AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
31.464

Köp av gammal passat

Sida 1 av 3
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Handlar om en passat 1,8T -2004 som gått 19000 mil.
Någon som har bra koll på denna modell om det är nåt särskilt man bör kolla upp extra noga utöver det vanliga?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Rost
LMM
Glapp i framvagn

-------
//Lövet
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Finns det något extra utsatt ställe för rost?
Är glapp i framvagnen nåt som beror på konstruktionsfel, eller bara att den allmänt tar mer stryk pga tung bil?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Räkna med att byta röret med oljesil från oljepumpen samt rengöra tråget, brukar sätta igen med koks pga av för långa serviceintervaller.

Kolla även hur stålkastarna ser ut, brukar bli mjölkiga i plasten och går då till slut inte igenom besiktningen.

I övrigt bara det vanliga på en gammal bil, klimatanläggning, bromsar, länkarmar, rost, etc...

Kamremsbyte är ganska dyrt, åtgår mycket material förutom jobbet. Föreskriven intervall från Volkswagen är endast 18000 mil, brukar personligen även rekommendera 6-7 år.

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lövet: Det du räknar upp är inte mer vanlig förekommande på en Passat än någon annan äldre bil...

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bakluckan brukar rosta pga av vattensamlande list mellan bakrutan och luckan...

MVH Christofer
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är det 18000mil intervaller på kamremmen? Låter otroligt långt...
Är det så pass vanligt att silen sätts igen så man "får räkna med att göra rent" den?
Ser man på något enkelt sätt om de är på gång att sättas igen?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja, på AWT-motorn (1.8T 01-05) rekommenderas 18000 mil.

Det är ganska vanligt att oljesilen sätter igen, brukar visa sig med att den varnar för oljetryck sporadiskt. Kör man med dåligt oljetryck för länge kan kedjan mellan kamaxlarna i bakkant på motorn töja sig, lyssna så den inte rasslar.

Det är en bra ide att passa på att byta röret och göra rent tråget när man ändå skall byta olja, materialet är inte dyrt men det är några timmars jobb. Sen byter man olja och filter igen efter ca. 100 mil. Därefter byter man helst olja och filter med ca. 1500-mils intervall för att förebygga nya problem.

MVH Christofer
Jag äger en ännu äldre Passat av samma kaross (B5/3B) som min mor ägde innan mig. Inköpt av henne för 13år sedan, då var den 2½år gammal med 8500mil, i dag 30000mil. Följande saker är åtgärdade under åren:

Alla länkarmar i framvagnen bytta på goodwill 2002 vid 9000mil, några länkarmar är bytta igen, men det dröjde 15000mil eller mer. Köps med fördel i Tyskland i set, köpte fyra för €91,50 med frakt i höstas. Det är inget problem i dag, det var materialfel på de som satt från fabrik och dessa byttes för över 10år sedan på goodwill.

Intercooler bytes i höstas (TDI 110) märktes på att den var svag, liknande symptom var det för 9-10år sedan när LMM var dålig.

ACC: n är fylld i höstas. Ingenting är bytt i anläggningen.

Stötdämpare runt om är bytta en gång, koppling bytt en gång (en bit över 20000mil).

Bakrutetorkaren är bytt två gånger. En ny kostar med frakt 750-800kr (originaltillverkare dock utan VWmärke).

Rostskyddet är helt STRÅLANDE!! Om jag hade kollat bakom plastbiten längst bak på tröskeln hade min varit rostfri i dag. Där har det rostat igenom på höger sida Länk dörrarna är fina, bagageluckan med. Förstår inte hur folk lyckas få luckan att rosta. Det är även lämpligt att ta bort främre stänkskydd och kolla under motsvarande del i framkant på trösklarna. I övrigt är det ägarrelaterad rost efter hjulsprut i framskärmarna.

Bromsskivorna är bytta.

Bakrutan är bytt innan 2001, då både Passat och Octavia hade problem med spänningar i bakrutan. Vindrutan är bytt två gånger.

Höger främre bälte är bytt.

Glödstiften är bytta en gång.

Kamrem bytt tre gånger, sista gången byttes även vattenpumpen. Vattenpump och kamremsats kostade €162 med frakt.

Strålkastarna är i bra skick, men så har den stått i garage 2001-2013.

