|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte renovera bromsoken och byglarna genom blästring och lackering och byta tätningar. Är kolven vanligt stål så att den går och blästra och lacka den med på insidan? Alltså inte väggarna innanför tätningen då såklart, utan där belägget är fäst. Och rekommenderar ni att blästra och lacka även glidytorna för beläggen? Mvh | |
| Länk | |
|
Jag skulle ha köpt nya cylindrar.. i denna tråd finns länk till sida som säljer i rätt dimenssion. Länk |
|
| Man blästrar allt utom: "kromade delen av kolven", cylinderloppen samt där bromsrör/luftnippel sitter. Det blir snyggast om man "spraylackerar", att pensla på bromsoksfärg ser lite B ut. Så här blev mina ok: Länk . Bromsokhållarna är penslade med bromsoksfärg, oken "lackerade" med värmebeständig, matt färg. Det var ett misstag att pensla hållarna men orkade inte lämna in för blästring igen | |
|
Allt går att blästra och rekommenderas. Glidytor för beläggen är bara att blästra o lacka, bättre att fila till beläggen så de glider fritt o bra än att ha en rostexponerad yta kvar. Lite beroende på hur kolvarna rostat så kan man blästra av dem. Se bara till att maskera kromytan/glidytan ordentligt. Har glidytan rostat så är ny kolv att rekommendera. Efter blästring målas kolvens utvändiga sidor lämpligast med antingen zinkfärg 400°C eller värmetålig färg 650°C. Den senare härdar du i köksugnen i ca två timmar. Insidan av cylindrarna är lite knepigare. Har du gravrost där är det blästring och honing som gäller. Men är det bara ytlig missfärgning så är det bara att göra en snabb avblåsning med blästern. Aluminium silikat är lämpligt medel äter rost bra men skonar det friska stålet. När du blästrar så sätt i de gamla luftnipplarna så du skyddar gängorna. Sen gäller det att lacka så snart det bara går för fukten i luften får oken att rosta direkt. Lacka med pensel o värmetålig färg för det är enklast att få det jämt utan rinningar. Därefter är det bara i med nya tätningar, nipplar och dammskydd. Sidan som Kane länka till är bra guide. Med vänlig hälsning, F1 |
|
| Glidytorna för beläggen lägger man ju på lite kopparfett el. likn. på så någon jätterosthärd blir det ju inte. Färgen på de ytorna lär ju ryka ganska fort i.a.f. vid körning. | |
| När jag spraylackerade mina ok så gjorde jag som så att de fick ligga i ugnen i ca 80-100 grader typ 30-40 min, sedan lackerades de varma,färgen torkade med en gång, i princip omöjligt att få "rinningar". Sedan in i ugnen igen men då runt 200 grader... Går dessutom mycket snabbare än att pensla... | |
|
Färgen jag använde i mekartipset penslades på och den flöt ut bra och man kunde inte se några penseldrag när den torkat. Fick en liten rinning på insidan som är mot själva skivan på ena oket då jag var lite väl generös med färg på det stället (men det kan hända om man sprayar också!) men den syns inte alls från utsidan. Penslade på i flera olika lager som jag skrev i mekartipset och lät torka mellan strykningarna. Dock kan jag säga att två hårdsaltade vintersäsonger senare har rosten börjat komma på några ställen på oken. Jag upplever nog ändå att färgen håller betydligt bättre än den ytbehandling som nya eller fabriksrenoverade ok har från fabriken. Det finns säkert bättre bromsok-färg än biltemas enkomponentfärg - skall man ha riktig hållbarhet är det säkert tvåkomponentsfärg eller pulverlack som gäller. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Färg jag använde vid senaste bromsoksrenoveringen, sitter bra efter två år. Länk |
|
thekinglives |
PULVERLACK!!! Varför inte lacka dem i M5 E39 fälgfärg? dark schadow? och sedan pinstripa M och Mstrecken i de traditionelle M färgerna? |
|
Tack så mycket för tipsen! Hade tänkt blästra dem och spraya hela härligheten med 2-komp lack :) Behöver man ansiktsmask för det månntro? thekinglives: Det hade varit pricken över i:et att pinstripa dem så va! ;) Men frågan är hur bra det håller, men fasen vad stiligt det skulle sett ut! |
|
|
Hej igen! Har dragit ut lite på detta pga annat jobb, men blästrade ett ok idag med de gamla tätningarna på, så här blev det: kolv: Länk ok: Länk Då till frågan: tätytorna för både o-ring och damasken borde väl vara plåtrena men rostfria? man bör väl inte gå lös med blästern där och sedan måla iaf antar jag?... :) |
|
|
Det yttre spåret kan/skall blästras, inte det inre... Du skall blästra oken isärplockade. Klipp till ett "lock" som sätts i det inre spåret, fixera locket med den gamla gummit tätringen, blästra ordentligt:)! Resultatet kan bli så här bra:) Länk Kolven ser på gränsen ut, beroende på hur det bruna är. Skador i "kromet" o kolven bör kasseras. Nån liiiten skada i "kromet" allra närmast spåret för damasken är OK, men vi snackar max 1 mm ner på "kromet" så att säg, är det mer än så bör kolven bytas.... |
|
|
Okej, tänkte på att det såg olackat ut när jag tog loss de.. :) men det verkar ju rätt logiskt att göra det ändå! ojoj, nästan så jag fick ta på mig solglasögonen ju! :) kolven är nog okej faktiskt, kollade inte så noga, men kunde putsa bort det mesta med vanlig trasa och olja så :) men jag såg att det fanns att köpa för ca 150 kr / st, så det blir att kolla över de andra och bedöma skicket på de, det blir nog "alla eller ingen" beroende på om de andra ser bättre eller sämre ut och att det går att få ytan fin igen. jag demonterade trots allt inte oken för att de kärvade iaf så :) |
|
| Ett tips är att "hona" cylinderloppen lite lätt. Jag använde mig av våtslip 800 och T-sprit. Du bör/skall undvika att tvätta oken rena med vatten, T-sprit är klart bättre, för du vill att de rostar så lite så möjligt innan du lackerar... Var noga med rengöringen, se till att få bort all sand. Innan montering av den inre tätringen kan du med fördel ta ett "tops" doppat i lite bromsvätska o sedan så att säga smörja spåret i "rostskyddande" syfte, samma sak kan man göra med det yttre spåret, men se upp för de lackerade ytorna bara...Jag gjorde även som så att jag strök på ett tunnt lager med bromsvätska även inne i oken, i rostskyddande syfte... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.