|
|
|
|---|---|
| Är det svårt att skruva bort tanken på en E30 318is? | |
|
Det går lätt om man gör det på en billyft. Du måste ta bort kardan och avgas systemet. Sen sitter tanken med 6st M6 el M8 bultar. När du tar ner den så måste du koppla isär kablarna till pumpen och soppa ledningarna som gå på ovansidan av tanken!! Bengan BMW,vad annars? |
|
|
Återupplivar detta inlägg. I mitt fall gäller det en 325 88:a. Har haft den stående i en månads tid och nu har den helt plötsligt börjat läcka lite bensin efter full tankning för två dagar sen. Har åkt 6 mil sen dess och några ggr har det varit en 1dm*1dm pöl lite snett innanför höger bakdäck. Ser ut som det runnit ner ovanifrån tanken. Är det nåt standardfel eller? Vanligt rostställe? Ska ut på långresa och vill helst att allt ska vara okej men läcker det inte mer än det gör nu struntar jag i att åtgärda. Det kan väl inte helt plötsligt börja rinna ut åtskilliga litrar?? Tänkte att under 40liter kanske det slutar sippra ur om det är nåt slags läckage på ovansidan. Tacksam för div erfarenheter och tips! |
|
ant |
Ja det verkar vara en vanlig E30 sjukdom. Min läcker rätt så fint om jag har full tank. Ska byta men hinner inte innan jag åker bort till helgen. Får istället åka med halv tank och fler tankningsstopp.. Min tank läcker precis som din vid höger bakdäck där anslutningen till tanken från tanklocket går in. När jag kollade min tank så var det ganska rostigt där. ========== Min bil:Länk |
Woodman |
Det låter ju inget vidare bra...var det inte du som dessutom tänkte bila ända till Frankrike..? Förslagsvis är det kanske för allas säkerhet bättre att laga bränsletanken innan resan...? förmodligen är det av mellan påfyllningen samt ner i röret till tanken. (man behöver nog SE efter vad som hänt) |
|
Woodman: Det är jag det! Jo det är nog det förnuftigaste att se efter vad det kan vara. Helt klart. Mycket kneg och inget dega blir det....Suck |
|
|
jag har samma skit på min, läcker när jag har mer än 50 liter i... undviker därför att tanka så mycket tills jag har råd att byta tanken :) BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Förbannat! La en tidning under läckan. Den var genomvåt och jag förstår inte logiken. För häromnatten var det bara decimeterstort läckage. Nu har jag ju ändå åkt 3-4 mil till och minskat mängden bensin i tanken till ca 50 l. Är det jobbigt och svårt att lossa tanken? Klarar en amatör av det? |
|
|
Samma med min, vid högersidan vid påfyllnadsröret, skit stänker upp där och ligger där och myser och så rostar det.... tradigt.. E30 - när du älskar att köra! |
|
|
Kikade efter lite idag. En slangklämma runt bränslepåfyllningsröret som går in till tanken nere vid tanken var av och förmodligen sönderrostad sedan lång tid tillbaka. Har jag tur så funkar det att bara byta den. Tyckte mig se några svetsloppor runt rörets "fäste" vid tanken som inte såg original ut. Känns detta igen? Eller är det vanligare att det är hål ovanpå tanken?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.