|
|
|
|---|---|
| Jag har precis bytt framruta på min E91 med regnsensor. Efter bytet så är regnsensorn väldigt "seg" att starta, man är i princip tvungen att starta den manuellt även när det spöregnar. Den startar själv någon enstaka gång dock. Jag har läst här på forumet att man kan behöva initiera om regnsensorn med BMWs diagnosverktyg efter rutbyte, stämmer det? Jag bytte rutan hos Ryds och de gör naturligtvis inget sådant. Jag skall snart in på service och då skulle jag kunna be BMW initiera om regnsensorn om det nu finns något sådant man kan göra. | |
|
Hej, Jag har råkat ut för samma sak. Bytte ruta hos Ryds (Västberga). Fick mickla mha INPA innan det blev bra. (Kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde tyvärr, men borde gå att leta sig igenom menyerna.) I BMWhat har jag inte lyckats ändra regnsensorn, och tror inte det finns möjlighet ännu. (Har BMWhat 11.06). |
|
|
Jag bytte ruta på Samglas Hammarby på min F31 nyligen, frågade uttryckligen innan bytet om det skulle krävas någon form av initiering av regnsensorn efter bytet...vilket enligt deras uppgift inte behövdes. Har heller inte märkt någon försämrad funktion hos regnsensorn efter bytet...den funkar lika dåligt efter bytet som innan. /J.I |
|
|
ha även uppsikt på imsensorn, sitter ju bakom backspegeln så den är ok vid rutbyte |
|
|
Jag bokade idag en tid för service hos BMW nästa vecka och frågade samtidigt om regnsensorn. Enligt kundmottagaren så skall det göras någon slags initiering. Det skall bli intressant att se om det stämmer och funktionen blir normal igen. Jacky Ickx: Det behöver ju inte vara så att en initiering skall göras även på F31, men jag skulle aldrig lita på att "glasmästarn" vet vad som gäller. |
|
|
Nä, jag är väl skeptisk till detta utlåtande men eftersom jag inte märkt att funktionen påverkats efter rutbytet har det inte varit aktuellt att fundera något mer på frågan. Upplever generellt att regnsensorn på de senaste BMW jag ägt haft undermålig funktion. Bäst hittills var den E46:a jag hade 2003 -2006, både E9x och F3x har jag upplevt som sämre just vad gäller regnsensorns funktion. Inbillar mig att funktionen hos Saab, Volvos och VAG:s dito varit bättre...men utlåtandet bygger definitivt inte på någon empirisk studie. /J.I |
|
| Håller med. Jag har haft regnsensor på mina fyra senaste bilar och det är väl snarast så att den jag har nu är den som fungerar minst dåligt (innan rutbytet då alltså), ingen har fungerat klockrent direkt. | |
| Jag hade inne bilen för service hos BMW igår och fick då också regnsensorn fixad. Efter "initiering" så funkar den som vanligt igen. Lägligt nog så ösregnade det när jag hämtade bilen så det gick snabbt att konstatera att den var ok. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.