|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska försöka göra en lång historia kort och är väldigt tacksam för input! Jag har en bmw 320i -05 e90 som har gått 10.000mil. Förra veckan så parkerade jag bilen i en liten uppförsbacke, lade i 1an, stängde av motorn och skulle kliva ut. Då började bilen rulla bakåt och den har inte startat sedan dess. Jag lämnade in bilen på en bmw verkstad för att göra en felsökning. Dom kom fram till att det är valvetronicmotorn som har ställt till det och nu behöver jag byta valvetronicmotor, mellanarmar och kamkedjor i motorn till ett pris av 50.000kr. Bilen är för gammal för att förskringsbolaget ska gå in och det lät inte som att det var på tal om någon goodwill ifrån bmw. Jag vill väl egentligen bara ha råd om hur jag borde gå tillväga här då jag tycker att 50.000kr är väldigt mycket pengar att lägga på en bil som kanske är värd 90-100.000kr. Kan det vara värt att ta bilen till en annan verkstad för att göra en felsökning och se om dom kommer fram till att det är lika omfattande ? Kan det vara värt att istället för att laga denna motor istället köpa en begagnad och sätta i ? Jag såg nu att min frågeställning är lite luddig men jag är endå väldigt tacksam för svar och åsikter! | |
|
Jag skulle i alla fall ringa runt och kolla med andra firmor. Här finns kanske något matnyttigt att läsa. Länk |
|
| Tycker det låter mer som ett kedja hopp när du beskriver att den rullade bakåt så, har du förklarat det för verkstaden? | |
|
Jag skulle ju aldrig i livet bränna 50 000 utan second opinion. Inte minst för att olika verkstäder har olika tröskel för att ta upp med BMW. Jag fick strida lite för att få rost i en dörr på garantin - det finns motstånd hos vissa. Det låter som goodwill-rep - annars är ju BMW verkligen på tunn is när det gäller vad som kan drabba en bil som gått så lite mil. Om du kunde köra till backen och ställa den där - och sedan allt bara rasar när man stänger motorn? Låter som överdiagnos på något sätt. |
|
| Min M54:a har aldrig kunnat parkeras på växel i brant backe. Med varm 0W-30 olja rör den sig sakta med ett psssssssss-blop_pssssssss-blop för varje kolv som står i kompressionstakt. | |
|
Min gamla m54 går jättebra att parkera i backe med växel i. Det verkar lustig att den har gått sönder vid parkering då den fungerade för dig att köra dit. |
|
| Jag ska följa era råd och ringa runt till andra firmor. Kan man lämna in en sån här bil till en vanlig bilmekaniker med gott rykte eller lär man vända sig till en aukt bmw verkstad ? | |
|
Alltså ärligt, vad skulle kunna gå sönder av lite rull? 50k låter väldigt mycket, hur har de kommit fram till felet och vad är det för motor de pratar om+ För mig låter det mer som samma symtom och kankse problem som jag har på min e39 m54 många andra att om man startar den kör fram 2 meter och sen stänger av så hamnar ventilerna i öppet läge och man har 0 komp man hör startmotorn å men tänder inte. Nöter man på starten i flera minuter så går den till slut igång men man tämmer nästan batteriet. Så min fråga är har man verkligen vridit på nyckeln och verkligen låtit den gå runt ett bra tag, spela roll om man sliter på startmotorn eller tömmer batteriet om den ändå är utdömd. |
|
|
Det är en N46-B20B motor. Det hela låter faktiskt väldigt skumt för mig. Först ringde dom från verkstaden och sa "Det behöver inte vara så farligt vi har kollat på kamkedjan och och den har inte gått sönder eller kuggat tillbaka, men vi behöver fortsätta arbeta för att hitta felet" Sen ringde dom dagen efter och berättade för mig att det var valvetronicmotorn som har haverarat och när man byter den så ska man tydligen också byta kamkedjorna i bilen för dom lär man endå plocka bort för att komma åt valvetronicmotorn. Sen är även mellanarmar, vipparmar och ventillyftare med på offerten men det har jag inte fått någon förklaring för varför det ska bytas. kanske har dom gått sönder på grund av valvetronicmotorns haveri ? |
