed stillastående får jag samma värde, d.v.s. 3200 rpm.

Om jag på D2 och M2 gasar mer försiktigt så bilen och varvtalet följs åt verkar lockupen gå i vid 1500 rpm och om jag nu ger fullgas utan kick-down uppkommer inget slir.

Känner inte ingen detta beteende från den 320 da -06 jag hade tidigare och provade därför även nyligen en 320 da -11 där den greppade långt tidigare vid 2200rpm.

Har jag fel på konvertern, eller vad kan det vara, eller är det normalt? Ska en X-Drive ha högre stall speed än motsvarande 2WD?
Någon annan med en X-Drive automat och 2 liters diesel år 2009-2012 som kan dela med sin hur deras låda beter sig? Åker ju mest och slirar i stadstrafik, skall väl inte vara så?

(Filter och olja är bytt för att försöka bli av med problemet. Bytte olja och körde några dagar och bytte sen olja igen tillsammans med nytt filter. Filter/tråg är ZF original samt givetvis använde jag ZF Lifeguard 6 oljan. Oljenivån är korrekt, kontrollerades efter bytet.)

Tack på förhand.
La
20
Lassegas
320dA Touring -11.
Hej.

Jag kan inte uttrycka mig i samma "fackspråk" som du, men jag upplever att jag har liknande problem, om jag nu tolkar dina problem rätt.

Äger en 320dA -11, och jag upplever också att kopplingen "slirar" både på 1:ans och 2:ans växel under samma förutsättningar som du säger. Samtidigt så kommer det även ett metallaktigt ljud (dock bara vintertid när bilen är kall).

Dock har jag inte reflekterat kring om det är samma sak i DS:s läget. Ska testa detta under dagen.

Har varit inne på Rigo Bil i Halmstad men de kunde inte säga vad det berodde på. Nästa steg är väl att lämna in bilen för felsökning.

ZF
9
ZF6hp19
BMW 320xda Touring -11
Intressant, vid vilket varvtal möter bilens hastighet automatlådan?
Jag har inte hört några missljud, inte heller under vintern. I DS läge verkar den lite ivrigare på att slänga i lock-upen vilket minskar sliret.
ZF
9
ZF6hp19
BMW 320xda Touring -11
Ska testa att nollställa adaptionen på lådan.

Eftersom jag inte har diagnosutrustning har jag hittat är följande körcykel som ska fungera.

Länk
zo
118
zoopåse
320dA -09
Ja, om man gasar mycket från låga hastigheter typ under 30km/h så varvar motorn mycket och ligger på konstant varv beroende på gasläget innan den kommer upp i fart. Gärna över 2000rpm. Och har den 2:an i så känns det som att den driver lite jämfört med hur mycket man gasar och jag tror det beror på den stora skillnaden mellan ingående och utgående varvtal i lockup:en just då. Trodde detta var normalt innan lockup:en går i, har inte tänkt på att det skulle vara något fel men det lever ju om mer när man varvar en diesel än en bensinare.

Accelerationen är det inget fel på iaf, denna bilen är snabbare upp i fart än alla andra bilar jag haft.
bm
15
bmwnut
320i sedan-11
Jag var inte alls nöjd med växlingarna i automaten. Då jag kör väldigt lugnt vill jag att den ska smyga i växlarna och att den ska växla upp tidigt.
Lådan nästan slog i växlarna och drog väldigt innan den växlade upp..
Nu när jag lämnade in den på service påtalade jag detta för mekanikern och vi kom överens om att nolla ATM:en. Detta kostade ca: 500 kr men var väl investerade pengar.. efteråt växlade den som en dröm.. precis som jag
ville ha den, blev den.. mekanikern sa att man måste gå in med en dator
och nolla den. Bilen är en 320i E90/N43 med sex stegs automat.
Att det blir så är i regel ett fel i programvaran som kan åthjälpas med uppgradering. Att nolla ATMen går också, men det finns risk för att felet återkommer med tiden.

Felet är alltså att adaptionen inte tar hänsyn till automatlådans slitage på rätt sätt.
ZF
9
ZF6hp19
BMW 320xda Touring -11
Tack för era inlägg.

