AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.678

Rostkydda e39 på bra sätt?

53
5
530user
BMW 530i M -02
BMW 530iA M -03
Som en mycket nöjd ägare av en 530i -02, lämnade jag in min bil till en plåt- och lackverkstad för att fixa till några begynnande rostställen. Klassiska ställen för rost på e39 som fram- och bakkant på tröskellådor (mot hjulhusen), fågelbadet i tankluckan, hjulhuskanter i bakskärm samt bakom hjulhuset över precis i anslutning till kofångare bak. Kanske kan verka tveksamt att kosta på en tolv år gammal bil detta men eftersom bilen inte gått speciellt långt och i övrigt både går, ser ut som och luktar nyskick tyckte jag det kunde vara värt det. Lackverkstan var tveksam innan de sett bilen men tyckte jag gjorde helt rätt som tog tag i saker i tid och att bilen var värd det när de väl såg den.

Hursomhelst, min fråga nu är egentligen bara tips på hur man kommer åt att rostskydda och hålla nämnda ställen rena på ett bra sätt så att uppfräschningen håller på lite sikt också. Trösklarna är ju ganska uppenbara hur man kommer åt att rostkydda men är mer fundersam kring området runt tanklocket samt stället bakom hjulhuset vid stötfångaren bak? Går det att komma åt på nåt bra sätt? Lackverkstan har lovat att spruta in rostkydd i samband med att de har stötfångare avlyft för att fixa rost/lack men hur kommer man åt själv sen?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Rosten i fågelbadet fixar man genom att borra en dränering, något som borde funnits från fabrik.

Bakre kanten av hjulhuset är nog tyvärr en konstruktionsmiss kombinerat med att det är ett utsatt ställe. Smutsen lägger sig gärna på insidan, sen vilar innerskärmen mot insidan av hjulhuset och skaver ev lite med tiden = rost är ett faktum. Ordentligt med body på insidan av skärmkanten är nog det bästa man kan göra här.

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
530user. Va fick du pröjsa för åtgärderna?

Trösklarna fram tror jag av erfarenhet börjar rosta innanför innerskärmarna så ta för vana att plocka ner dem och åtgärda innan det blir synligt. Likadant med bakskärmarna. Tar du dän stötfångaren bak kommer du se en liten plåtflärp där rosten börjar. Är nog likadant där, ta för vana att ta ner stötfångaren bak och skrapa innan det blir synligt. Är väl de bästa tips jag kan ge.

Mvh Martin
53
5
530user
BMW 530i M -02
BMW 530iA M -03
Får hålla koll på utrymmena bakom innerskärmar och stötfångare.
Priset för att fräscha upp bilen kändes högt men ändå rimligt om man man tittar på alternativet att byta till nån nyare bil. Trivs med bilen och den känns väldigt lagom i alla avseenden (prestanda, komfort, utrymmen). Skulle i och för sig kunnat sälja den istället och lägga pengarna man fått för den plus uppfräschningspengarna på nåt nyare men hade ändå haft svårt att hitta nåt som känts lika bra. Och den här bilen vet jag var jag har, väntar mig inga större överraskningar i andra reparationer framöver, känns som den kommer fortsätta fungera lika bra (=i princip felfritt) som den gjort hittills. Byta till annan bil blir ju bara en chansning ändå i den prisklass man rör sig i. Räknar med att köra den här minst 5000 men mer troligt 10000 mil till innan det blir dags för byte till nåt annat. Utslaget på de milen är det inga jättepengar det är frågan om att fixa till den.
Jag brukar spruta på linolja på mina bilar där jag vet att de brukar rosta. Väldigt bra rostskydd! Det sprider sig bra och går att spruta direkt på rost. Min 540 körde jag linolja i dörrarna på, den kördes mycket i slaskig vinter men dörrarna hade inte en rostfläck. Bakluckan är däremot svår att skydda helt från rost, den börjar ju rosta överallt till slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.