|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vill bara klargöra för mig vilka oljor jag ska använda till min M3a för manuella lådan och samt för diffen. (finns säkert svarat redan tidigare men jag hittade inte allt, sorry för extra besvär) * Vilken växellådsolja ska jag ha? * Vilken diffolja ska jag ha? Castrol SAF-XJ 75W-140 är denna till diffen (2flaskor á 1L) ?? Återkom gärna till mig med rätt oljor så jag vet vad jag ska införskaffa. Vill bara ha rätt oljor som det ska vara till denna bil. TACK =) | |
| Guide; Länk | |
|
Hur vet jag vilken färg på etiketten som sitter på växellådan utan att kika? Det är olika oljor beroende på färg på etiketten. I guiden ger de förslag på olika oljor till olika lådor. Hur vet jag vilken jag ska ha? |
|
| Köp diffoljan på BMW. Det är visserligen en olja från castrol, men den har en tillsats (booster har jag för mig). Går åt tre flaskor. | |
| Du vet inte vad oljan heter exakt? tänkte mer om man kunde beställa den ifrån ebay och få den lite billigare än att köpa direkt på från bmw. | |
|
505kr /flaskan på BMW med FM-booster. behöver 3st flaskor. Rena rånet, men kanske värt endå för att slippa oljud i diffen. Inte för att det låter nu direkt men. Annars är ju Castrol SAF XJ 75w-140 den som gäller. Detta är väl samma olja fast med tillsatsen bara... Dyyyyr tillsats.. Någon som märkt någon skillnad med eller utan FM+booster tillsatsen? |
|
|
Ingen som vet vad det är för färg på lappen under på växellådan på 2002 manuell-lådorna? Tänkte mer på vilken vxllådsolja man ska använda |
|
| Art. ska vara 83222282583 | |
|
Du ska ha 1,8Liter BMW MTF LT-2 i växellådan . De säljs på 1000 ML förpackning eller 5 Liters dunk. Den är just nu restad i Sverige, men åter om 1 mån enl BMW. Annars har de på verkstan om man tar med en flaska. Art.nr: 83222282583 Btr BMW:s special olja för diffen med booster som känns tar den bort allt klonk och den växlar tystare och mjukare. |
|
| Uppdattering: det ska vara art.nr: 83222339219 för växellådsoljan. | |
|
Såg denna Länk det enda som skiljer den mot denna Länk är väl egentligen AP-klassningen. Den ena har API GL-4 från ebay och den andra har API GL-5 från oljebolaget. Vad skiljer vilken ska man ha? är det någon skilland, förlåt för dumma frågor =) |
|
|
Castrol Syntrans är en växellådsolja. Slutväxlar i bakhjulsdrivna BMW ska ha minst API GL-5 (ung. mått på hur hög belastning oljan är avsedd för). I M-bilar måste det dessutom vara en olja med LS/FM tillsats för att inte diffbromsen ska sluta fungera. Castrol SAF-XJ är det som BMW normalt slår i slutväxeln vid service. -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
SAF-XJ är ersatt med Syntrax Limited Slip 75W-140. Den hittar du för 179kr/liter här: Länk 420G lådan har problem med synkringarna vid hårdhänt hantering. Därför kör jag med Red Line ShockProof LightWeight (250kr/liter). Växlar du tålmodigt med silkesvante funkar det säkerligen med en billigare kvalitetsolja. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.