|
|
Att bilen kan rulla i backe trots växel förstår jag. Jag bytte däck en gång och när jag snurrade på hjulet bak tyckte jag det kärvade. Vred mer och det gick "ryckigt"... Hade växel i... Lägger man i femman är det typ inget motstånd alls, så en lutande bil på ettan lär kunna rulla. Men vad händer egentligen när man tvingar motorn baklänges? Kamkedjan (och därmed ventiler iom att kedjan sträcks åt fel håll) skulle kunna ha synpunkter på detta, eller att kedjan hoppar, men om kedjan kuggat över borde man få ett ras och/eller att motorn låser sig vid startförsök. Inte att den tuggar runt som vanligt, men är livlös? Uttalandet att "valvetronicmotorn har ställt till det" verkar suspekt. Ställt till vaddå exakt? Oavsett vilket läge den står i ska väl motorn ha kompression då Valvetronicen enbart styr lyfthöjden med nån slags excenteraxel. Vid stängd ventil ska valvetronicläget kvitta? Och är valvetronicen utslagen skal motorn gå i failsafe med gasspjället. Var det verkligen så att bilen var perfekt och har varit perfekt under en tid utan konstiga ljud eller så, du parkerade, den rullade bakåt, när du försökte starta hördes INGET konstigt, motorn gick runt i normal takt men utan att tända? Om det var händelseförloppet tycker jag det är konstigt att allt bara skulle rasa utan minsta väsen. |
|
| Vart sitter motorn hur kan det skapa skador på alla (32?) ventiler? | |
|
Jag tror att dom snackar skit, dom vet helt enelt inte vad som är fel. Hur kan denna del orsaka skada på alla lyftare? Har den ens lyft ventilkåpan eller läser de bara av felkoder som vanligt och skriver en offert? |
|
|
Nu rullade bilen bakåt med 1an i och backen hade en väldigt svag lutning. När jag försökte starta bilen efter detta så hörde jag inget rassel eller missljud utan bara kompressionslöst. Senaste månaden så har inte dtc (antispinn) fungerat som det ska. när jag har kört bilen så har dtc börjat arbeta fast hjulen inte spinner vilket har resulterat i att bilen har hackat framåt. jag har inte kört bilen på det här viset utan jag har alltid kopplat ur dtcn innan jag har börjat köra och då har den gått normalt. Jag hade bokat tid för reparation för detta fel som skulle utföras förra veckan men då var bilen redan obrukbar. Jag tror dock inte att det här har med valvetronicmotorn att göra och det trodde inte verkstaden heller. I övrigt så har jag inte haft ett enda problem med bilen och jag har ägt den i 3 år. Tyvärr kan jag inte förklara felet bättre en vad jag redan har gjort då det verkstaden sade till mig inte var särskilt begripligt för mig. |
|
|
Undrar vad som händer om Valvetronicmotorn i videon som delorian länkar till tappar bort sig och snurrar på tills excenteraxeln vridit sig utanför kuggarna? Att ventilerna får så mycket öppning att de aldrig stänger helt? I så fall, så länge de inte krockat med kolvarna, byt givaren så att motorn vet var den är igen?! Om detta ens är möjligt alltså. Finns säket beskrivet i utbildningsmaterial från BMW för Valvetronic. |
|
| Verkar som att Valvetronic har ett mekaniskt stopp för min och max. | |
|
Om det varit så mycket datorproblem en tid skulle jag inte utesluta någon datorbox, eller kablage till box. Menar att allt styrs av datorer - även ventiler. Fuckad box - inget fungerar i princip. Men det borde ju synas när verkstaden kopplar in sig tycker man. Skulle inte lägga en spänn utan second opinion. Det finns verkstäder som bara börjar byta i ena hörnet och sedan fortsätter runt hela motorrummet - och kunden får snällt betala. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.