|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag undrar om det går att använda 275-35-20 98Y i stället för 102Y eller om bilen är för tung? Det är en 730d år 2011 med m-paket.... | |
|
98 innebär maxlast 750 kg per däck, 102 innebär 850 kg per däck. 98 kan inte vara ett problem på en 730d. |
|
| Jag är helt med på belastningsindex men jag undrade om det var för lite med 750 kilo för en 730d 2011? | |
|
Vad står det i ditt reg.bevis? Om du går under LI som bilen är helbilsgodkänd med, kommer du tekniskt sett att åka olagligt och det kan även bli problem om det skulle hända en olycka och försäkringsbolaget upptäcker detta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag ser inte det står något i reg beviset / transportstyrelsen kring belastning? | |
|
Se däckdimensionen i avd Axlar och hjul. Förvirrande: Min bil exempelvis 225/55 R17 97Y (bak) enligt regbevis men bilen är från fabrik (fortfarande) försedd med 275/35-R19 96Y däck bak och 245/40-R19 94Y fram dvs lägre lastindex. Så det tycks funka med lägre LI. Annars, kolla på nya däck till din bil enligt reg nummer hos bythjul.com eller liknande. Anpassa till din aktuella dimension och hastighetsindex. Då får du upp ett eller flera rekommenderade däck med belastningsindex. |
|
|
Försäkringsbolaget kommer inte bry sig. Belastnings indexet beräknat vid däckets maximala konstruktionshastighet d.v.s. Y=300 km/h. Så om vist om du får upp din 735d i 300 och får en däckexplosion så kanske de skulle undra. Men sannolikt så lever inte du efter den olyckan ändå så varför bry sig. Så länge belastnings index är >= din bils totalvikt/4 så är du på gröna sidan med de hastigheter du kan komma upp i på allmän väg. Men se till att ha rätt hastighets index, för det kan polisen ge böter för. /F1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.