|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Skall vara två nycklar. Blir besvärligt om man tappar den enda befintliga nyckeln... En ny nyckel kostar som sagt ca. 2000:-, består av nyckeldel, fjärrdel och omkodning (på auktoriserad verkstad). Beställs färdigslipad på chassinummer från Tyskland. Efter kodning går det inte att starta bilen med nyckeln som är på villovägar. Byta lås är inget som görs och heller inget som ex. ett försäkringsbolag står för. Dessutom är det i princip en "omöjlig" åtgärd eftersom även låscylindrar tillverkas efter bilen. Tänk på att detta är en bil i prisklassen 30000:-, inte halvmiljonen... =) MVH Christofer |
|
|
Blev ett byte idag. Vem som tjänar mest på det vet jag inte. Kunde säkert krama ur någon tusenlapp till vid en privat försäljning av 320:in, men skönt att slippa ha den ute på annons också. Bilen kändes väldigt bra om man ser till ålder och antal mil. Väldigt behaglig att åka i faktiskt. Den duger i ett par tusen mil.. Angående nyckeln så var det så att en tidigare ägare hade råkat tvätta den i tvättmaskinen, efter det är de ingen som brytt sig mer om det. Tolkade de först som jag sa tidigare att han påstod att de bara ska vara en nyckel, men så var det inte. Sen får man väl tolka de som man vill, men känner att jag inte stör mig på de allt för mycket. Nyckeln har ingen fjärrdosa, utan bara en nyckel som man sätter i låset och vrider om. Är dom lika dyra som dom med fjärren? Blir en stor service och en rejäl polering, sen rullar den förhoppningsvis ett tag utan större bekymmer.. |
|
| Billigare utan fjärr, exakt hur mkt vet jag inte | |
|
Grattis! En nyckel utan fjärr kostar 1200-1500:- inkl. kodning. Duger ju som reserv om man normal bara använder den ena nyckeln med fjärren... För du har väl en sådan här originalnyckel med fjärr? Länk MVH Christofer |
|
| Att det bara finns en nyckel kan betyda vad som helst själv gick jag och kopierade upp en nyckel så jag åtminstone kan låsa upp bilen och vrida runt ratten ifall det händer något. | |
|
Är väl i så fall det då. Att de hela blir ganska mycket jobbigare om nåt händer med den enda nyckeln man har. Nyckeln jag har nu är ingen fjärrnyckel, utan endast en vanlig som man måste använda i själva låset. Är väl antagligen den med fjärr som är ute på vift.. |
|
| Om du bara har en kopierad nyckel och den fungerar så har du nog ingen startspärr som aktiveras. | |
|
Haas: Bilen leverarades med två nyckar med fjärr likt den på bilden ovan. Det går att beställa en vanlig nyckel utan fjärr, men då kan man ju inte använda fjärrlåset. Om nu bilen inte har ett eftermonterat och integrerat larm med separat fjärr. delorian: Den har garanterat startspärr. Nyckeln har en inbyggd s.k. transponder som är kodad. Länk MVH Christofer |
|
|
Hade ju varit lite skönare om man haft fjärren i stället. Bilen känns ju direkt mycket äldre när man måste in med nyckeln i låset varje gång. Men visst fungerar den på samma sätt som om man skulle låsa med en fjärr. De hör/ser man när man låser/låser upp. Får se om man beställer en till nyckel med fjärr längre fram sen, men just nu får denna räcka. |
|
|
Förra ägaren ringde igår och sa att han fått tag på en nyckel som borde vara till min bil. Bad han skicka över den så fort han kunde. Brydde mig inte om och fråga hur han hittat den helt plötsligt :) |
|
|
Det låter ju bra! Att folk har dålig ordning på grejerna är inte ovanligt... ;-) MVH Christofer |
|
|
Precis. Fattar inte hur man kan ha så dålig koll på så viktiga saker... Bara för att flika in med den stora skillnaden på priserna på reservdelar i Sverige och utomlands. Ska serva bilen med bla nya tändstift. Autoexperten Länk Ifrån UK: Länk Sjuk skillnad... |
|
|
Ett tips: För bilar som är tio år eller äldre erbjuds "Basservice" på auktoriserade verkstäder. Byte av olja, oljefilter och luftfilter samt en allmän genomgång. Kostar 1795:- och då ingår ett års Assistansförsäkring. Kolla även om tändspolarna är bytta på auktoriserad verkstad på senare år, de byts kostnadsfritt som en förebyggande åtgärd om det inte är bytta. MVH Christofer |
|
|
crille82. Byte av olja och oljefilter kan du få billigare hos vilken bilmek som helst som inte men då heter "oljebyte" + byte luftfilter och man borde kunna komma ned runt 1-1200kr |
|
|
Ja, självklart kan du få ett oljebyte hos "Nisse i svängen" billigare. Basservice är dock en service som inkluderar en del kontrollpunkter. Betänker man att 5 liter olja, oljefilter, plugg och luftfilter kostar över 1000:- hos valfri svensk reservdelsbutik så är arbetskostnaden, assistansgarantin och stämpeln från en auktoriserad verkstad inte dyr... MVH Christofer |
|
|
Blir det en sämre service om "nisse i svängen" byter oljan utför kontrollerna och stämplar med sin stämpel? Har man inga garantier kvar så finns ingen anledning att lämna till tex bmw. |
|
|
Nej, det behöver inte bli sämre, men det blir inte billigare heller... Men "delorian", du kanske har tips på en seriös verkstad som utför service med genomgång, olja, oljefilter och luftfilter med protokoll och kvitto inkl. 1 års fri bärgning utan självrisk för under 1795:-? Jösses, var bara ett allmänt tips till Haas, vill inte dra denna diskussionen, igen... MVH Christofer |
|
|
Nä de är de ju inte, men för att vara en auktoriserad verkstad så är de ändå ett relativt bra pris om man ser till vad delarna skulle kosta om man gick in och köpte det själv därifrån. Dock är de iaf inte ett alternativ för mig då jag köper olja, tändstift olje, luft och kupéfilter för dryga 1000 lappen. Räcker med att jag tvingas lämna in 120:in :-) Tycker de är kul att hålla på själv förutom att byta bromsoljan då som är extremt trist... |
|
| Finns nog inte många "Nissar" som gör denna service för runt en tusing, även dom vill väl ha betalt för jobbet... | |
|
Och för att hålla isär begreppen, att byta olja är inte att beteckna som "service"... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.