|
|
|
|---|---|
|
köpte en bmw som ännu inte är vid liv för under 6500, lagt ut nu totalt 11.000 med ett antal delar + inställning på verkstad, men nu till min fråga, är nämnligen till 95% säker att de sitter ett eisenmann avgassystem på bilen, Med en Xflow innan kattarna x4, min allmänna fråga är, va ger ett sådant system rakt på bilen i effektväg, samt va är skiten värt :P motorn i sig själv är uppborrad från 2.5 till ca 2,7 liter, med 86 mm kolvar, slaglängden är kvar på standard 76 som jag förstått, något större spridare, de satt nå värre kammar men som brast vid montering, trotts att kolvarna va tyyyp i centerläge,, annorlunda lyftare som faen, men nu sitter istället originalkammar, ligger maskinen i närheten av 210 häst eller är de uppåt?, tack på förhand, hoppas på nå skojsigt svar, | |
|
1: Är det Eisenmann så är det även "graverat" Eisenmann på slutrören Länk 2: "X-flow *4" vette fan va de e..."X-flow" (X-pipe) ger väl kanske liiite effekt men mest bättre ljud(?). Så effektmässigt för avgaset gissar jag +5-10 hk i ALLRA bästa fall. Värde? Tja om skicket är felfritt o det är Eisenmann så tippar jag kring 5-7000 för systemet i sin helhet, varav Eisenmann dämparen står för 4-5000 typ. 3: Kammar som brister beror knappast på kolvarna utan att man inte belastat kammarna jämt vid montering gissningsvis...Annorlunda lyftare som fan har jag svårt att tro, det sitter HVA-element original, inget man bygger om "hux-flux". Möjligen då att man bytt till mekaniska lyftare, men det är inte helt enkelt att se... 4: Effekten då, 190-200 kusar, på sin höjd, baserat på den undermåliga infon du ger. Är du nyfiken på rikitgt? Gör ett test i en "rullande landsväg", då får du en indikation på om din bil har mer eller lika mycket effekt som andra 325i E36. |
|
| tack för den infon iaf skall kolla i morgon om de finns nå märkering, :) är sugen, men de finns ingen rullande landsväg här på gotland längre, va jag vet. men enligt gjutnings numren som satt på insugskammen så hittade jag bara amerikanska forum där dom diskuterade m3 kammar osv, Länk är va jag kom fram till enligt lite sökningar osv, | |
| misstänker att de är samma set med lyftare i sånt fall som finns som tillbehör till dom kammarna, | |
| En "US M3" är ingen redig M3. Mig veterligen har US M3 motorn ("S52") hudrauliska (HVA, Hydraulic Valve Adjuster) element. Om de mekaniska från S50 passar har jag ingen aning om, men det är inte otänkbart. Sitter det shims (tunna löstagbara brickor av rätt tjocklek för att få rätt ventilspel, möts individuellt för varje ventil så brickorna finns i en mängd olika tjocklek med steg om 0.05mm om jag minns rätt) i din motor så har den "mekaniska tryckare". Schrick mm skickar sällan (aldrig?) med andra tryckare, däremot brukar de rekommendera andra ventilfjädrar. HVA hänger med uppåt max 8000 varv, fördelen med mekaniska är att ventiltiderna blir exaktare o att de tål högre varv bättre. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.