En sak att se upp med är klarlackssläpp, har sett några Passat B5 där klarlacken släppt på bland annat taket. En annan är automatlådan som har dödat en del Passater. Köp manuell och köper du diesel, se upp med V6ans dieselpump. Den kostar flis. Om jag skulle byta till en nyare Passat hade jag valt 2,0 TDI 136 som har partikelfilter från fabrik. Min är lönsam jämfört med 1,8T om man kör över 900mil/år, trots 5100kr i vägskatt. TDI 136 har vägskatt på strax under 4000kr/år.

Passat B5/3B är en helt suverän bil, rekommenderas VARMT!

Förutom att kolla trösklarna och att oljebytena är skötta, finns det inget modellspecifikt.

Här kan du läsa vad Vi Bilägare skriver Länk

Kamremsintervallet höjdes på 1,8T 3BG jämfört med 1,8T 3B som vad jag minns har 12000mil, min TDI 110 har 9000mil.

Mvh Stephan

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tack så mycket för alla utförliga svar. Nu har man lite bättre koll.
Fantastiskt att de är så pass långa intervall på kamremmen då jag förstått de som att de är ganska knepigt att byta remmen på dessa bilar då man måste plocka ner ganska mycket.

Oljesilen borde man väl kunna förbygga stopp i genom att göra en motorrengöring i god tid, de tar ju bort en hel del koks.

Hur är de med turbon när den rullat dom här milen?
Vet att påverkas av körstil etc, men om man tar det generellt överlag.
Haas: Även om du skulle behöva ny turbo så kostar den €179 för en helt ny utan att du behöver returnera den gamla. Vid 19000mil bör det inte vara några som helst problem. Sök om folk behövt byta, det är ju en jättevanlig motor som finns i alla vwgruppens produkter. För min del sitter det originalturbo fullt fungerande vid 30000mil, men som sagt intercoolern är bytt ihöstas.

Fronten måste ner vid kamremsbyte, om man inte vill göra det själv kan man hjälpa till genom att ta bort stötfångaren och grillen. Vilket påminner mig att påtala: kontrollera lampspolningen. Den läckte på min och dränerade spolartanken. Det var del jobb att få det tätt och fungerande igen.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej. Ska kolla lite.
Han blev sugen på 320:in och vill byta rakt av. Den är inte i toppskick och borde inte vara mer än runt 30k..?
Känns som en okej deal utifrån de. Vad säger ni?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Haas: "Oljesilen borde man väl kunna förbygga stopp i genom att göra en motorrengöring i god tid, de tar ju bort en hel del koks."

Nej, har den gått lång mellan oljebytena så hjälper inte spolning, då är risken stor att silen redan är igensatt. Det är som tjära och försvinner inte med "Engine flush".

Turbo-haveri är som sagt väldigt ovanligt på 1,8T, och alla andra motorer från VW-koncernen.

Är Passaten fräsch, fungerande och kamremmen byttes för inte allt för länge sedan så vore väl att byte rakt av vara rimligt...

MVH Christofer
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Hej äger själv en 1,8t 05 och är mycket nöjd med den , har den som andra bil, har bsr 210hk chip i den en kanon motor enligt mig om allt sköts rätt dvs tätare oljebyten.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska åka och titta på den idag så får vi se om de är någonting att ha.

En sak som låter lite skumt är att de bara finns en nyckel till bilen. Han påstår att de är så till dom här bilarna. Låter otroligt konstigt i mina öron. De han påstår kan väl inte stämma?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Klart det ska finnas fler nycklar, kolla vad en sådan kostar. Varför byter du?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns minst 2st nycklar

-------
//Lövet
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
och en ny nyckel med fjärr går på över 2000...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vi behöver en kombi. Hade tänkt byta ut den mot en e91 i stället, men behöver lägga lite pengar på huset i stället.
Kör på detta till sambon börjar jobba igen. Då är iaf min plan att byta ut den mot en f11 i stället. Men de är inte alltid jag får som jag vill om man säger så :-)

Känns ju lite sådär att det bara finns en nyckel, man vet ju inte om någon tidigare ägare sitter på den..
Det finns en nyckel till, om inte säljaren vet var den är så är det inge vidare speciellt som han påstår att det bara finns en. Omkodning och låsbyte är en lämplig åtgärd. Mvh Stephan
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Trevlig vagn, fick ett litet hugg i bilbytartarmen och satt allt för länge på blocket :) Perfekt vagn för husägaren....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.