AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.175

Däckfråga, skeva fälgar.

Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Hej!
Har en E61 525dM som jag har problem med vibrationer i ratten. Var inne idag och balanserade om hjulen för andra gången på 2 veckor.
De sa då att på 2 av 4 hjul så var fälgen lite skev. Detta kunde jag själv se när hjulen snurrade i balanseringsmaskinen. Insidan av fälgen gjorde ett litet skutt på ett ställe.
Däcken är nya sedan förra året Michelin PS3 och de har gått fint hela sommaren utan problem.
Vad jag tänkte testa är att sätta båda skeva fälgarna bak, idag är det en fram och en bak, vänster fram resp höger bak. Vill se om vibrationerna försvinner i ratten.

Mina bakdäck är dock c:a 3-4 mm mer slitna än framdäcken.

Tar bilen skada ifall jag sätter det ena framdäcket bak istället, så att det skiljer detta på rullomkretsen? Tänker mest på drivlinan bak.

Skulle uppskatta ett snabbt svar.
dr
104
driftking
318d lci e91 2012
Fälgar till e60/61 e så billiga, skulle råda dig att köpa nya/beg.
Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Original M-sport fälgar 18" är de billiga?
Pris på BMW? 5000:- ?

Pris att rikta en fälg ligger på 1050:- hos Fälgfixarn i Göteborg.

Men nån som vet om bilen tar skada av skillnaden i rullomkrets höger/vänster på drivhjulen?
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Om du vet orsaken att fälgen blev skev och den är fin i övrigt så skulle jag rikta den om de rekommenterar det. Du kan köpa andra begagnade fälgar men man vet inte säkert historiken så man kan få orunda fälgar igen.

Vet vad som hände när fälgen blev orund?

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
En liten skillnad i rullomkrets gör ingen skada alls. Du har ju differential som tar upp skillnaden (det är ju det som händer när man svänger...). Mina 18-tummare har samma bredd och ET så hjulupphängningen belastas ju helt lika.
Jag skulle prova utan någon som helst tveksamhet.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Uppdatering

Testade att byta fram och bakhjul. Blev lite bättre bara, fortfarande rejält med vibrationer.
Hade tidigare bokat tid för byte av bromsskivor då jag hade haft vibrationer vid inbromsning. Tetade att svarva först men då beläggen var snedslitna så bestämde vi att byta skivor och belägg vid ett senare tillfälle. Blev ATE grejer som jag köpte själv.

Var på verkstaden (Schmiedmann Kungsbacka) och där testade vi att köra med en helt annan uppsättning hjul fram. Blev klart bättre dock lite vibrationer kvar ändå.

Bytte skivorna (De rengjorde nav med maskin för bästa anläggningsyta) och smörjde upp allt.

Nu efter är vibrationerna borta!!

Så de gamla skivorna gjorde alltså att bilen vibrerade även när jag inte bromsade. Kan tillägg att när jag bytte fram och bakhjul så lade jag märke till att skivorna tog i belägget lite på ena halvan och gick fritt på andra, alltså snurrade inte skivorna helt 100% parallellt.

Så ett tips till andra, byt skivor eller få bromsarna uppsmorda och kollade ordentligt. Kassa bromsar gör inte bara att det vibrerar när man bromsar.

Så kombinationen skivor plus lite skev fälg/däck gjorde att totalt så skakade det rejält i ratten. Var för sig så märktes det inte nämnvärt.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bromsskivan är ju fälgens anliggningsyta, så finns det rost eller beläggningar där kan man lätt få axialkast på hjulet då det inte ligger planparallellt med navet. Är det en liten skada på fälgen går det ofta att rikta som nämns här tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.