|
|
|
|---|---|
|
Tja, Jag har en BMW 325i e92 2010. Jag har kollat runt på forumet och det är inte så lätt att förstå allt. Men undrar om det är någon som kan förklara lite om det är värt att trimma (och på vilket som är det bästa sättet, vart, erfarenheter osv.)?? Det är ju ingen diesel eller turbo i. Så det försvårar om jag förstått det rätt. Har länge letat efter en 330 men inte hittat så köpte en 325 och vill öka effekten. Tack för all hjälp, tips och info. mvh, Peter Y. | |
|
Det verkar finnas kit för att konvertera till 330i, iaf hävdar vissa det. Men det konstiga i mina ögon är att man kanske ser något paket till försäljning på schmiedmann eller liknande, men väldigt få forummedlemmar som använder dem, eller kan presentera "oberoende "bänkpapper för den delen. |
|
| Se länk. Länk | |
|
E8X, 125i, går alla att mjukvaru-uppdatera till 130i. VTECH fixar det. Bra att veta :) |
|
|
undrar om någon känner till Mosselman Trimföretag?? Jag har mailat de fram och tillbaka och fått ett positivt intryck. De trimmar motorn och får ut samma effekt som en 330. Prislappen 15.000 kr. länk: Länk Har någon hört om dessa eller ahr någon erfarenhet från detta?? Någon som kan ge smarta råd eller tips?? Varför jag vill trimma är för att jag ville ha en 330 egentligen men väldigt svårt att få tag på. så fick nöja mig med en 325. Tack. /Peter. © 2014 Microsoft Villkor Sekretess och cookies Utvecklare Svenska |
|
|
Vad gör dom? Endast mjukvara eller även hårdvara? Kan du inte noggrant mäta upp dina accelerationstider i olika intervall som du sedan gör igen under så lika förhållanden som möjligt när trimmet är installerat? Kan ge input till hur stor skillnaden faktiskt blir. Typ 50-150km/h., 50-200km/h. 3:e växeln full gas från 2000 till 6500rpm. |
|
|
Grelle.. Det är både hårdvara och mjukvara.. står så här på deras hemsida.. "I Performancepaketet ingår nytt variabelt insug och ett speciellt motorstyrprogram som tar fram dolda hästkrafter ur din 325i från 218hk och 270Nm till 330i specifikationen, 272hk och 320Nm." Gå in på länken så får du se, där finns även en kurva som de visar. Tack. |
|
|
hej Peter jag har en 325i -09 som jag trimmat hos JMB Optimering i Halmstad (Mosselman) och resultatet blev mycket bra. Motorn känns mer på "hugget" och drar som fan när andra spjället öppnas vid ca 4500 varv, insugningsrör byts med 2 spjäll och styrenheten uppgraderas till samma parametrar som för 330 det tog ca 4.5 tim för hela jobbet inkl effektmätning. Innan jag beställde jobbet vill man veta vilken effekt den har just nu så Lundblad Motorservice i Bandhagen gjorde en uppmätning (dom gör även all effektmätning åt Teknikens Värld på deras testbilar) och det blev 226.9 hk och JMB gör också detta innan trim och dom kom fram 225 hk så det känns stabilt. Jag vill även kolla efter trim och den blev 277 hk fick även utskrivet diagram 6-cyl |
|
|
Rondo, kan du inte lägga upp dem på nätet och länka till dem från den här tråden? Skulle ju vara jättebra för framtida användare som söker i denna fråga och då hittar den här tråden, med direktlänkar till bänkpapper. __________ Mvh Grelle |
|
|
hej lägger länken till Mosselman och till JMB Optimering här så är det lätt få mer info vad som gäller för mer effekt och kostnad Tel. 035-18 69 80 Email: info@jmbo.se www.mosselmanturbo.se bästa hälsningar |
|
| Man behöver inte bänka, det räcker att använda mobilen och en OBDII-adapter och läsa av luftmassemätaren när man har full gas på 6500rpm. Luftlödet ska ha ökat med ca 272/218=25%, men det ska vara lika vid t.ex. 2000rpm och på tomgång. Det är ju bara över nåt visst varvtal som momentet är högre på 330i. | |
|
Man behöver kanske inte bänka, men nu är det redan gjort. Rondo, lägg gärna upp resultaten. Det skänker alltid lite mera trovärdighet och bevis om man faktiskt publicerar de papprena och det är mer värt än att någon bara skriver: "Det fungerade, tro mig". Det hjälper forumet att den infon finns publicerad av en användare istället för en länk till ett bolag som säljer produkten. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tack så mycket för svaret Rondo, skönt att någon provat på samma som man själv vill utföra. Håller med Grelle, skulle vara bra om du kan visa diagrammen också. Skulle vara kul att se och läsa av för att ha något att gå efter. Hur blev det med bränsleförbrukningen då Rondo?? Ökade den mycket?? Tack. Hälsn. Peter. |
|
|
hej vet inte hur jag kan lägga in diagrammen här har försökt men funkade inte tips hur man gör ? har inte kört så mycket ännu men tills nu så är det ca 1/2 dl mer på blandad körning, får se efter att jag varit nere på F1 på Monza |
|
|
Du kan ladda upp bilderna på imageshack eller dylikt och sedan länker du till dem. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag tror det är mycket mindre skillnad under identisk körning. Det är ju samma motor, med skillnaden att insuget nu flödar bättre vid höga varv. På lägre varv är inget ändrat, om inte trimfirman "passar på" att göra något ytterligare förstås. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.