AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.768

Vad kostar service på M5 E60?

Sida 2 av 2
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Värt att nämna att kunder vänt sig till Per Larsson, efter när BMW i segelstorp inte klarade av att felsöka och ge rätt diagnos. Det säger mycket om Per och hans gäng.
Alltid skönt att lämna bilen till kunniga som vet vad de gör.

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag gjordes ett extra oljebyte för min 335:à på auk verkstad. Visserligen bara 6,5 liter olja av lite enklare sort men notan landade på 2200 kr. Om jag extrapolerar till dyrare oljan och tio liter samt dubbelt så dyrt oljefilter så bör notan landa på typ 3500 kr. Lägg på en femhundring för att det är en M och en till femhundring för microfltret så borde man vara hemma för 4500 kr. 8500 är rent svinaktigt.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Solna vill ha 6500 kr för oljeservice där allt ingår (olja, filter, kodning och stämpel). Uppsala 5500 kr. Vällingby 4500 kr. Motorteknik i Huddinge 2500 kr dock utan kodning av kontrollenheten tydligen(?).

Så visst är ditt pris galet felaktigt, oseriöst och otrevligt, då dessa byter bromsvätskan för ca 800-1000 kr utöver detta och det är en annan servicepunkt som ska göras vid senare tillfälle i mitt fall.

Vad kostar växellådsoljan + byte samt bakaxelns? Utöver dessa är det väl "bara" bromsar fram och bak som punkter i CBS-servicen? Fordonskontroll kanske Clamp är en punkt dock är allmän kontroll en tyskkontroll man tydligen inte gör i Sverige. Där av den S-liknande symbolen.
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Stilren det var intressanta siffror, men hur kan det skilja så himla mycket mellan de olika ställena?
Jag tackar för alla svar, synpunkter och tips. Nu har jag mer kött på benen och det är lätt att fatta ett beslut om att hitta ett annat serviceställe. Det är ju så, att så länge folk betalar utan att säga något så kan man ta betalt som man behagar. Det är ju bl.a. därför vi i Sverige får betala omotiverat höga priser för många saker. Just för att vi accepterar att göra det. Rent allmänt anses vi kunna betala mer än vad man gör i andra länder. Det är "marknadsanpassade priser" som gäller.
Det är bl.a. i sådana här lägen som Autopower är suveränt!
Ki
14
Kitc
Bmw 120d
Bmw M5 Touring-07
Hej
jag har också kollat pris på olja+filter dock ej microfilter.
jag fick följande priser på telefon och mejl
bavaria solna 4790:-
bmw danderyd 4275:-
bavaria vällingby var också runt 4500:- har ej mejlet kvar dock.
novation uppsala 3760:-

Mvh
Krister
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Är inte Solna ett riktigt sunkhak?
mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Gjorde byte av bromsolja, motorolja, oljefilterbyte och microfilterbyte på BMW Solna, landade på 8000:- för en M3 e92. Fick dock inte specen eftersom det var en service som ingick i köpet på bilen. Men med BMW priser så lär väl materialet kosta ~4000 kanske och ett par timmars jobb. Vad tar dom i timdebitering ?2000/tim ?

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Här hittar du lite priser på vad det skulle kunna kosta Länk
Olja + filter £180
Luftfilter £80
Microfilter £75
Bromsvätska £80
Årskontroll £70
Tändstift £210
Men det är ju i England och inte Sverige, men då kan man se vad det borde kosta.
Motsvarade kostnader på M3 E9X finns på
Länk
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Nu är pärlan nyservad och redo för ännu en härlig sommar :-)
Valet föll på GW Engineering i Bagarmossen. Känns bra så här efteråt, även om jag inte hunnit mer än att köra hem bilen. Vi får väl se om det dyker upp några frågetecken senare, men det tror jag inte.
Precis som andra har skrivit så verkar Göran mycket seriös och han tar sig tid att snacka lite kring bilen både före och efter. Man känner sig inte avsnoppad och hänvisad till utgången som på vissa andra ställen. En viktig faktor var ju kostnaden för servicen och den kan jag säga blev markant lägre här än på BMW Segeltorp, ca. 2.700:- lägre. Man kan ju undra varför i hellskotta jag skall betala så mycket mer för att få samma jobb gjort i Segeltorp?
Jag tackar för tipsen jag fått här och kan bara säga att jag är nöjd. Och jag sällar mig till skaran av folk som gärna rekommenderar GW Enginering.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
PWR4FUN: Skönt att du blev nöjd. GW är guld.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
PWR4FUN har jag förstått dig rätt nu du fick alltså betala 2700 lägre än 8500 som segeltorp ville ha alltså gick det på 5800?
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Alldeles rätt uträknat :-) Inte exakt på kronan, men nästintill.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Jag hämtade ut min kärra som varit in på service hos novation förra ons-fredag.
Det som gjordes var.

