AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.012

Gnissel från bakhjulen, tror jag lokaliserat det till parkeringsbromsen..

Ma
10
Mahorkus
320d - 14
Tja!!

Har haft problem med gnissel från höger bakhjul nu en tid, kör snart iväg bilen på skroten.

Det börjar gnissla efter cirka 10 minuters körning ( när bromsar börjar bli varma ). Jag har bytt, skivor,belägg och bromsbackarna, slutar ändå inte.

Igår testade jag att dra i handbromsen när gnisslet kom, och ja visst, den blev tvärtyst. Så problemet måste ligga där?

Min fråga är, kan jag ha spänt handbromsen för hårt inne i trumman? Skruvade på kuggarna på vardera bromsback till MAX, för att handbromsen ska börja ta vid 2-3 hack, bör jag släppa lös lite?

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Ja, du bör släppa lite.. Med nya skivor och backar så har jag svårt och tro att det ska krävas max utjusterade backar...
Ma
10
Mahorkus
320d - 14
Ungefär vid vilket hack i handbromsspaken bör hjulen vara låsta? Just nu låser den vid 4-5 hack
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Du vet att du kan spänna framtill oxå? Under damasken vid spaken?
Ma
10
Mahorkus
320d - 14
Läst lite om att spänna där, lite olika svar, men enligt de flesta ska man bara spänna där om det är absolut nödvändigt..

Men eftersom ljudet försvinner när jag drar i handbromsen, sitter det verkligen för hårt då? Känns som att de borde sitta för slappt och bara ligga och gnida emot, därav ljudet? Blir knäpp på dethär..
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Du kan ju kompensera bort skrapet genom att släppa bak i naven och spänna fram för att undvika att behöva dra spaken i taket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.