AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.971

Erbjudanden på 5-serie (2014)

up
6
upgd
Snart en 520d
Hej

Efter många är med Audi har jag efter en provkörning av en BMW 520d x-drive beslutat mig för att byta till den ljusa sidan.

Jag har tittat på lagerbilar modellår 2014, eftersom det snart är modellårsskifte räknande jag med att bra erbjudanden / sänkta priser men jag hittar te.x inga bilar med detta erbjudande ute:

Länk

Jag vill helst inte köpa en 520d nu för att senare kunna köpa en likadan modellår 2015 till lägre pris.

Frågor:

-Någon som vet varför man inte kan hitta Business Comfort Edition bland lagerbilarna just nu?

-Vad borde prutmånen (%) vara på en lagerbil såhär inför modellårsskiftet ?

Off topic:

Jag har tittar både på RWD och xdrive versionen men har bara haft förmånen att köra xdrive vilken jag gillande skarpt.

Min frågor ang. val mellan dessa är:

- Är det stor skilland i förbrukning ?

- Upplevs RWD som kvickare / kraftfullare p.g.a mindre drivelineförluster ?

Det där är nog ungefär rabatten man kan tänka sig. Snart lanseras 190hk/400Nm med lägre förbrukning i 520d (from tillverkning juli), Man kan väl gissa att businesserbjudandet försvinner (sägs väl 19 juni eller nåt) i samband med det i början. Sannolikt återkommer ju nåt liknande erbjudande för tjänstebilsmarknaden, men det kan man ju bara spekulera i.
e3
336
e39520it
520dT -14
- Upplevs RWD som kvickare / kraftfullare p.g.a mindre drivelineförluster ?

Drivlineförluster är en sak, men RWD väger 100kg mindre, och ännu större viktskillnad blir det om du tar RWD manuell(något du inte får på Xdrive).
Du märker i princip inte av 4WD på en 520d så länge det rör sig om normal körning under sommar/vår/höst - det är först på snö och moddigt underlag där 4WD är överlägset och de största skillnaderna känns. På bilar med mer effekt och vridmoment (530d/535d) kan däremot xdrive underlätta fäste och grepp vid acceleration på tex blöt asfalt.

Däremot märker du av det vid pumpen - året runt. Räkna med att en RWD drar cirka en deciliter mindre per mil, givet allt annat lika. Inga stora mängder men kör man 3000mil per år blir det några tusen extra. Samt att vägskatten är lite högre för 4WD pga högre utsläpp.

Ett exempel: Efter två säsonger var mina bakdäck helt slut på min X3 F25 medan framdäcken var närapå "nya". Vinterdäcken var däremot relativt jämnt slitna efter lika många säsonger. Ger en viss indikation på hur relativt lite framhjulen får arbeta under gynnsammare förhållanden.

Personligen och baserat på att jag bor i skåne skulle jag bara överväga xDrive till en 520d om det ingick eller för en liten extra slant - annars skulle jag skippa det. RWD klarar sig riktigt bra med rejäla vinterdäck. Möjligt att jag hade resonerat annorlunda om jag bodde norröver...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Du kan inte räkna med samma rabatter som ex Hedin bil har på Mercedes bilar i lager. BMW bilar brukar inte reas ut alls egentligen är min erfarenhet.
De rabatter och paket som finns nu är nog rätt svårslagna. BMW brukar snarare höja priset med varje årsmodell, så är du priskänslig är det dumt att avvakta MY2015.
Lagerbilarna är nog mest tänkt till privatpersoner som inte köper företagsbilar,
up
6
upgd
Snart en 520d
Hej o tack för alla svar. Det är ett privatköp sä jag är tyvärr ganska priskänslig.

Jag hade ställt in siktet på en 520d men efter att ha provkört en (my 2014) nyligen var det 2 saker som fick mig att tänka om:

1.) Känslan i styrningen var inte lika bra som på x-drive (x-drive har hydraliskt servo)

2.) Fick bakhjulssläpp på våt asfalt i en rondell vilket ger en försmak om hur greppet är på snö/is.

Hade det inte varit för styrningen hade jag nog satsat på en 520d, eventuella nackdelar på vintern kompenseras ju av bättre driftekonomi.

