|
|
|
|---|---|
|
Fick lite tips om hur man jordar fläkten. Och det skulle sitta fyra anslutningar i termokontakten Men jag har bara tre? Brun.svartröd.svartvit.. Är den 2 stegad då? Prövade och jorda men det hände inget Kan man tvångs starta den med plus och minus för att vara På säkra sidan att det är den som är trasig. | |
|
Infon var att fläkten (inte termokontakten) har fyra anslutningar. Mycket riktigt har termokontakten tre. Händer inget oavsett vilket stift du jordar (med tändning på)? "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Ahaa.. händer inget? Prövade jorda i termokontakten? Hoppas att jag inte missförstod Dig.. tänkte på kontakten vid fläkten men och ville kolla först att man Kan pröva där oxå? |
|
|
Hej, Kanske en liten varning kan vara på sin plats. BMW har under årens lopp experimenterat, får man väl kalla det, med olika sorters styrning av hjälpfläkten. Bl a har man haft en två- resp trestegad fläkt med hjälp av förkopplingsmotstånd. Men man har också provat med elektroniskt styrd steglös reglering av fläkten. Det är alltså inte riskfritt eller informativt att bara koppla direktström på fläkten, om man inte vet med vilken typ man har att göra. /Lennart |
|
|
Rotis: Jag tror det är lite begreppsförvirring. Det jag kallar termokontakt är den som sitter på kylaren. För 540 före 9/98 har den tre stift och styr hastighet 1 och 3 på elfläkten. Det är dessa tre stift du riskfritt kan prova att jorda samtidigt som tändningen är på. Fläkten skall då starta i steg 1, steg 3 eller inte starta alls beroende på vilket stift du jordar. Startar inte fläkten när du provat detta är nästa steg att undersöka vad som händer ute vid själva fläkten. Koppla loss kontakten till fläkten. Hitta jordkabeln (brun?) genom att mäta resistans mellan kablarna och karossen. Medan en kompis jordar ett av stiften i termokontakten letar du efter spänning mellan jord och var och en av de resterande kablarna till fläkten. Upprepa tills alla kombinationer är provade, systematiskt. Hittar du ingen spänning är det fel i elsystemet. Kommer spänning men fläkten är död kan du provköra fläkten genom att spänningssätta den direkt. Här ska du vara säker på vilken kabel som är vilken och detta skall/kan man inte göra på den steglösa fläkten då den styrs av en PWM-signal (och antagligen brinner upp om man polvänder den). Lenwib: Experimenterat? Snarare stegvis utvecklat. Först nåt gammalt sedan tvåstegsfläkt, trestegsfläkt och sist steglös fläkt. I den ordningen. Lite olika datum för införande på olika modeller/motorer dock. Har man steglös fläkt är det inte en termokontakt utan en temperaturgivare som sitter på kylaren. Att jorda kontakterna till den förstör dock inget även om styrdonet ger felkod "sensor kortsluten till jord" då. |
|
|
marin849: Du har säkert järnkoll på utvecklingen. Men för en som successivt konfronterats med olika lösningar - för att inte tala om alla sorters hjälpfläktar som BMW presenterat - verkar det faktiskt som om företaget prövat sig fram. Men det är ju också en form av utveckling. Att jag skickade min varning, beror naturligtvis på egen negativ erfarenhet. ;-) /Lennart |
|
|
Hehe jo så kan det va :) Samma utveckling är det ju t.ex. med den elektriska termostaten. Först kom den på V8an (M6x), sedan på raka sexan (M5x). Då var det två nivåer. På nästa motorgeneration N5x blev det tre nivåer. Eller VANOS, först enkel på insugssidan, sedan dubbel. Först med två lägen, sedan steglös. osv osv... Den enda utvecklingen som inte går åt rätt håll är antalet cylindrar. :/ |
|
|
Tack så jätte mycket för hjälpen och tipsen.. Om vi inte mätit helt galet så kommer det spänning i kontakten Nere vid fläkten. Prövade oxå direkt spänning ,, stendöd,, får väl plocka bort stötfångaren för att byta den, ser det ut som? fy fan.... kollade på bmw för rolighetens skull vad dom tog för en ny.... 6000 spänn!!! |
|
|
Hej, Det finns begagnade. Kolla t ex på Ebay.de. Men var jättenoga med att du får rätt typ. /Lennart |
|
|
6000 spänn, hoho det var nästan roligt. På reservdelar24.se kostar den mellan 1500-2300 beroende på vilket märke man väljer till MIN BIL, är säkert liknande för dig. Schmiedmann.se tar 2700. Slå upp reservdelsnumret på realoem.com. Annars är begagnad en bra ide som sagt. |
|
|
När man ändå är igång och pratar om lagen med all jävlighet!! så pajade kopplingen på min buss igår.. ca 15k med jobb och matrial.. Känns som att det går bra nu.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.