|
|
|
|---|---|
|
Kan någon lista ut vad felet kan vara, bilen i fråga är en BMW 325i -06 Bytte nyligen till sänkfjädrar runt om, om nu det skulle ha någon betydelse. Låter mest på låg fart, låter inget över 50km/h. Det låter mer om jag håller svagt på bromsen. Jag har kollat efter sten/grus/annat fördärv mellan bromsskiva/bromssköld men inte hittat något. Bromsbackarna ser hela och fina ut. Fälgen tar inte i något. Slitagevarnaren sitter där den bör. Vad tror ni, hjullager? | |
|
Glömde säga att ljudet kommer från höger bak. |
|
| Kan inte se ditt klipp | |
|
Gick att se om man klickade titta på youtube istället. Inte hjullager alla fall. Har du bytt dämpare också eller bara fjädrar? Ljudet påminner mycket om som jag själva råkade ut för att muttern längst upp på dämparen hade lossnat lite, så dämparens gängor var mot metallen när den åkte upp och ner. Sen skriver du att det ökar när du ligger på bromsen lite och det funderar jag på. Hade själv i närheten av ditt ljud, men det var bromsskölden som låt emot bromsskivan nere vid centrum (hjullagret). Ljudet försvann när jag la foten lite på bromsen. Tycker det låter som någonting inte sitter 100% fast. Det kan röra sig något smått liksom. Är du 100% att det är bak som ljudet kommer. På min med dämparna som jag nämnde var det höger fram som släppt lite. Vet inte hur det ser ut på din kaross, men tänker på om du har liknande som E36 ang nummer 8 på bild som kan gå sönder på dem när man sänker dem. Länk |
|
| Det låter som om det är beroende av farten. Jag tänker mig lösa delar inne i parkeringsbromstrumman. Har du nyligen haft av hjulen och ev. fick ta av dom med våld? Eller har du bytt fälgar (ev. för långa hjulbultar)? | |
|
F: Har du bytt dämpare också eller bara fjädrar? S: Bara fjädrar F: Det låter som om det är beroende av farten. S: Ja, ljudet är beroende av rotationen på hjulet,.. när hjulet rullar snart är det "korta skärljud", när det rullar långsamt är det "långa skärljud". F:Har du nyligen haft av hjulen och ev. fick ta av dom med våld? S: Kan hända att vinterdäcken satt en hel del och att jag bankade lös dom, minns inte riktigt. F: Eller har du bytt fälgar (ev. för långa hjulbultar)? S: Ja, det sitter eftermarknadsfälgar på, körde med dom i höstas också men märkte aldrig av något oljud då. Hur långt får bultarna sticka ut från fälgens baksida mätt? |
|
|
F: lösa delar inne i parkeringsbromstrumman S: Hade faktiskt bilen inne på bmw-verkstad i feb för att spänna handbromsen, kanske det har något med saken att göra. Det är ju nu först man börjat köra med rutorna lite nere och därmed uppmärksammat ljudet. Med rutorna stängda hörs inget i kupén. Jag tror inte att det är något som hänt med handbromsen, då borde man väl även känna skillnad på motståndet i handbromsspaken? |
|
| Testa å dra lite lätt i handbromsen när du kör å se om ljudet ändras | |
|
F Hur långt får bultarna sticka ut från fälgens baksida mätt? S ca 10 varv räknat från när de tar gäng.. Går inte riktigt att mäta från fälgens baksida, då skruven även ska igenom bromsskivan så måste du även veta hur tjock denna är. Med 10 varv på en M12 x 1,5 så blir de ganska exakt 15mm instick i navet. |
|
|
Skruva ur hjulbultarna och kontrollera om bultarna har några skavmärken i ändarna. mvh/ Anders |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej Spot_on_, Är du snäll och tittar/lyssnar på mitt klipp? ---> Jag har haft min bil inne för spänning av parkeringsbroms och nog tar inte spaken längre lika högt upp, men lyssna hur det låter?! Kan det vara samma problem du har? Notera att ljudet ändras med lite lätt drag i spaken... /Anders |
|
F: Testa å dra lite lätt i handbromsen när du kör å se om ljudet ändras. S: gör ingen skillnad på ljudet. Övrigt: Igår bytte jag till originalhjul, ingen skillnad! Igår plockade jag bort bromsskivorna bak båda sidor och bytte alla handbromsdetaljer, ingen skillnad! For till bilverkstad imorse, mekanikern åkte med och lyssnade utanför bilen och tyckte också att det lät från höger bak men kunde ge några direkta tips. Ska man måste lämna in bilen på BMW för en riktig felsökning? :( |
|
|
Problem solved! Det var den sketna slitagegivaren som satt löst! Nu har man ny fräsch handbroms iaf :P |
|
|
hej ursäkta jag lägger mig i här, men om man köper ett säkningsfjädersats då vissa modell har rundade fjäderskålar där fjädernfästs, min fråga är om man köper det och inte blir riktigt nöjd kan man då kapafjädern lite till? ser ut som man ändrar dess konstruktion till infästningen då? rätt eller fel? Tacksam för svar!:D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.