|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en 116d 2012 Urban Line importerad från Tyskland. Det ända jag tycker den saknar är farthållare. Jag har läst runt här på forumet och sett i diskussionerna att vissa verkstäder sagt att eftermontering har varit omöjligt men där det ändå löst sig till slut. Jag har ringt runt och fått samma besked från allihopa, det är omöjligt! Det finns ingen eftermonteringssats att köpa. Kan det verkligen vara så att det är HELT omöjligt? Finns det något sätt att lösa det på? Kan det vara så att bilen är "special" från Tyskland och saknar sats i våra svenska system? Mvh | |
|
Hur har det lösts sig i de trådarna du läst? Kan du inte lyfta dem och fråga hur de gjorde och vilka de kontaktade? Tror inte din bil är särskilt special alls. De flesta BMW-bilarna i Sverige kommer från Tyskland, oavsett om den svenska generalagenten eller en privatperson tog in dem och farthållare är inte direkt en utrustningsdetalj som behöver landanpassas. |
|
|
Exakt hur det har löst sig framgår tyvärr inte, enbart att en enskild service sagt att det är möjligt. Svaret jag fick från Förenade bil i Malmö var att dem inte kunde hitta en eftermonteringssats och det betyder att det inte går. Paulssons Bil i Helsingborg sa bestämt också att det inte går. |
|
|
Det verkar kunna gå. Byt ratten till en med farthållare och koda in FA544. (Länk. |
|
|
Jag var med på att det inte framgår hur det lösts sig, men därför föreslog jag att du skriver i de trådarna, skickar PP till de medlemmarna och på den vägen försöker få fram infon. Enskild service? Menar du en specifik verkstad? Kontakta då den, eller ställ frågan i tråden vilken verkstad det handlar om. |
|
|
Grelle: Förlåt, missuppfattade det. Absolut ska jag lyfta de trådarna för att förhoppningsvis få lite hjälp på vägen. Sim: Jag hörde precis att det har medfört stora problem med andra bilar man gjort så på i Malmö. |
|
| Hmm ok. Läste lite om det, från folk som bytt ratten själv och kodat utan problem. | |
|
Hej, Jag har haft en likadan 116d skulle jag tro, fanns rätt många. Parelellimporterade av BMW Sverige. Mycket fin utrustning i övrigt, men saknar farthållare. Jag har en uppsättning rattknappar som har LIM funktionen och övriga multimediafunktioner liggandes om du är intresserad. Alltså inte farthållare, bara den tvärtom-varianten där man sätter maxhastigheten. |
|
|
fredo: Tack för erbjudandet men är främst ute efter en lösning med farthållare. Har pratat med halva landets BMW verkstäder och det ser mörkt ut, fattar inte hur man kan läsa att folk i andra länder med samma bil "lyckats" lösa det. Får tyvärr inte tag på någon specifik som kan verifiera det till 100% |
|
| Ring till Rinaldos bil i Jönköping så får du svaret. Om inte han kan lösa det kan troligen ingen i Sverige göra det | |
| Borde gå att göra som Sim säger; nya rattknappar avsedda för farthållare och så lite kodning på det. | |
| Fick precis ett "positivt" svar att det faktiskt går. Tyvärr måste ratten bytas, display och kablage. En total kostnad någonstans mellan 15000 - 17000. | |
|
Du har alltså inte den "lite märkliga" LIM knappen i ratten? Dvs den som sätter en maxhastighet och oavsett hur hårt man gasar så går den inte förbi. |
|
| Har du limit så räcker det med kodning på BMW samt byte av knappsats. Jag har monterat så på en 220i :-) | |
|
Jag har tyvärr inte limit.. Men enligt BMW så behöver dem byta displayen också för att kunna visa farthållarinformationen. 4-4.5 h arbete Byta display Byta ratt nytt kablage ~15 - 17.000:- |
|
|
Det stämmer, har du inte limit så saknas den lilla "pluppen" som åker upp i kombit och ställer sig på inställd hastighet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.