|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är på jakt efter en ny bil, och undrar lite hur mycket den extra vikten p.g.a extrautrustning påverkar prestandan som t.ex acceleration och bränsleförbrukning? Jag är en ganska snål person, och jag vill gärna kunna ha en både bränslesnål och snabb bil. Någonting som kanske inte alltid går ihop. Hade en BMW 528i E39 som jag tyckte var en riktigt toppenbil. Snabb som bara den (enligt mig), och snål när man behövde det. 0-100km/h på 7.5 sekunder, samtidigt som jag kunde få den att dra 0.65l/mil på motorväg om jag verkligen försökte. Min bil vägde 1530kg tjänstevikt enligt Transportstyrelsen, vilket jag har uppfattat är ganska lågt för en BMW 528i E39. Jämför jag med andra på Blocket så brukar de snarare ligga runt +100kg på 1630kg. Eftersom jag gärna vill ha samma prestanda som på min förra bil, så blir det lätt att jag väljer bort dessa lite tyngre. Låt säga att vi tar den lättaste BMW E39 som fanns att göra, utan någon utrustning över huvud taget. Då kanske den väger in på 1500kg skattevikt? Om vi sen tar en BMW E39 som är fullutrustad med takfönster, elektriska stolar, dubbla sidorutor mm. Då kanske den hamnar på över 1700kg. Då undrar jag om man märker någon skillnad mellan dessa två bilar i t.ex acceleration och bränsleförbrukning? Eller är det bara jag som har fått detta om bakfoten? Är det en sådan försumbar skillnad att det knappt är märkbart? Det är ju fysiskt omöjligt att BMW:s siffror om accelerationstider och bränsleförbrukning är likadan på dessa två bilar i alla fall. | |
|
Tjänstevikten är såvitt jag vet identisk på svensksålda bilar. Endast utrustning som touring, motor eller automatlåda påverkar den. Bilarnas verkliga vikt skiljer däremot. Importbilars tjänstevikt kan vara närmare sanningen på verklig vikt. Klart du kan märka 70kg skillnad, men det är inte säkert du gör det. I kronor och ören ger det nog inte mycket att välja en tomhylsa framför en välutrustad bil... |
|
|
Testa att kasta in 1-2 personer i baksätet i din nuvarande bil, klart det gör skillnad i acc. Med det sagt hade jag mycket hellre haft bra ljud, dubbelglas och navi än 0.1 sec kortare 0-100 tid. :) Satsa på en välutrustad bil, jag lovar att du märker av utrustningen mer än "avsaknaden" av prestanda. |
|
|
Vikt sabbar mkt! Men för din del så blir nog bränsleförbrukiningen procentuellt (om ens det?) och du väljer mer utrustning till bilen. Men är du snål o vill ha mer prestanda, så bör du nog inte ha en mer utrustad bil. Lika bra att slänga av massa grejer istället! =) Det var ju ett himlans liv när F1 bilarna skulle få större tank, då de fick färre stopp. Ett par kilo där gör ju en del. Mer vikt sabbar prestandan, bromsar, däck, väghållning, bränsleförbrukning mm. Det viktigaste är ändå totalkostnaden och inte bara kolla på att bilen ska dra 0,65/mil, samt ännu viktigare att saker o ting lirar o funkar i o utanför bilen, eller hur? =) Lycka till :) |
|
|
Skinninredning kan ju väga en del mer än tyg tex. Men annars gör inte extrautrusning nån större skillnad. Taklucka kan väl kanske göra nåt om det innebär någon sorts förstärkning i taket. Annars gör inte elspeglar eller belysningspaket nån större skillnad :) Tveksamt om du ens märker nån skillnad i acc om tjejen åker med eller inte tex. Annars se till att bara tanka 20 liter år gången, töm skuffen på allt onödigt och stäng av AC/klima så blir det lite skillnad. Som förvisso antagligen ej heller blir märkbar.... Men visst, lägre vikt=bättre acc, mindre förbrukning. Frågan är hur långt man vill gå i en vardagsbil kontra komfort. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
precis köpt en F11 och vägde den på en kontrollplats efter E4 vågen visade 2000kg!! tjänstevikt på papperet 1785 +200 kg alltså hmm skulle skippat plus menyn på MC Doo färddatorn visar 6,6l/mil bmw påstår 5,3 . E61:an väger 1760 papper 1680 |
|
Det som gör att vikten drar iväg: Komfortstolar - ca 20 kilo/styck Större fälgar Panoramaglaslucka (20-30 kilo) Bilstereo/högtalare Navigationsutrustning Du kommer lätt upp i en 150 kilo extra utrustning. ...men det betyder inte att bilen drar mer bränsle vid motorvägskörning, eftersom "motviden" är mer avgörande än vikten när du väl kommit upp i önskad hastighet. Accet blir långsammare, dock... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Enkel fysik. Vid konstant fart = (inget arbete/läges energi) och i låga hastigheter upp till ca 60km/h är däcktryck och rullmotstånd mer avgörande för bränsleförbrukningen än 100kg mervikt. Över 60 km/h börjar luftmotståndet utgöra mer motstånd än däcken och än mindre vikten som istället läggs till den dynamiska rörelsenergin. Vikten är avgörande för bränsleförbrukning och prestanda i start och stopp samt kurvtagning, då bilen faktiskt utför arbete och måste omvandla lägesenergi till rörelseenergi eller värme. Så 100kg på en bil som redan väger 1500kg är marginellt, ca 6,5% mer,. Vid en normal körning så tror jag du märker det med max 0,5% förhöjd förbrukning. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
Tack för svaren, intressant läsning! Visste inte att Transportstyrelsen satte olika tjänstevikt beroende på om det är import eller ej. Hittade t.ex denna: Länk som enligt Transportstyrelsen bara väger 1550kg i tjänstevikt. En motsvarande svensksåld verkar ju ha upp emot 1800kg i tjänstevikt. Jaja, i vilket fall tycker jag att det är svårt att hitta en fin BMW 528/530 E39 i fint skick. De flesta är ju på något sätt stylade och modifierade till det sämre. Lite på chansning, det är ingen som möjligtvis känner till någon med en fin BMW E39 som ska sälja? |
|
|
För svensksålda bilar ger generalagenten en schablonvikt, som tilldelas alla bilar i samma modellserie, oavsett vilken faktisk utrustning de har. Det är väl i stort sett bara automatlåda, touring, cab, och fyrhjulsdrift som föranleder skillnader i den tjänstevikt som står i regbeviset. När en bil importeras vägs den och det resultatet förs in i regbeviset. Den viktuppgift som finns i regbeviset stämmer därför vanligtvis bättre på importbilar än på svensksålda. Så länge bilen körs i någorlunda jämn fart på vägar som inte innehåller väldigt mycket uppförs- och nedförsbackar har vikten försumbar inverkan på förbrukningen vid landsvägskörning. Däremot påverkar den förbrukningen i stadskörning mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.