AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.509

Motorlampa lyser, ingen skillnad på hur bilen går?

Bm
22
Bmwgson
320i Touring -02
Såsom rubriken lyder. Körde förut på en 80 väg, låg i 80km/h. Körde om en traktor som låg och masade i 20km/h, kort därefter så tänds motorlampan. Gul motorlampa(vet ej om det finns röd också). I vilket fall, lampan tändes, jag stannade på närmsta ficka, lät den vara av en stund, kollade instruktionsboken vad det stod om det, stod något om avgasvärden var dåliga liknande. Startade bilen, lampan lyser fortfarande. Ställde den och lät stå stilla i cirka 2.5h (lampan lyser fortfarande) och sen körde jag hem den och lät den stå ytterligare 40min. Prövade att flöja instruktioner om att reseta service lampor och andra sånna varningslampor.. startade bilen och nu lyser den inte. Körde cirka 1mil för att kolla, nu har den inte tänds än.

Vad kan ha utlöst detta "fel"? Ofullständig förbränning i någon eller några cylindrar på samma gång? med tanke på att jag låg efter en traktor några minuter och sen gasade om.

Samt om man ska kolla felkoder med sån dator.. vilken anslutning är det då?

Tack för svar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara många orsaker som tänder lampan.

Om felet var tillfälligt släcker systemet själv lampan efter ett antal felfria starter/körcykler (har för mig att det är åtta stycken).

Jag skulle rekommendera att du gör en felkodsavläsning för att se vad som triggade systemet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bm
22
Bmwgson
320i Touring -02
Hej Johan. Ska faktiskt åka till en kompis och avläsa felkoder imorgon. Vet du om det är obd2-kontakt?

Mvh
Gson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är en 02:a bör det vara obd2-uttaget ovanför pedalerna (dvs. på förarsidan) som gäller.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Om du är nära Uddevalla så kan jag hjälpa dig läsa ur koderna :)
Bm
22
Bmwgson
320i Touring -02
LMM? Luftmassemätaren? eller vad står det för?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.