Kommer troligtvis köpa vinterdäcken av handlarn i samband med nybilsköpet. Nån som vet vad man får räkna med i nettopris om man vill ha BMW orginalfälg med ett par bra dubbdäck ? (givetvis med orginalluft i däcken)

328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Original vinterdäck har jag för mig är rätt dyrt.

Köp någon annanstans och få ett större utval på fälgar.
Tänk dock på att alla BMW 5-serie tillverkade i april och framåt har däcktryckssensor inmonterat original vilket kan ställa till det (dyrare), my 2015 har det alltså vilket ökar priset på ny kompletta däck. Så kan du skippa originalluften så kan du minska dina utgifter.

/mården
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
De brukar ge 10% i rabatt oftast på originaltillbehör i samband med nybilsköp. Du kan gå in och se vad det finns för alternativ på BMW.se

Att köpa fälgen exempelvis i Tyskland och däcken här hemma är billigare, men också krångligare.
up
6
upgd
Snart en 520d
Ja det där med däcksensorer ställer ju till det, blir troligtvis en MY -14 som är tillverkad innan april då jag kommer lagerbilar / demo objekt just nu.

Jo det brukar kosta men också vara fin kvalite, dock kanske jag kan hitta en BMW replica för rimliga pengar också. Dock kommer jag kosta på mig BMW orginalluft, det är ju enorm skillnad mot vanlig mackluft.. :-)

xdrive alla dagar i veckan, bara styrningen är ju som natt/dag.
Gött med lite äkta känsla när man vrider ratten och inte en massa elmotorer.

Men har man en gång kört 4wd så är det svårt att släppa, jag kan köra landsväg med min 530dT xDrive på en bra bit under 0,5l/mil. Minsta jag uppmätt är min egen teststräcka med 70väg, 0,42l/mil under ca 10km körning. Motorväg drar iväg siffrorna hårt, men upp till ca 100km/h så ligger man runt 0,5-0,55l/mil

Närmar mig målet att ligga på en egen körcykel på en bit under under 0,65

:)
up
6
upgd
Snart en 520d
Så sant, jag har kört audi quattro i snart 5 år så det finns en risk att jag kommer ångra mitt val i vinter om jag går på en RWD.

Kör en audi a4 allroad TDI 177 med s-tronic där jag snittar 0,7 med tung högerfot så landar jag nära det med den större och tyngre 520d x-drive så är nöjd :)
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Å andra sidan är väl "äkta känsla" bakhjulsdrift på en BMW?
up
6
upgd
Snart en 520d
Hade varit glad med RWD också, det har ju en del fördelar men tyvärr innebär det att man måste kompromissa med styrningen, och just styrkänslan är i mitt tycke för körglädjen
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jag snittar enl färddatorn 0,8 l/mil i min 520 xDrive F11, stadstrafik 50% och resten landsväg/motorväg.
Fick 15,5 % på en 520xdT. Bruttopris 487'
Köpt av företag men det bör inte skilja för mkt på privatköp!

München
up
6
upgd
Snart en 520d
Det var inte dåligt! Var det på en ny lagerbil -14 alltså?
Mi
1.167
Micleg
Det är betydligt bättre erbjudanden på tjänstebilar nu än det är på privatköp. Lägger man till de nya paketen också så framstår läget som extra bra jämfört med i mars t ex.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
München: Men då räknar du listpris på bilen? Det är ju 14% rabatt iom Buisness Comfort Edition direkt. Ovanpå detta pris brukar det inte vara så mycket rabatt.
ns
49
nsj
G31 530e xDrive -22
F11 520d xDrive -17
Corvette C7 cab -14
Jag vet inte om du är medlem i BMW Club Schweden, men om du är det, så glöm inte bort att du får rabatt på nybilsköp hos BMW. Perfekt att utnyttja efter att den sedvanliga prutningen är färdig.
Mvh

Mi
1.167
Micleg
Inte helt oväntat står det så här på Club Schwedens hemsida:

"Rabatt lämnas ej på utrustningspaket och kan ej kombineras med andra erbjudanden och kampanjer."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.