AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.767

Vad kostar service på M5 E60?

Sida 1 av 2
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Dags att serva M5:an och jag undrar vad ni andra ägare av denna fantastiska modell har fått betala för service? Min har gått 4300 mil nu och skall in på olje- + filterbyte, samt byte microfilter. Har läst av nyckeln och det är ej byte växellådsolja eller bakaxelolja och ej heller tändstift. Vad har ni fått betala för sådant? Någon som har tips om speciellt bra ställen att serva på i Stockholm?
Visa användare
26
Alle_
Ferrari F430 Spider -08
BMW M5 -06
BMW M3 -04
Brukar landa på runt 3-4000 hos auktoriserad verkstad

Bil & Motorteknik i Huddinge är riktigt bra

Länk

Mvh
Om jag minns rätt så fick jag en uppgift runt 5 500 kr hos BMW-handlare vilket känns sannolikt då jag köpte 1 liter olja vid det tillfället och betalade det facila priset av 283 svenska riksdaler. Bara olja + filter hamnar då runt 3 000 kr + microfilter och arbete. Bör tilläggas att jag beställde samma olja via nätet samma afton och betalade ca 130-140 kr/l och fick det hemlevererat för det priset. Dock kan det vara värt den extra kostnaden för att få BMW-stämpel i häftet när den gått så lite och kan vara bra vid ett försäkrings/garantiärende.
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Alle_ - kan det verkligen stämma? Jag har bokat tid i Segeltorp och där sa man att denna service kommer att landa på ca. 8.500:-. Tycker själv att det låter in i helvete dyrt för en service. Har haft ett antal andra hyfsat exklusiva bilar genom åren, men ingen av dem har kostat såpass mycket för en vanlig service.
cbx1047 - visst, stämpeln i boken tycker jag är värd en slant och framförallt att min pärla blir omhändertagen av någon som verkligen kan hantera den. Men... Om det är så att detta är oskäligt dyrt så är jag nog beredd att avboka denna service. Om inte annat så som en stilla protest mot de ständigt ökade verkstadskostnaderna hos märkesföretagen som jag tycker många gånger hugger för sig alldeles för mycket.
Någon mer som har erfarenheter av vad M5:an kostat i service?
8500:- för oljeservice?
Det handlar om att lossa en plugg, låta oljan rinna ur, sedan skruva i den och hälla i olja och byta filter!

Ring mig så gör jag det för 6000:- ;)
Ba
328
Basilika
E39 530im
+1 ;)
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Halloj Phoenix M3
Fixar du en stämpel i boken också ;-) Ja, inte är det svåra saker det här. Skulle själv klara av det och gör det utan problem med mina andra bilar. Men med en fin lågmilad kärra så vill man gärna ha den där jä--la stämpeln i boken som alla frågar efter när man skall sälja bilen...
Nu var det motorolja, oljefilter samt microfilter som skulle bytas. Förmodligen även luftfilter. Man sa att det EJ var dags för växellådsolja, bakaxelolja, stift eller bromsar.
Fan, en bilverkstad debiterar mer per timme än en välutbildad IT-tekniker eller en revisor. Börjar irritera mig på detta nu och skulle gladeligen lämna den till någon annan verkstad med humanare priser. Dock är det viktigt att man är auktoriserade på BMW för att det är någon sak som skall bytas enligt någon servicebullentin. Likaså är det bra om man kan bilmodellen och har öga för eventuella detaljer som kan behöva kollas/åtgärdas. Skall man nyttja bilens fartegenskaper är det ju bra om allt är tipptopp :-)
Att betala extra för att sitta som ett fån i BMW-palatsets launch och dricka kaffe och läsa någon tidning klarar jag mig utan. Sänk hellre priset så kan jag ta en promenad till Sibylla och köpa mig en korv :-))
Jag gör själv så här:

1. När bilen/boken säger till att det ska servas lämnar jag in den, men jag är med samtidigt. Enligt boken är det ca 1500 mil eller 2 år, det här varierar också beroende på hur mycket bränsle man gör av med. OBS, jag är alltid med när det byts så jag ser att det går rätt till med MIN bil!

= Stämpel (verkstad)

2. Jag byter ALLTID själv varje säsong (Olja, oljefiter, luftfilter) var 300-500 mil för att jag vill ha bilen så fräsch som möjligt. Onödigt säger vissa, men jag köper oljan från Tyskland, kostar ungefär bara 500:- för 10W60 Castrol/TWS så det är inga pengar i sammanhanget, ca 5 fullgas med en M5 ;)

= Stämplas ej

Alla gör vi nog olika och det kanske är överdrivet så som jag gör men olja är billigare än metall men jag är extremt pedant med mina bilar.

