|
|
|
|---|---|
|
Tja!! Har haft problem med gnissel från höger bakhjul nu en tid, kör snart iväg bilen på skroten. Det börjar gnissla efter cirka 10 minuters körning ( när bromsar börjar bli varma ). Jag har bytt, skivor,belägg och bromsbackarna, slutar ändå inte. Igår testade jag att dra i handbromsen när gnisslet kom, och ja visst, den blev tvärtyst. Så problemet måste ligga där? Min fråga är, kan jag ha spänt handbromsen för hårt inne i trumman? Skruvade på kuggarna på vardera bromsback till MAX, för att handbromsen ska börja ta vid 2-3 hack, bör jag släppa lös lite? | |
| Ja, du bör släppa lite.. Med nya skivor och backar så har jag svårt och tro att det ska krävas max utjusterade backar... | |
| Ungefär vid vilket hack i handbromsspaken bör hjulen vara låsta? Just nu låser den vid 4-5 hack | |
| Du vet att du kan spänna framtill oxå? Under damasken vid spaken? | |
|
Läst lite om att spänna där, lite olika svar, men enligt de flesta ska man bara spänna där om det är absolut nödvändigt.. Men eftersom ljudet försvinner när jag drar i handbromsen, sitter det verkligen för hårt då? Känns som att de borde sitta för slappt och bara ligga och gnida emot, därav ljudet? Blir knäpp på dethär.. |
|
| Du kan ju kompensera bort skrapet genom att släppa bak i naven och spänna fram för att undvika att behöva dra spaken i taket | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.