Motorolja 9,3l tws edge 2080kr
Oljefilterinsats 232kr
Mikrofilter a 476kr x2
Rengöring filterhus 79kr
Material inkl jobb 4539,68kr + moms

Service luftfilterinsats
Luftfilter vä+hö 352kr x2
Material inkl jobb 1051,16kr + moms

Service SMG-växellåda/bakaxelväxel
Skruv 46kr x2
Bakaxelolja 1l 212kr
Växellådsolja 5l 1056kr
Material inkl jobb 1821,04 +moms

Service Tändstift
Tändstift lkr8a 220kr x10
Material inkl jobb 3515kr +moms

Bytt två tändspolar,gick sönder vid demontering
Material inkl jobb 0,00kr

Totalt
13658,60kr inkl moms

Tidigare gjorde även ett byta av bromsvätskan vilket kostade
1283kr inkl moms.

Hoppas det skiner ngt ljus över kostnaderna för mer än en oljeservice mvh.
St
1.200
Stilren

Oj det var välspecat ZORG :-)

Hur kom det sig att du gjorde så många punkter på en och samma gång? Har du ägt bilen länge? Brukar du göra så varje sommar eller blev det dags samtidigt i bilens dator helt enkelt?
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Jag satt med kvittot framför näsan för att vara ärlig,finns inte en chans att jag kommit ihåg allt annars haha.
De va dags för "stora" servicen helt enkelt vid 10600 mil då som bilen rullat när nyckeln lästes av.

Jag köpte bilen för 2 år sen när jag efter ca 1,5 års letande hittade en svensksåld carbonsvart lci med för mig "rätta" utrustningen,jag har lagt ca 450 mil på dom här två åren.
De blir inte så mkt åka iom att den står i garaget hela vintern och kommer fortsätta med det så länge den finns kvar i min ägo iaf.
Jag ser till att det blir ett oljebyte i början av varje sommar sen tillkommer ju givetvis det övriga när de är dags för "service"

Servicen beräknas ju inte bara av bränsleåtgången utan även på tid så jag trilla väl dit på tid nu,
iom att senaste servicen var för 1400 mil sedan och den indikerade ca 500 mil kvar när jag ställde in den i oktober.
Men för varje gång jag varmkörde den i vintras (ca 1 gång i veckan) så tickade den ner en hel del på tidsintervallen.

Nej nu är de dags att gå och lägga sig så man orkar jobba lite imorrn ha en trevlig kväll/natt.
St
1.200
Stilren

Bilen vill ha ny motorolja om 6000 km och jag har en planerad långresa inom denna tidsram så jag måste ju göra denna service lite tidigare än indikationen. Men hur långt visar M5/M6 sen innan nästa motoroljeservice? Jag vet att den är mäter och visar behovsanpassat och dynamiskt men cirka? Oljan är bytt varje år med stämpel men vad är det i km/mil på sådana här bilar? Den bestämmer ju och ändrar status själv :-)

Sen ska den ha ny bromsvätska i 2014/10. Är det nödvändigt att göra den nu eller är det bara smidigare när det blir på en och samma gång?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
På min visade den 25000 km till nästa olje service. Jag byter med max 15000 km intervall så jag tycker du gör helt rätt i att byta olja innan din resa, speciellt med tanke på att det finn en del som har haft vevlagerhaverier. Bromsvätska brukar jag slarva lite med... Ska du inte köra bana så kan du ta det en service senare enligt mig.
Kan väl bidra med lite:

M5 E60
Bromsvätska och mikrofilter 2076,00 sek tot
Hos Bo & Jimmy i Gbg

/MrWIB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.