|
|
|
|---|---|
|
Undrar "bara" över detta med edc dämpare på 750 e32, har alla det eller var det ett tillval? Låt säga om ägaren inte vet ett skvatt om bilen, var kan man se att den har just den utrustningen? Syns det på stötdämparen? (fjäderben)? Hur vanligt är det att automaten ger upp? någon som bytt låda själv? tack på förhand! | |
|
EDC är tillval. Syns på stötdämparna och att det finns en S/K (Sport/Komfort) knapp till vänster på växelspakskonsollen. Automatlådan håller runt 25 000 mil beroende på körsätt/skötsel, tidigare om den körts hårt i stadstrafik och uteblivet oljebyte, längre om den gått långkörning med service. Johan |
|
|
Har sett på något objekt att fjädringen är trasig och bilen sjunkit ihop- är det EDC som havererat? Vad kör man på för olja i dessa motorer? Helsyntetisk eller? |
|
|
Näe, det är nivåregleringen som gett upp, mycket vanligt då rören rostar minst lika fort om inte fortare än bilen i sig. Helt obegripligt att man satte dit vanliga järnrör på en lyxbil för mellan en halv mille och miljonen då hisingetraktorerna från samma tid redan utrustats med rör i material som inte rostar sönder. Enklast att koppla ur nivåregleringen. Ska du laga ledningarna så kan det bli jobbigt då vissa ledningar kräver att slutväxeln demonteras, ett makalöst blindarbete. Johan |
|
| Verkar som jag totalt blandat ihop utrustnings alternativen nivåreglering och EDC, trodde det var samma funktion. typ citroen eller något annat hemskt.. | |
|
jo, EDC Electronic Damping Control justerar ju på elektrisk väg hårdheten på stötdämparna. Finns om bilen utrustats med det på alla fyra hjulen. Nivåreglering justerar så att höjden på bilen blir lika oberoende av last, finns bara bak. nivåregleringen sköts hydrauliskt så på dessa bilar sitter en tandempump där ena delen går til servostyrningen och eventuellt servobromsar och den andra delen sköter nivåregleringen. Om ledningarna till nivåregleringen är kass tappar du servoolja och tappar också servostyrning och eventuellt servobromsar, bilen blir livsfarlig och i det närmaste obrukbar=billig... Johan |
|
|
ok! då förstår jag men det finns väl kompatibla rör att dra själv? likvärdigt bromsrör osv? jag är inte direkt rädd för arbete så ett billigt objekt kan kanske vara en fin utmaning. Hellre mekaniska fel o elfel istället för rost o omlackering....suttit o googlat nu i flera dar tom hittat en sida där man kan byta hela tändkabelpaketet lite billigare än de där 4000.. (johnor) väldigt mycket värdefull information!! |
|
|
Det är vanliga bromsrör, men är det rostigt vid klumpen bak är det bökigt, resten är enkelt. Du får en mycket bra bil om du inte är rädd för att meka, nästan en förutsättning. Det är dock sällan bara ett fel att fixa. Allt är billigare i USA inklusive tändkablar som är tillverkade i DE! Jag köpte mina till min 750 i USA, livstids garanti. Det man ska komma ihåg är tull accis och moms på pris plus frakt. Johan |
|
| Jag har läst om någon som ersatte dåliga rör med hydraulslang så han kunde köra hem sin bil när rören rostat sönder. quake, är du intresserad av E32 med mekbehov kan du powerposta mig... Jag har lite för många... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.