AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.166

318TI compakt låter illa

bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
Skulle vara väldigt tacksam ifall någon kunde säga vad som kan vara fel på min bil, eller är detta inget att bry sig om?

Bifogar en länk (som jag hoppas funkar) så ni får lyssna på vad jag menar, se hela videon så hör ni skillnaden när bilen börjar låta "normalt" igen.
Länk

Nu var det typ + 10 ute, på vintern låter den ännu värre.
Har även märkt att jag har vit sörja på både oljestickan och under olje påfyllnings locket (vatten i oljan), om det kan ha något samband eller om det "bara" beror på kondens vet jag inte riktigt.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Slim
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
Bilen är föresten en 2004's 318TI compakt
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan inte alls mycket om just dessa motorer, men det där låter mer som att en fläkt eller pump avsiktligen slås av (alltid svårt att höra på en video men just denna video tyckte ändåså var bra inspelad).

Det som dyker såhär direkt ur huvudet är pumpen för det sekundära luftsystemet (om nu denna motor har detta).

När hör du detta ljud? Varje gång när bilen startas helt kall (tex när den stått stilla över natten)? Försvinner det efter en tids tomgång? Har du någonsin hört det på tomgång när motorn varit riktigt driftsvarm?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jodå, verkar finnas en sekundär luftpump på dessa N46-motorer
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag *tror* att luftpumpen är den svarta runda hinken precis snett framför höger fram fjäerbenstorn.
Dock ganska enkelt att se om den har något att göra med detta eller inte, lyssna med skruvmejsel mot burken (kanske räcker man känner på den) när du hör oljudet från motorutrymmet. Om oljudet försvinner samtidigt som du hör /känner en förändring från den svarta hinken så har du iallafall ringat in var det kommer ifrån och vad det är.
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
ok tack för svar.
Hörs bara när motorn är kall vad jag märkt.
Menar du föresten, tjutljudet direkt vid start eller det att den går orent i dom där 42 sek?

Frågan är ju om det är något allvarligt, något att bry sig om?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tänker på när den går "orent" dvs skillnaden före och efter 00:42 tidsmärket.
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
någon som vet vad tjutljudet alldeles i början kan vara?
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
"bump"
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@bmw540i-95 : Någon framgång med att försöka identifiera var oljudet kommer ifrån? Var det sekundära luftpumpen?
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
tror att det kan vara den svarta burken (ett filter av nåt slag) till vänster om motorn, la örat mot en skruvmejsel som jag la på den och det lät som det komme därifrån. Men det borde ju inte förklara att den går orent också eller?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den stora svarta rektangulära lådan till vänster i motorutrymmet gissar jag innehåller luftfilter och luftmängdsmätare. Då det är stora inre volymer så är det nog ganska lätt att ljud fortplantar sig vidare från insuget och utåt. Så det är nog svårt att dra någon slutsats från det.

Någon "fläkt/pump/pryttel" slår ju hur tydligt som helst av vid 0:41 in i filmen.

Känner du eller hör du alltså ingen som helst skillnad på den runda svarta burken till höger i motorutrymmet när denna "fläkt/pump/pryttel" slår av?

Går den orent? Efter 0:41 tycker jag den låter helt normalt. Dessförinnan så skulle man ju kunna tänka sig att ljudet av avgaspulser fortplantas när ventilen är öppen för det sekundära luftsystemet och motorn har en annan ljudkaraktär. Men om det är normalt eller inte vågar jag inte svara på. Kanske är det någon typ av läcka i det systemet som gör att när ventilen öppnar så hörs avgaspulserna onormalt tydligt vilket kan uppfattas som att motorn låter lite extra illa.
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
tack.

"Känner du eller hör du alltså ingen som helst skillnad på den runda svarta burken till höger i motorutrymmet när denna "fläkt/pump/pryttel" slår av?"

Är nog den jag menar. Sitter på motsatt sida som luftfiltret gör, framifrån sett så blir det till vänster =)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Luftpumpen låter alltid vi kallstart på dessa motorer mfl BMW motortyper.
Lägger av efter nån minut.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@bmw540i-95 : Då hänger jag med. Fast använd inte samma identifikationsmetodik vid sjukhus och liknande instanser :-) Jag menar, bara för att doktorn står framför dig så säger du ju inte höger ben om du menar ditt vänstra :-)

Om det kommer från den svarta runda så är det som hasso säger helt normalt att den går när motorn är kall.

Det var ju därför jag ställde ett antal ledande frågor i mitt första inlägg. Motorstyrsystemet har strikta regler om när denna sekundära luftpump ska aktiveras.
>> När hör du detta ljud? Varje gång när bilen startas helt
>< kall (tex när den stått stilla över natten)? Försvinner det
>> efter en tids tomgång? Har du någonsin hört det på tomgång
>> när motorn varit riktigt driftsvarm?

Och hitintills så har du som sagt bara hört det när motorn är kall. Dessutom aldrig hört det när motorn är driftsvarm. Detta tillsammans med att ljudet verkar komma från den runda svarta cylindern gör att det garanterat är den sekundära luftpumpen.

Det är helt normalt beteende. Vad den sekundära luftpumpen gör är att den pumpar in extra syre i avgaserna (dvs efter förbränningen) och skapar en exotermisk reaktion (kemisk reaktion som avger värme) som förbränner främst HC och CO som det brukar finnas en hel del av när motorn kallstartas. En bieffekt är att värmen som avges gör att katalysatorn når sin driftstemperatur snabbare och kommer snabbare igång med sitt arbete att rena avgaser. Så kort och gott, den sekundära luftpumpen är ett hjälpmedel att reducera de icke-önskvärda avgasprodukterna HC och CO vid kallstarter (efter bara någon minut eller så slås systemet av och aktiveras inte förräns motorn kallstartas igen).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.