|
|
|
|---|---|
|
Främst när man saktar in före en rondell och växlar ned till 3:an för att därefter ge "full gas" in mot rondellen...Blir ett kort avbrott/ryck för att därefter fungera normalt igen. Inga felkoder, friska stift...servad vagn i övrigt också. Mina funderingar går till såklart till tändningsrelaterat fel, men jag funderar på vad som brukar vara "vanligast" när detta sker..kanske finns någon här som känner igen symptomet och kan ge lite tips på mest möjlig orsak? Jag tror inte på bränslefel ty det fungerar annars perfekt vid andra gaspådrag(t.ex landsvägsomkörningar etc). Som sagt felet kommer främst i gaspådrag från relativt låga varv med 3:ans växel i.. Bilen har rullat dryga 25000mil(BMW 523i-97, manuell växellåda). Mvh Janne | |
|
Hällt i Redline bensintillsats(dubbel dos), får se om det hjälper :) Kanske ändå kan vara bränslerelaterat...typ lite igenslammad/de spridare. Mvh Janne. |
|
|
när byttes soppafilter senast? tändstift? |
|
|
Bränslefiltret ( original)byttes för 6400mil sedan, tändstiften( Bosch 4-elektrod longlifestift "8-10000" milastift) byttes för 3000mil sedan... Mvh Janne |
|
|
Du har fel stift i bilen, kolla bilens instruktionsbok för att vara säker. Har samma bil som dig, Bosch stiften till 523 96-98 har 4000mils intervall. Den stiften du har är för 98 och uppåt. Byt genast. För att dubbel kolla min info kan du gå in i mekonomens sida o se, där står de -1998 och 1998- dvs uppåt. Olika stift |
|
|
2 elektrod skall det vara |
|
|
Nja, jag var fullt medveten om att longlifestift är för dubbelvanosmotorerna främst, men jag gjorde ett val att handla longlifestift istället bara för att slippa byta så ofta.. Tror inte att ryckningarna beror på stiften, men visst...jag är inte säker.. Mvh Janne |
|
|
Ditt val:) För ungefär 2 år sedan hade jag kraftiga ryckningar på låga varv, mellan 1-2000 varv dock var det en mitsubishi. Löste problemet genom att hälla i 1 flaska injector cleaner. hade ungefär 10liter bensin i tanken när jag hällde i den. Körde bilen på höga varv, dvs mellan 3-6000 och problemet försvann efter ett tag efter en aggressiv körning. Bytte även stift. Hoppas de löser sig |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
hur har du det med tomgången? jag hade liknande problem i min -99 precis som du beskriver körde med STP och annat jox men ingen skillnad sen började tomgången strula trasiga gummibälgar till insug och till tomgångsmotorn var orsaken för mig kolla att de är hela |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Helt rätt att uppgradera till 4 elektrod Longlifestifte som är betydligt bättre än tvåelektrodstiften speciellt som M52a har extremt lätt att surar igen sig vid upprepade kallstarter och ge misständningar och t.o.m startvägra. Enda "felet" är att du valde Bosch:) NGK ska de vara !!. kostar 50 lappen från England. Gummibälgen mellan LMM och trottelspjället brukar torka och spricka som ovan säger och ge liknande fel beroende på hur stort hålet är. Du kan ju testa med att sprya startgas runt det området med motorn på tomgång. ökar varvet läcker det nånstans (tjyvluft). En felkodsavläsning är inte fel brukar ge bra ledtrådar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok, kontrollerat insug och inga felkoder uppenbarade sig heller.. Inga problem med tomgången heller, vare sig varm eller kall. Dock är ju en del tveksamma till boschstift överlag vet jag ;) men jag har ju kört 3000 mil med dessa utan problem :) Hmm....kanske får man lugna ner sig ett tag för att se om redline tillsatsen gör någonting åt saken. Mvh Janne |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kan ju vara LMM som inte funkar helt OK under vissa förutsättningar. Den ger ju inga felkoder om den funkar dåligt enbart vid avbrott. Det mesta ger ju direkta felkoder och LMM och dålig bränsletillförsel tjuvluft indirekta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok..lmm fel har jag också funderat på. Frugan har inte alls märkt av felet ( hon som kör den 95 procent av tiden ). Hon kör visserligen inte på samma sätt som jag, men någon gång kan man tycka att hon borde märkt av felet...men icke! Mvh Janne |
|
|
Lite återkoppling... Ville bara meddela att ryckningarna har inte återkommit efter "redlinedoseringen"....kanske det var lite skitiga spridare iaf :/ Mvh Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.