|
|
|
|---|---|
|
Har en arbetspolare som har en 540IA E34 (-94) som jag frågar åt som drar kylarvatten när den står på tomgång ingenting/obefintligt när bilen körs enligt honom får fylla på nån DL en gång i veckan ungefär Saker kollade -Går stabilt på tomgång och går bra i motor vid körning -Inget synligt läckage -Ingen olja i kylvattnet eller tvärtom -bra värme i kupen -tryck om man skruvar av påfyllnads locket Lite tankar om möjliga orsaker ? -spricka i termostathuset -topplockspackning -läckande vattenpump -minimala sprickor kylarslang -spricka kylare -spricka expansionskärl Vissa saker är långsökta beronde på symptomen så klart men dela gärna med er om vad ni ser/tror av informationen som möjlig orsak Mvh Tomas | |
|
Läcker det på tomgång så läcker det nog under färd också.. Lite försvinner alltid i avdunstning och troligtvis kommer det ett par vattendroppar någonstans som dunstar bort direkt av värmen. Tycker att trycket skulle försvinna vid ett vattenläckage. I grabbens bil som läcker vatten försvinner trycket i alla fall. |
|
|
Leta med hjälp av en teleskopspegel Länk och ficklampa. Det kan vara ett läckage där vätskan rinner mot något varmt och dunstar bort så att man inte får något synligt dropp. ___ Min bil: Länk |
|
|
@Micro68 Det var min tanke också att det läcker under färd också men han upplevde det som att det drog under tomgång, Ja jag tycker också att trycket skulle vara borta eller väldigt lite tryck vid vattenläckage (men hur blir det vid en riktigt minimal spricka/hål kan det fortfarande vara bra tryck i systemet ?) lite svårt att dra några slutsatser men att börja leta efter små sprickor på slangar/plast detaljer kan vara en bra början ger inte det något så kanske man ska kolla om det finns avgaser i kylarvattnet då är det topplockspackningen som är kass.. |
|
| @pbengtss Ska ha en sån liggandes hemma är utmärkt till att leta på trånga/svåra ställen, Ja kan vara ett minimalt lite hål/spricka på tex kylarslang eller något på en plastdetalj som kan vara orsaken eller något annat roligt ;) | |
|
Jag har varit där två gånger med min M52 och nästan blivit tokig på läckage. Båda gångerna har jag till slut hittat med hjälp av spegel, senast på motorns baksida mot torpedväggen, 0% chans att hitta utan spegeln. ___ Min bil: Länk |
|
| Ja du ser utmärkt som sagt hittade inte på min spegel hemma men har för mej att liknande finns på Tex biltema så får väl svänga förbi där ihelgen alltid bra att ha :) | |
|
En sak konstaterades idag och det var att det inte var något tryck när man skruvade av locket från expansionskärlet vad kan man dra för slutsatser av det ? skrev ju i första inlägget att det var tryck där men det var tydligen jag som missuppfattade honom när han förklarade det hela över telefonen //Tomas |
|
| Ingen? | |
| Det tyder på läckage då det borde vara trycksatt även med avstängd bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.