Med vänlig hälsning, Filip.
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Jag håller med dig Phoenix. Nu har bilen meddelat att det är dags för service och jag vill som du lämna in den och få den ordinarie servicen stämplad. Har också begärt att få vara med. Första gången vägrade man, men då jag sa att jag vänder mig till annan verkstad i stället så mjuknade man och jag fick vara med. Denna gång sa dom att det var ok.
Jag brukar också göra årliga oljebyten på mina bilar och framförallt motorcyklar, oavsett hur mycket dom rullat. Vill att dom skall må bra helt enkelt ;-)
Men, även om jag vant mig vid en del dyra omkostnader för att ha en rolig bil så tycker jag att 8.500:- är saftigt mycket för en service som inte omfattar särskilt mycket.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vilket j*vla skämt, 8500 för en oljeservice. Har du frågat dom hur de kommit fram till priset?
Har du jämfört mellan olika verkstäder där du bor?
Stämpeln säger inte så mycket, snarare vart du har lämnat den och det finns flera duktigt erkända verkstäder som servar BMW.

Det handlar om att lossa en plugg, ingen raketforskning direkt.

Jag hade hellre lämnat min bil till vilken duktigt ökänd entusiast här på forumet än någon BMW verkstad som jag inte har någon erfarenhet utav.

Även om det handlar om att lossa en så enkel sak som en plugg så har jag läst on flera som fått gängan i tråget förstört för att det jobbar någon som inte bryr sig, tråkigt nog. Det kom ju upp en tråd bara för någon dag sedan där någon med M3 E46 råkat ut för det :(
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ring och få prisuppgift hos:

Länk

Eller:

Länk

För mig och antagligen många andra är en av deras stämplar värd mer än en från Bmw Segeltorp eller Solna tex.
Och om nån tvivlar vid försäljning så får man väl be dom googla :)

Visa användare
26
Alle_
Ferrari F430 Spider -08
BMW M5 -06
BMW M3 -04
PWR4FUN: Gjorde ett extra oljebyte hos carlia bil sist så då va inte mikrofilter inräknat, har för mig dom ligger på runt 400/st, kan rota fram fakturan & ge exakta siffror på oljeservicen om du vill men vill minnas att de låg på runt 3-4 :)

Brukar alltid göra extra oljebyten vid ~1000mil mellan ~2500mil service:arna som oljan brukar gå enligt datorn

Mvh
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Tack för tipsen Alle_ och Impnaz! Jag har mailat båda dessa nu och skall testa att ringa dem idag (förmodligen lördagsstängt). Problemet är att jag har en tid tidigt på måndag morgon i Segeltorp. Men att döma av vad ni skrivit här och lite sunt bondförnuft så är det nog lika bra att skippa den tiden och hitta någon annan som kan sköta detta.
Om motorn rymmer 10 liter olja och den kostar 280:- litern så är vi uppe i 2.800:-. Lägg till microfilter + lite arbetstid så borde det rimligtvis landa på i runda slängar 5.500-6.000:- även med en generös timdebitering. Deras pris på 8.500:- framstår mer och mer som ocker...
Eller så beställer du oljan från mapodo.de eller annan tysk sida och sparar en del pengar.

10 liter kostar 804:- utan frakt

Länk
8500 kr för servicen lät i saftigaste laget. Antingen så har man en timdebitering som är väl tilltagen eller också är man ovanligt långsam. Håller med om att ett extra oljebyte är klokt att utföra och den kan man göra själv eller lämna in hos en annan verkstad. Själv kommer jag att göra ett extra under sommaren men ordinarie service vill jag dock ha en stämpel på.
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Det är tydligen inte bara "drick-öl" som är billig i Tyskland Phoenix. Tack för tipset! Är du säker på att det är den som skall vara i M5:an E60?
Om man köper oljan så billigt i Tyskland så kan man ju förställa sig vilket påslag BMW har på sina priser när man tar ut 280:- per liter...
BMW recommends using this specific Castrol 10W60 oil in the newer M cars, including 2001-2006 E46 M3 (S54 engine), 2005+ E60 M5 (S85 engine), E9X M3 (S65 engine) and some 2000-2003 E39 M5 and Z8 cars (for S62 engine, check your engine bay prior to ordering). This oil is also suitable for the ZF transmission in the C4 Corvette ZR-1 (takes 3 liters).

Bara att beställa! Du kan lika gärna beställa 20L så har du till
nästa omgång med, ändå billigare med 20L från Tyskland än 10L i Sverige. Sjukt :S
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kostpriset för en BMW ÅF för den oljan ligger nog mellan 50-70 kr pr liter.
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Kolla med Per Larssons motorteknik i Huddinge. De sysslar bara med BMW och M bilar, och är riktigt duktiga. Jag servade min M3 där dvs oljebyte + filter. Motorn behövde ca 9 liter olja. De tog strax under 2500:- för arbetet och materialen. Jag fick en fin stämpel i serviceboken dessutom :-)

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Tack Magnlar, länk till dom fanns här ovan och jag har mailat dem. Får se vad dom svarar. Lutar ändå mot G.W. Engineering som ligger närmare till. Vi får se hur dessa två har det med tider. Oavsett vem man väljer så verkar det som att man med förtroende kan lämna bilen till dem och få den servad till ett mer realistiskt pris än hos BMW i Segeltorp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.