Enligt uppgifter ska E90 minst ha GS19.11 men jag testade köra enligt modellen för GS19.04 i tidigare inlägg.

Den växlar mer oroligt och sämre nu, vilket tyder på att adaptionen har nollställts. Ska ta cirka 10-15 mil innan adaptionen har satt sig och växlingarna blir bra igen.

Återkommer om resultat.
Annars får jag lämna in den för uppdatering el nollställning.
Ha
1
Handbroms
BMW 320D X-Drive -10
Jag har en E91 BMW 320D X-drive automat sedan ett år tillbaka och har de senaste veckorna upplevt det som avhandlas i tråden. Från stillastående försöker jag "smyga" iväg under tiden som jag låter högerfoten bli lite tyngre och lådan både slirar och slår i växlarna. Häromdagen påminde det lite som om man spinner loss på snö/is, sen slog plötsligt växeln i och bilen drog iväg!

Jag registrerade mig som användare bara för att tacka trådskaparen och trådens kommentatörer! Ni beskrev min bils symptom och gav förslag på bot.

Tack!
ZF
9
ZF6hp19
BMW 320xda Touring -11
Det hjälpte tyvärr inte mitt problem att köra en nollning av adaptionen. Testade även att göra det på rätt sätt, dvs med diagnosprogramvara.

2ans växel kanske ska "slira" till 3200 rpm vid full gas, stanna där tills bilen kommer ifatt? Jag tycker det känns fel.

"Felet" är i alla fall kvar och BMW tycker givetvis att bilen fungerar som den ska eftersom den växlar mjukt i övrigt och värden ligger inom tolerans samt inga felkoder.

Tror jag ska följa med teknikern nästa gång så får vi ta en tur till med bilen för han yrade om att den fungerade bra på 90 väg.... Nu var ju inte problemet på 90 väg utan i spannet 10-50 km/h. Alternativ prata med en växellådsspeciallist.

Vet inte om en uppdatering kan hjälpa, någon som vet om det finns nyare mjukvara?

Har mjukvaran:
BMW part number 7591971
Function software 215.64.1
Operating software 2.3.10
Part number, programed control module 000007612809
Program version 0479SAOT641Z
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tycker att jag känner igen din beskrivning även om jag inte har samma bil som du ZF6hp19. Jag skapade följande tråd Länk och fick då en del ledtrådar, men tycker inte det blev fullt klarlagt. Jag har börjat använda sportläget när jag vill komma igång snabbare, men det har nackdelen att det lätt blir en ordentlig "knuff" om man inte är aktsam med gasen.

lansman45
ZF
9
ZF6hp19
BMW 320xda Touring -11
Har försökt att läsa av live-data från lådan med INPA.
Det verkar som momentomvandlarkopplingen (TCC) nyper väldigt sent.
Dvs den signalerar att den låser sent, vid cirka 3200 rpm.
Men frågan är ju vad jag mäter? Är det signalen från EGS/TCU/styrenheten eller en sensor som mäter faktiskt läge för TCC? Är ju ganska stor skillnad.

Mäter jag med ISTA/D ser det dock ut som den reglerar slipp/slir tidigare, och låser den vid 3200 rpm, men har dock ännu inte fastställt att det är så.

Har även läst om en del som installerat BMW PPK / BMW Performance Power Kit som har noterat en förbättrad respons från lådan. Verkar vara en programmeringssak då? Se ex: Länk
ao
37
aonn
325i m-sport bavaria -08
har en arbets polare som hade exact samma symtom o han klaga som f-n över det för han skulle chiptrimma bilen o ville inte göra det om lådan inte var ok ... nåja han fick inte lådan o bli bättre så han trimma ändå o vips så växlar bilen helt ok igen så i min värld bör det ju vara en mjukvara som spökar ....

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Finns väl en momentomvandlare också? Det är inte den som lurar er? En automat kan ju ge olika varvtal för samma hastighet.
ZF
9
ZF6hp19
BMW 320xda Touring -11
Det finns ett spel när momentomvandlaren är inblandad, men spelet är för stort, dvs stall speed 3200rpm.

Är nog inne på att momentomvandlaren kan vara felaktig, är ju bara ett ovanligt fel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.